HBIB00149U Kbh., Projektarbejde C: Avanceret Business intelligence og Knowledge Management

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Project C: Advanced Business Intelligence and Knowledge Management

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset sigter imod at kombinere indsigt i Avanceret Business Intelligence med indsigt i væsentlige aspekter af Knowledge Management (KM) tænkningen. Som lærebog i KM forestiller vi os internationalt orienterede fremstillinger som fx  Dalkir (2011). KM er et i høj multidisciplinært felt, der kombinerer elementer fra avanceret informationssøgning, information science, humaniora (fx story-telling), brugeradfærd, sociologi og cognitiv science. Kurset vil give rig lejlighed til at opnår viden og forståelse for forskellige teorier og begreber inden for KM fx Nonaka& Takeuchi, von Krogh & Roos, Choo, Wiig m.fl. Der vil også blive på forskellige metoder til videndeling, håndtering af organisationskulturelle forhold m.m. Overordnet handler KM om at skabe en fælles tilgang til virksomhedens intellektuelle ressourcer og aktiver og om at udvikle systemer, praksisser og processer, der kan bidrage til at maximere værdien af disse ressourcer.

Medens vi i BI på 2. semester primært kigger og kvalitetsvurderer brugen af forskellige kilder til BI, vil Avanceret Business Intelligence komme til at handle om, hvordan forsyningen med Business Intelligence kan integreres i virksomhedens overordnede Knowledge Management  processer og strukturer. Knowledge Management spiller derfor en vigtig rolle, men der er helt klart et fokus på den del af Knowledge Mabagement, som vedrører anskaffelse, integration, forædling og videndeling af den eksterne information til virksomhedens forskellige funktioner og processer.

Målbeskrivelser

Kompetencemål:

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Anvendte teorier og metoder.
  • Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.

 

Færdigheder i at

  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.

 

Kompetencer i at

  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • Redegøre kritisk og reflekteret for de anvendte teorier og metoder.
  • Forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Herschel, R. T., & Jones, N. E. (2005). Knowledge management and business intelligence: The importance of integration. Journal of Knowledge Management, 9(4), 45-55. Retrieved from http:/​/​search.proquest.com/​docview/​57615560?accountid=13607
  • Kimiz Dalkir: “Knowledge Management in Theory and Practice”. 2. Udg.  MIT Press. 2011. ISBN-10:0262015080. Hardcover. 504 p.
  • Werther(1997)Doing business in the new world disorder  I Competitive Intelligence Review vo.8(4) 12-18
  • Berger(1997) Small but power-full :six steps for conducting competitive intelligence successfully at a medium-sized firm. I Competitive Intelligence Review vol. 8(4) 75-77
klasseundervisning + virksomhedsbesøg + projekter rettet mod såvel individer, praksisfællesskaber og organisationen/ virksomheden som helhed. På baggrund af positive erfaringer fra Business Intelligenceforløb er det nærliggende at basere projekterne på konkrete virksomheder eller organisationer
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 108
  • Eksamensforberedelse
  • 244,8
  • Holdundervisning
  • 58
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: Maks 18 normalsider + 8 normalsider pr. studerende udover én.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2015

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2016