HDAK00031U DAN; Identitet og konversationsanalyse

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Identity and Conversation Analysis

Kursusindhold

Hvordan skaber vi identiteter for os selv og andre gennem den måde, vi indgår i samtaler på? Det er omdrejningspunktet for dette kursus om at studere identitet i interaktion med afsæt i konversationsanalysen (conversation analysis, CA). Vi vil sammen kigge på videomateriale, og man vil få nye redskaber til at kunne analysere og forstå identitet.

Kurset indledes med en introduktion til de grundlæggende konversationsanalytiske begreber, og derefter dykker vi ned i forskellige elementers betydning for identitetskonstruktion i interaktion: forklaringer, forslag, historiefortælling, brug af sociale kategorier, referencer til personer, steder og procedurer mm. Da samtaledeltagere konstruerer mening og identitet på mange måder kommer vi også til at beskæftige os med intonation, latter, gestik, mimik, kropsholdning, håndtering af objekter, ageren i det fysiske rum og interaktion medieret af kommunikationsteknologi.

Analyserne vil fx afføde drøftelser af hvordan man 'gør at være en god medarbejder', hvordan man skaber autoritet i samtaler (fx som kompetent professionel) og hvordan tillid skabes i relationer (private såvel som professionelle). Kurset bidrager til den kompetente humanists analytiske færdigheder og vil kunne finde anvendelse i alle jobsammenhænge, hvor det er vigtigt at fremstå på en bestemt måde og skabe gode relationer til samarbejdspartnere.

   

Kurset er baseret på læsning af originaltekster, klassikere såvel som state-of-the-art forskning, samt på analyser af videodata fra autentisk interaktion. Undervejs i forløbet henvises løbende til supplerende litteratur for studerende, der ønsker at arbejde sig dybere ind i nogle af de temaer og vinkler, der præsenteres i kursusforløbet. Bogen 'Samtaleanalyse' af Mie Femø Nielsen og Søren Beck Nielsen forventes læst inden første undervisningsgang, da kun denne dag bliver brugt på at introducere til metoden. Et kompendium vil desuden ligge klart i kompendiesalget

Kurset er baseret på aktiv studentermedvirken i form af oplæg, dataindsamling og -bearbejdning undervejs. Hver undervisningsgang har studiekredsformat med oplæg, drøftelser og fælles analysearbejde i små datasessions. Der forventes ikke tilknyttet en case eller ekstern rekvirent på resultater fra kurset. Vi skal nørde med data.
Da selve transskriptionen af data udgør en væsentlig del af en CA-analyse, skal den studerendes analysemateriale ved eksamen bestå af data, som han/hun selv har indsamlet og transskriberet, f.eks. et uddrag af en hverdagssamtale eller en snak ved kaffemaskinen på jobbet.
Data kan også være fra et forskningsprojekt, som underviser tilbyder interesserede studerende til at deltage i, og hvor transskriptionerne indgår i en analyseworkshop. Arbejdet i denne workshop må de studerende bygge på til eksamen. Workshoppen kan være integreret i kurset som løbende datasessions eller foregå som et intensivt forløb efter kursets afslutning, afhængigt af hvad dataindsamlingen og forskningsprocessen gør relevant.
Del af studiemønstret Innovation og interaktion
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve med opsyn.
Prøveform: Fri mundtlig prøve med materiale (intern censur, 7-trinsskala)
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur