HBIB0014CU Kbh., Projektarbejde C: Urbanitet & Kultur – Rammer, Rum og Relationer
Cph., Project C: Urbanism & Culture - Space, Place and Relations
Informationsvidenskab og kulturformidling
Gennem flere år er København blevet udnævnt til ”the worlds most livable city” af livsstilsmagasinet Monocle. På kurset vil vi tage pulsen på byen og undersøge kulturlivets betydning for udviklingen af den gode by. I denne forbindelse vil vi beskæftige os med tre forhold: For det første hvordan kultur- og byplanlægning spiller en stadig større rolle og i stadig højere grad smelter sammen. For det andet hvordan en stor del af byens kulturliv flytter ud af de lukkede institutionelle rammer og ud i byens mange nye performative rum, ligesom grænserne mellem de forskellige institutioner udviskes. Og endelig hvordan der i disse år skabes partnerskaber og kreative alliancer, der bidrager til en helt ny dynamik mellem kunst, kultur og by. Væsentlige elementer i kurset vil være:
Livability
Kulturelle entreprenører
Hybride kulturarenaer
Performative byrum
Kreative alliancer
Kompetencemål:
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- Redegøre kritisk og reflekteret for de anvendte teorier og metoder.
- Forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Marling, Gitte m.fl (2009). Experience City.dk. Alborg Universitetsforlag
- Greve, Annie m.fl. (2014). Storbyen - urbanisering og urbanitet. København: Forlaget Columbus.
- Hvenegaard Rasmussen, Casper m.fl.(2011). Biblioteket I byudviklingen – oplevelse, kreativitet og innovation. København: Danmarks Biblioteksforening
- Skot-Hansen, Dorte (2015). Byen som scene – kultur- og byplanlægning i oplevelsessamfundet. København: Bibliotekarforbundet
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 108
- Eksamensforberedelse
- 244,8
- Holdundervisning
- 58
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
Omfang: maks: 18 normalsider; ved gruppeprøve forøges omfanget med 8 side ekstra pr. deltager ud over én. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, August 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB0014CU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I København
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Dorte Skot-Hansen (10-6e797c7e6f387d75797e4a727f7738757f386e75)
- Henrik Jochumsen (3-6b6d72436b7870316e7831676e)