HDAB0128JU DAN; Valgfag D: Tekster, bøger og bits. Introduktion til editionsfilologi, boghistorie og digital tekstteori

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Texts, Books, and Bytes. An Introduction to Textual Scholarship, Book History and Digital Text Theory

Kursusindhold

Ingen tekst møder sin læser uformidlet. Når vi fx læser et litterært værk, sker det altid via et fysisk medie, og dette medie udgør uvilkårligt en del af vores læseoplevelse, hvad enten det er en bog eller en computerskærm. Tekster, bøger og bits er en tværfaglig introduktion til tre forskningsfelter, der hver på sin vis tager dette tekstvilkår på sig.

Kursets tre dele kan kort sammenfattes således: Editionsfilologien beskæftiger sig med forberedelse af tekster (ofte ældre) til udgivelse eller genudgivelse. Dens hovedelementer er tekstkritik, udformning af variantapparater, dokumentbeskrivelse og kommentering. De indbefatter alle fortolkning, så nogen værdifri videnskab er der ikke tale om. Men hvordan gør man i praksis? Og hvorfor? Boghistorien og litteratursociologien interesserer sig for litteraturens forskellige mediesammenhænge og for samspillet mellem aktører i det litterære kredsløb: forfattere, redaktører, forlag, kritikere, læsere m.fl. Hvordan bidrager disse aktører hver især til teksters måde at skabe betydning på? Hvordan påvirker den digitale medieudvikling den litterære offentlighed? Digital tekstteori tager udgangspunkt i, at maskiner er eksperter i at regne, søge og ordne data, mens mennesker er eksperter i at skrive, læse, tale og forstå sprog. Hvordan får man maskiner og mennesker til at arbejde sammen? Og hvilke muligheder rummer det for præsentation og fortolkning af tekster?

Kurset henvender sig til studerende med interesse for både sprog, litteratur og medier. Det er både teoretisk og praktisk anlagt. Målet er at opøve analytiske, teoretiske og formidlingsmæssige færdigheder til at arbejde med tekster i forskellige professionelle sammenhænge – fx i litteratur- og kulturformidling, tekstudgivelse, forlagsredaktion og digital informationsbehandling. Der vil indgå undervisning i informationssøgning ved specialister fra Det Kongelige Bibliotek.

Der vil komme links til sekundærlitteratur i kursets Absalonrum.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 132,5
  • Holdundervisning
  • 70
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Undervisningen giver IKKE 15 ECTS i sig selv. Undervisningen udbydes sammen med 'Fællesforelæsningen: Sådan skriver du en akademisk opgave' og tilsammen giver de 15 ECTS i alt.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur