HBIB00148U Kbh., Projektarbejde C: Systemevaluering og interaktionsdesign

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Project C: System evaluation and interaction design

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset omfatter (1) forskning indenfor design af systemers brugerinteraktion og evaluering af deres brugbarhed, herunder brugernes oplevelse af systemerne og (2) metoder til design af systemers brugerinteraktion og evaluering af deres brugbarhed. Der vil i kurset blive arbejdet med:

  • teorier og metoder indenfor interaktionsdesign og brugbarhedsevaluering i forhold til konkrete anvendelser
  • undersøgelser af systemers interaktionsdesign og brugbarhed
  • styrker og svagheder ved forskellige typer af interaktionsdesigns med hensyn til deres brugbarhed
  • design, på prototypeniveau, af navigationen i et system og den visuelle præsentation af information
  • evaluering af et systems brugbarhed med brugerinvolverende såvel som analytiske metoder
  • planlægning og gennemførelse af interaktionsdesign og brugbarhedsevaluering i korte iterationer, hvor evalueringer guider designarbejdet
Målbeskrivelser

Kompetencemål:

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Anvendte teorier og metoder.
  • Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.

 

Færdigheder i at

  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.

 

Kompetencer i at

  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • Redegøre kritisk og reflekteret for de anvendte teorier og metoder.
  • Forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Bangor, A., Kortum, P. T., & Miller, J. T. (2008). An empirical evaluation of the system usability scale. International Journal of Human-Computer Interaction, 24(6), 574-594
  • Greenberg, S., & Buxton, B. (2008). Usability evaluation considered harmful (some of the time). In Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 111-120). New York: ACM Press
  • Hertzum, M., Hansen, K. D., & Andersen, H. H. K. (2009). Scrutinising usability evaluation: Does thinking aloud affect behaviour and mental workload? Behaviour & Information Technology, 28(2), 165-181
  • Tullis, T., & Albert, B. (2013). Measuring the user experience: Collecting, analyzing, and presenting usability metrics. (2nd edition). San Francisco, CA: Morgan Kaufmann
Holdundervisning, gruppearbejde, øvelser, vejledning, feedback, oplæg, diskussioner og forelæsninger
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 108
  • Eksamensforberedelse
  • 244,8
  • Holdundervisning
  • 58
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: Maks. 18 normalsider + 8 normalsider pr. studerende udover én
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ved den ordinære eksamen, August 2016