HBIB0009KU Aal., Projektarbejde B: Interaktionsdesign
Årgang 2015/2016
Engelsk titel
Aal., Project B: Interaction Design
Uddannelse
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold
Det overordnede mål med temakurset Interaktionsdesign er at introducere grundlæggende teorier om og traditioner for interaktionsdesign. Temakurset vil derfor tage afsæt i at give
- viden om teoretiske tilgange til interaktionsdesign og Human-Computer Interaction (HCI)
- teoretisk forståelse for anvendelsen af brugercentreret tilgang til interaktionsdesign
- viden om brugergrænsefladedesign, herunder grafisk og visuelt designforståelse
- viden om nødvendigheden af usability engineering og evaluering
- færdigheder i at anvende konkrete metodiske tilgange, i forhold til design og evaluering af informationssystemer med udgangspunkt i usability-evaluering, brugerinddragelse og ekspertevaluering
Målbeskrivelser
Kompetencemål:
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- Redegøre for og diskutere anvendte teorier og metoder.
- Redegøre for videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
- Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
Undervisningsmateriale
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Hornbæk, K. & Frøkjær, E. (2008). A Study of the Evaluator Effect in Usability Testing. Human-Computer Interaction, 23(3), s. 251 — 277.
- Johnson, J. (2014). Designing with the Mind in Mind: Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules. (2nd ed.). Amsterdam: Morgan Kaufmann.
- Lazar, J., Feng, J.H. & Hochheiser, H. (2010). Research Methods in Human-Computer Interaction. Hoboken: John Wiley. 426 sider.
- Rogers, Y., Sharp, H. & Preece, J. (2011). Interaction design : beyond human-computer interaction (3. ed.). Chichester : John Wiley. xv, 585 sider.
Undervisningsform
Holdundervisning,
gruppearbejde, vejledning, feedback, oplæg,
forelæsninger
Bemærkninger
Projektarbejdet har sit
afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om
projektarbejdsformen. Kursets undervisning understøtter også
etableringen af gruppearbejder.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Eksamensforberedelse
- 359,7
- Holdundervisning
- 68
- I alt
- 547,7
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen (Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling)
m/materiale)
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøvePrøveform: Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med materiale.
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering, hvoraf 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Ved gruppeprøve gives 20 minutter ekstra pr. deltager ud over én.
Projektopgave: Maks. 20 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget
med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én.
Materiale: Projektopgave, der afleveres til den i eksamenplanen fastsatte
termin inden den mundtlige prøve. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt. Eksaminanden medbringer det indleverede materiale til eksaminationen. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ordinær eksamen. August 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB0009KU
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I Aalborg
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Bo Gerner Nielsen (17-6e7b3a73717e7a717e3a7a7571787f717a4c7481793a77813a7077)
- Martin Muderspach Thellefsen (17-796d7e80757a3a807471787871727f717a4c7481793a77813a7077)
Gemt den
08-10-2015