HBIB0014FU Aal., Projektarbejde C: Forskningsetik

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal., Project: Research ethics

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset i ’Forskningsetik’ afdækker og illustrerer god forskningsadfærd og -praksik som disse udvises og praksiseres via retningslinjer og uformelle normer i det akademiske miljø.  Ad den vej får den studerende dels indsigt i hvad universitet som uddannnselsinstitution er for et sted, og opnår dels en forventningsafstemning i forhold til akademisk tænkning og praksis som det forudsættes fra universitet.

God forskningsadfærd illustreres endvidere via dårlig forskningsadfærd i form af fabrikering, falcificering og plagering som illustreres med afsæt i studier der dels belyser forskeres og dels studerendes bevidste og ubevidste snyderi og bedrageri.  

Ambitionen med kurset er, at skærpe den studerendes syn på, og forståelse af, hvad god forskningadfærd og -praksis er, og på den måde at kvalificere den studerendes forskningskompetencer via kendskab til ’norms of conduct’.

Målbeskrivelser

Kompetencemål:

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Anvendte teorier og metoder.
  • Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.

 

Færdigheder i at

  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.

 

Kompetencer i at

  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • Redegøre kritisk og reflekteret for de anvendte teorier og metoder.
  • Forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • De Vries, R., Anderson, M.S. & Martinson, B.C. (2006). Normal misbehavior: Scientists talk about the ethics of research. Journal of empirical research on human research ethics, 1 (1), 43-50.
  • Fanelli, D. (2009). How many scientists fabricate and falsify research? A systematic review and meta-analysis of survey data. PLoS ONE, 4 (5). 11 pp.
  • Strittmatter, C. & Bratton, V. (2013). Plagarism awareness among students: assessing integration of ethich into library instruction. College & research libraries. 36 pp.
  • Zobel, j: (2004). "Uni cheats racket": A case study in plagiarism investigation. In: Raymond Lister & Allison Young (eds). ACE '04 Proceedings of the Sixth Australasian Conference on Computing Education, Volume 30, 357-365.
F.eks: Oplæg ved underviser, dialogbaseret holdundervisning, ugeopgaver, gruppearbejde, studenteroplæg.
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 96
  • Eksamensforberedelse
  • 256,8
  • Holdundervisning
  • 58
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Den fri skriftlige hjemmeopgave udgøres af de portfolioibesvarelser, der er udarbejdet i undervisningsforløbet og bearbejdet efterfølgende frem til afleveringsfristen for hjemmeopgaven.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Bunden 5-dages hjemmeopgave, August 2016