HDAB0128GU DAN; Valgfag A: Sprog skaber folk

Årgang 2015/2016
Kursusindhold

Tosproget, flersproget, dansk som andetsprog - i medierne møder man mange måder at omtale sprogbrugen hos folk, der har lært dansk som ’det andet sprog’ i løbet af deres liv. Når faglige begreber bruges i daglig tale, forsvinder den oprindelige, faglige betydning ofte og man risikerer at forståelsen bliver uklar.

Dette valgfag har som formål at kvalificere og nuancere din forståelse af et fagområde, som er i konstant udvikling. Vi tager fat i nogle af -spørgsmålene om Dansk som Fremmed- og Andetsprog (DsA):

  • HVOR bruges det? Her ser vi på forskellige institutionelle sammenhænge, hvor sprogbrugerne som har dansk som første-, andet- eller tredjesprog interagerer med hinanden på fx ungdomsuddannelsen, arbejdspladsen eller andre steder.

  • HVORDAN lærer man ’det næste sprog’? - Vi ser på hvordan sproglæring og sprogbrug hænger sammen og hvordan teoretiske forklaringer på sproglæring påvirker undervisningsformer og praksis.

  • HVORFOR skal man egentlig lære dansk?- Vi ser på holdninger og ideologier om sprog og diskuterer udbredte udsagn om flersprogethed og hvilken betydning globalisering har for (andet)sprogsindlæring.

De tre spørgsmål er nogle af de fixpunkter, som spiller sammen i et felt, som både er komplekst og aktuelt i forhold til diskussionen om dansk sprog og kultur.

Deltagere på kurset skal være indstillede på at gå aktivt ind i et feltarbejdeforløb og blive klogere på brug af teori, metode og empiri.

Nærmere oplysninger om kompendium m.m. kommer på kursets Absalonside i januar 2016.

Faglige mål:

Formålet med kurset er at de studerende:

  • Opnår indsigt i og overblik over forskellige teoretiske og metodiske tilgange til studiet af flersprogethed, samfund og andetsprogstilegnelse.
  • Bliver i stand til at belyse sammenhænge mellem flersprogethed, individ, samfund og institutioner i selvstændige analyser af empiriske data, og evner at formidle disse klart i akademisk form.
  • Kan reflektere over og tage kritisk stilling til forskellige metoder og undersøgelser af sociale aspekter af flersprogethed, både andres og egne.
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 132,5
  • Holdundervisning
  • 70
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri skriftlig hjemmeopgave (15-18 ns) under forudsætning af aktiv deltagelse i 80% af undervisningen.

Undervisningen giver IKKE 15 ECTS i sig selv. Undervisningen udbydes sammen med 'Fællesforelæsningen: Sådan skriver du en akademisk opgave' og tilsammen giver de 15 ECTS i alt.