HBIB00131U Kbh., Brugeradfærd og interaktive informationsrum
Cph., User Behavior and Interactive Information Spaces
Informationsvidenskab og kulturformidling
Det overordnede mål med modulet Brugeradfærd og interaktive informationsrum er at analysere sammenhænge og interaktion mellem brugeres adfærd og informationsrum, der kan være af social, digital eller fysisk karakter. Modulet omfatter teoretiske og metodiske tilgange og problemstillinger, som giver indblik i forholdet mellem forskellige typer brugere og deres adfærdsmønstre i givne informationsrum. I modulet lægges der vægt på at diskutere implikationer af samspillet mellem brugeradfærd og informationsrum, herunder teoretiske og metodiske forudsætninger og konsekvenser i forhold til både forskning og praktisk anvendelse.
Kompetencemål
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Områderne brugeradfærd og informationsrum i en fysisk, digital eller social kontekst.
- Metoder til undersøgelser af brugeradfærd og informationsrum i en fysisk, digital eller social kontekst
- Samspillet mellem brugeradfærd og design af informationsrum på et videnskabeligt grundlag.
Færdigheder i at
- Vurdere og perspektivere teorier om og metoder til analyser af brugeradfærd og forskellige typer informationsrum.
- Vurdere metoder til undersøgelser af brugeradfærd i givne informationsrum.
- Analysere og vurdere styrker og svagheder ved forskellige typer af informationsrum i forhold til brugeradfærd.
Kompetencer i at
- Planlægge og gennemføre analyser til afdækning af brugeradfærd.
- Designe og gennemføre analyser af forskellige typer informationsrum.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Redegøre for forskning inden for områderne brugeradfærd og informationsrum i en fysisk, digital eller social kontekst.
- Redegøre for metoder til undersøgelser af brugeradfærd og informationsrum i en fysisk, digital eller social kontekst.
- Forstå og reflektere over samspillet mellem brugeradfærd og design af informationsrum på et videnskabeligt grundlag.
- Vurdere og perspektivere teorier om og metoder til analyser af brugeradfærd og forskellige typer informationsrum
- Vurdere metoder til undersøgelser af brugeradfærd i givne informationsrum.
- Analysere og vurdere styrker og svagheder ved forskellige typer af informationsrum i forhold til brugeradfærd.
- Planlægge og gennemføre analyser til afdækning af brugeradfærd.
- Designe og gennemføre analyser af forskellige typer informationsrum.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Bogers, T. & Björneborn, L. (2013). Micro-serendipity: Meaningful coincidences in everyday life shared on Twitter. Proceedings of iConference 2013, pp. 196-208.
- Fisher, K.E.; Landry, C.F. & Naumer, C. (2007). Social spaces, casual interactions, meaningful exchanges: ‘information ground’ characteristics based on the college student experience. Information Research, 12(2): paper 291.
- Jones, W. (2010). Personal Information Management (PIM). Encyclopedia of Library and Information Sciences. 3. ed. pp. 4137-4147. New York: CRC Press
- Klemmer, S.R. et al. (2006). How bodies matter: Five themes for interaction design. Proceedings of DIS 2006. New York, ACM Press.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 108
- Eksamensforberedelse
- 116,8
- Holdundervisning
- 49
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringPrøven har form af to til tre mindre skriftlige opgaver, der afleveres og bedømmes undervejs. Baseret på karaktererne for hver delopgave gives en vægtet afsluttende karakter.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2015
- Reeksamen
5 dages bunden hjemmeopgave, februar 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00131U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår i København
- Kursuskapacitet
- 100 deltagere fordelt på 3 hold
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Lennart Björneborn (2-7369476f7c7435727c356b72)
- Morten Hertzum (7-6d6a77797f7a72456d7a7233707a336970)