HDAB0128HU DAN; Valgfag B: Nordiske og europæiske modernismer
Nordic
DANSK BA 2012: http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/dansk/dansk_ba.pdf
og
Modern European Studies (CEMES)
MA-level [Module 1: European cultural history]:
Modern European Studies 1 (HHIK03701E)
Modern European Studies 2 (HHIK03711E)
I takt med det postmodernes afmatning har der de seneste 15-20
år været en tilbagevendende og stigende interesse for modernitet og
modernisme. Man taler ofte om en klassisk modernisme eller
højmodernismen, som dateres til de første tre årtier af det 20.
århundrede, med rødder tilbage til den franske lyrik fra ca. 1860.
I denne periode foregår der, i mange lande og i mange kunstarter og
-genrer, en bevidst eksperimenteren med nye former, der skal bringe
en ny virkelighed til orde og billede. Omvæltningerne af formerne
er i samspil, både positivt og negativt, med store sociale og
globale forandringer, urbanisering, industrialisering,
naturvidenskabens stigende betydning, den vestlige kolonisering på
globalt plan m.m.
I dette kursus skal vi undersøge modernismens og
avantgardebevægelsernes positioner i tidens nordiske og europæiske
kunst igennem læsninger af en række af de litterære hovedfigurer i
tiden, forfattere som Sophus Claussen, Johs. V. Jensen,
Broby-Johansen, Momberg, Södergran, Trakl, Rilke, Pound, Eliot,
Joyce og Kafka. Vi skal også læse de internationalt afgørende
franske lyrikere fra det 19. århundrede, Baudelaire, Rimbaud og
Mallarmé, samt gøre en idehistorisk afstikker til Nietzsche, ifølge
Claussen "[min] tids Filosof". Et af målene for kurset er
at bringe indsigt i forholdet mellem den internationale modernisme
og det danske og nordiske ”moderne gennembrud” omkring 1870, så vi
begynder i det 19. århundrede, med skandinaviske forgængere som
Kierkegaard, J.P. Jacobsen, Ibsen, Hamsun og Strindberg.
Der er ingen enighed om definitionen af modernistisk kunst, men en
mulighed er at betragte den som en række bud på den æstetiske
artikulering af fænomener som fragmentering, absurditet, chok,
fremmedgørelse og sammenbrud. I hvert fald er tiden præget af
kriser – i kunsten, sproget, religionen, køns- og familiemønstrene
og i forståelsen af subjektet. I værklæsningerne skal vi diskutere
de enkelte forfatteres forhold til traditioner og brud, både
retorisk og tematisk.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 132,5
- Holdundervisning
- 70
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringDansk BA-undervisningen giver IKKE 15 ECTS i sig selv. Undervisningen udbydes sammen med 'Fællesforelæsningen: Sådan skriver du en akademisk opgave' og tilsammen giver de 15 ECTS i alt.
- Krav til indstilling til eksamen
Master in Modern European Studies, 2013-curriculum
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAB0128HU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for blokstruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Jan Rosiek (rosiek@hum.ku.dk)