HBIB00101U Kbh., Videnskabsteori og metode
Cph., Theory of Science and Methodology
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kurset introducerer til grundlæggende videnskabsteoretiske positioner, begreber, teoridannelser og metoder med relevans for praktiske og teoretiske problemstillinger indenfor informationsvidenskab og kulturformidling. Formålet med kurset i Videnskabsteori og metode er at sætte den studerende i stand til på en kvalificeret måde at identificere, redegøre for og diskutere videnskabsteoretiske og metodologiske problemstillinger indenfor informationsvidenskabens og kulturformidlingens genstandsfelter. Det er endvidere kursets formål, at kvalificere den studerende til at inddrage og reflektere over forskellige videnskabsteoretiske og metodiske udgangspunkters betydning for teorivalg, dataindsamlingsmetoder og analysestrategier i forbindelse med problemstillinger og opgaveløsninger den studerende konfronteres med i sit eget uddannelsesforløb.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Grundlæggende begreber, teorier og metoder inden for fagområdet videnskabsteori og metode
- Hvordan disse grundlæggende teorier og metoder traditionelt har været anvendt til løsning af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Færdigheder i at
- Redegøre for centrale videnskabsteoretiske positioner og analysere deres påvirkning af praktiske problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Anvende grundlæggende kvantitative og kvalitative metoder til analyser af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Kompetencer i at
- Identificere problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling, der lader sig belyse ved brug af de på modulet introducerede teorier og metoder.
- Arbejde videnskabsteoretisk og metodisk med problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- Redegøre for grundlæggende begreber, teorier og metoder inden for fagområdet videnskabsteori og metode.
- Redegøre for, hvordan disse grundlæggende teorier og metoder traditionelt har været anvendt til løsning af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Redegøre for centrale videnskabsteoretiske positioner og analysere deres påvirkning af praktiske problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Anvende grundlæggende kvantitative og kvalitative metoder til analyser af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Identificere problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling, der lader sig belyse ved brug af de på modulet introducerede teorier og metoder.
- Arbejde videnskabsteoretisk og metodisk med problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Becker Jensen, Leif (2005): Fra Patos til Logos – Videnskabsretorik for begyndere. Roskilde Universitetsforlag.
- Holm, Andreas Beck (2011): Videnskab i virkeligheden – en grundbog i videnskabsteori. Samfundslitteratur.
- Hansen, Erik Jørgen & Bjarne Hjorth Andersen (2009): Et Sociologisk Værktøj: Introduktion til den Kvantitative Metode (2. udg.).
- Kvale, Steinar og Svend Brinkmann (2009): InterView – Introduktion til et håndværk. 2. udgave. Hans Reitzels Forlag.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 66
- Eksamensforberedelse
- 163,8
- Holdundervisning
- 44
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri skriftlig hjemmeopgave. Omfang: Maks. 11 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget med 4 sider pr. deltager udover én.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ordinær eksamen, August 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00101U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Skema kan ses på kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I København
- Kursuskapacitet
- 140 deltagere fordelt på 4 hold
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Carl Gustav Johannsen (10-6a6879736e7c7a7b687d4771766f6875757a6c75356a7674)
- Rune Eriksson (13-787b746b346b786f7179797574466e7b7334717b346a71)
- Laura Skouvig (13-72677b7867347971757b7c6f6d466e7b7334717b346a71)
- Maria Skou Nicolaisen (6-7d847a4a4542527a877f407d8740767d)