HBIB0014CU Kbh., Projektarbejde C: Urbanitet & Kultur – Rammer, Rum og Relationer

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Project C: Urbanism & Culture - Space, Place and Relations

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Gennem flere år er København blevet udnævnt til ”the worlds most livable city” af livsstilsmagasinet Monocle. På kurset vil vi tage pulsen på byen og undersøge kulturlivets betydning for udviklingen af den gode by. I denne forbindelse vil vi beskæftige os med tre forhold: For det første hvordan kultur- og byplanlægning spiller en stadig større rolle og i stadig højere grad smelter sammen. For det andet hvordan en stor del af byens kulturliv flytter ud af de lukkede institutionelle rammer og ud i byens mange nye performative rum, ligesom grænserne mellem de forskellige institutioner udviskes. Og endelig hvordan der i disse år skabes partnerskaber og kreative alliancer, der bidrager til en helt ny dynamik mellem kunst, kultur og by. Væsentlige elementer i kurset vil være:

  • Livability

  • Kulturelle entreprenører

  • Hybride kulturarenaer

  • Performative byrum

  • Kreative alliancer

Målbeskrivelser

Kompetencemål:

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Anvendte teorier og metoder.
  • Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.

 

Færdigheder i at

  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.

 

Kompetencer i at

  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • Redegøre kritisk og reflekteret for de anvendte teorier og metoder.
  • Forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Marling, Gitte m.fl (2009). Experience City.dk. Alborg Universitetsforlag
  • Greve, Annie m.fl. (2014). Storbyen - urbanisering og urbanitet. København: Forlaget Columbus.
  • Hvenegaard Rasmussen, Casper m.fl.(2011). Biblioteket I byudviklingen – oplevelse, kreativitet og innovation. København: Danmarks Biblioteksforening
  • Skot-Hansen, Dorte (2015). Byen som scene – kultur- og byplanlægning i oplevelsessamfundet. København: Bibliotekarforbundet
Oplæg, workshops, fælles ekskursioner og eventuelt studietur.
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 108
  • Eksamensforberedelse
  • 244,8
  • Holdundervisning
  • 58
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: maks: 18 normalsider; ved gruppeprøve forøges omfanget med 8 side ekstra pr. deltager ud over én.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen, August 2016