HBIB00148U Kbh., Projektarbejde C: Systemevaluering og interaktionsdesign
Årgang 2015/2016
Engelsk titel
Cph., Project C: System evaluation and interaction design
Uddannelse
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold
Kurset omfatter (1) forskning indenfor design af systemers brugerinteraktion og evaluering af deres brugbarhed, herunder brugernes oplevelse af systemerne og (2) metoder til design af systemers brugerinteraktion og evaluering af deres brugbarhed. Der vil i kurset blive arbejdet med:
- teorier og metoder indenfor interaktionsdesign og brugbarhedsevaluering i forhold til konkrete anvendelser
- undersøgelser af systemers interaktionsdesign og brugbarhed
- styrker og svagheder ved forskellige typer af interaktionsdesigns med hensyn til deres brugbarhed
- design, på prototypeniveau, af navigationen i et system og den visuelle præsentation af information
- evaluering af et systems brugbarhed med brugerinvolverende såvel som analytiske metoder
- planlægning og gennemførelse af interaktionsdesign og brugbarhedsevaluering i korte iterationer, hvor evalueringer guider designarbejdet
Målbeskrivelser
Kompetencemål:
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- Redegøre kritisk og reflekteret for de anvendte teorier og metoder.
- Forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Undervisningsmateriale
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Bangor, A., Kortum, P. T., & Miller, J. T. (2008). An empirical evaluation of the system usability scale. International Journal of Human-Computer Interaction, 24(6), 574-594
- Greenberg, S., & Buxton, B. (2008). Usability evaluation considered harmful (some of the time). In Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 111-120). New York: ACM Press
- Hertzum, M., Hansen, K. D., & Andersen, H. H. K. (2009). Scrutinising usability evaluation: Does thinking aloud affect behaviour and mental workload? Behaviour & Information Technology, 28(2), 165-181
- Tullis, T., & Albert, B. (2013). Measuring the user experience: Collecting, analyzing, and presenting usability metrics. (2nd edition). San Francisco, CA: Morgan Kaufmann
Undervisningsform
Holdundervisning,
gruppearbejde, øvelser, vejledning, feedback, oplæg, diskussioner
og forelæsninger
Bemærkninger
Projektarbejdet har sit
afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 108
- Eksamensforberedelse
- 244,8
- Holdundervisning
- 58
- I alt
- 410,8
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen (Fri skriftlig hjemmeopgave)
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
Omfang: Maks. 18 normalsider + 8 normalsider pr. studerende udover én - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved den ordinære eksamen, August 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00148U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I København
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Morten Hertzum (7-6f6c797b817c74476f7c7435727c356b72)
Gemt den
08-10-2015