HBIB00101U Kbh., Videnskabsteori og metode

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Theory of Science and Methodology

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset introducerer til grundlæggende videnskabsteoretiske positioner, begreber, teoridannelser og metoder med relevans for praktiske og teoretiske problemstillinger indenfor informationsvidenskab og kulturformidling. Formålet med kurset i Videnskabsteori og metode er at sætte den studerende i stand til på en kvalificeret måde at identificere, redegøre for og diskutere videnskabsteoretiske og metodologiske problemstillinger indenfor informationsvidenskabens og kulturformidlingens genstandsfelter. Det er endvidere kursets formål, at kvalificere den studerende til at inddrage og reflektere over forskellige videnskabsteoretiske og metodiske udgangspunkters betydning for teorivalg, dataindsamlingsmetoder og analysestrategier i forbindelse med problemstillinger og opgaveløsninger den studerende konfronteres med i sit eget uddannelsesforløb.

 

 

Målbeskrivelser

Kompetencemål for modulet

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Grundlæggende begreber, teorier og metoder inden for fagområdet videnskabsteori og metode
  • Hvordan disse grundlæggende teorier og metoder traditionelt har været anvendt til løsning af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Færdigheder i at

  • Redegøre for centrale videnskabsteoretiske positioner og analysere deres påvirkning af praktiske problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Anvende grundlæggende kvantitative og kvalitative metoder til analyser af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Kompetencer i at

  • Identificere problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling, der lader sig belyse ved brug af de på modulet introducerede teorier og metoder.
  • Arbejde videnskabsteoretisk og metodisk med problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • Redegøre for grundlæggende begreber, teorier og metoder inden for fagområdet videnskabsteori og metode.
  • Redegøre for, hvordan disse grundlæggende teorier og metoder traditionelt har været anvendt til løsning af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Redegøre for centrale videnskabsteoretiske positioner og analysere deres påvirkning af praktiske problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Anvende grundlæggende kvantitative og kvalitative metoder til analyser af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Identificere problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling, der lader sig belyse ved brug af de på modulet introducerede teorier og metoder.
  • Arbejde videnskabsteoretisk og metodisk med problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Becker Jensen, Leif (2005): Fra Patos til Logos – Videnskabsretorik for begyndere. Roskilde Universitetsforlag.
  • Holm, Andreas Beck (2011): Videnskab i virkeligheden – en grundbog i videnskabsteori. Samfundslitteratur.
  • Hansen, Erik Jørgen & Bjarne Hjorth Andersen (2009): Et Sociologisk Værktøj: Introduktion til den Kvantitative Metode (2. udg.).
  • Kvale, Steinar og Svend Brinkmann (2009): InterView – Introduktion til et håndværk. 2. udgave. Hans Reitzels Forlag.
Holdundervisning med oplæg og øvelser.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 66
  • Eksamensforberedelse
  • 163,8
  • Holdundervisning
  • 44
  • I alt
  • 273,8
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri skriftlig hjemmeopgave. Omfang: Maks. 11 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget med 4 sider pr. deltager udover én.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ordinær eksamen, August 2016