HBIB0009JU Aal., Projektarbejde B: Identitetsdannelse, brugersegmenter og formidlingsformer

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal. Project B: Identity formation, user caracteristics and cultural propagation

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset vil overordnet beskæftige sig med forholdet mellem brugergrupper og formidlingsformer. Der tages udgangspunkt i sociologiske og kulturteoretiske pointeringer af en generel selv – orientering i forbindelse med identitetsdannelsen i vores samtid og som formidlingsmæssigt kommer til udtryk i at brugeren og brugerens kulturelle (for)brug er kommet i focus. Kurset vil lægge op til, at projektarbejdet kan tage flere former:  

  • et projektarbejde med udgangspunkt i at identificere og karakterisere selvvalgte brugergruppers sociale og kulturelle vilkår og muligheder, deres kulturelle forbrugsmønstre samt den studerendes diskussioner af formidlingsmæssige problemstillinger knyttet hertil.
  • et projektarbejde der tager udgangspunkt i at identificere og karakterisere selvvalgte specifikke formidlingsformer og teknologier med henblik på at undersøge og diskutere betydninger heraf for specifikke bruger kategoriers identitetsdannelse - sociale mediers betydning for identitetsdannelsen som et eksempel.

 

Projektarbejdet kan baseres på egne empiriske undersøgelser eller allerede eksisterende undersøgelser, men kan også baseres på rene teoretiske studier.

 

Målbeskrivelser

Kompetencemål:

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Anvendte teorier og metoder.
  • Videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.

 

Færdigheder i at

  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.

 

Kompetencer i at

  • Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • Redegøre for og diskutere anvendte teorier og metoder.
  • Redegøre for videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
  • Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Brinkmann, S. (2008). Identitet. Udfordringer i forbrugersamfundet. Århus: Klim.
  • Bonnén, K., Hird, S. og Kirsten Poulsen (2009). Livsstilsanalyse og trendspotting - mønstre i kaos eller kaos i mønsteret. Århus: Academica.
  • Rosa, H. (2013). Social accelleration. A new theory of modernity. New York: Columbia University Press.
  • Jørgensen, C., R. (2008). Identitet. Psykologiske og kulturanalytiske perspektiver. Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
Holdundervisning, projektorganiserende aktiviteter, projektvejledning.
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen. Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 359,7
  • Holdundervisning
  • 68
  • I alt
  • 547,7
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveform: Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med materiale.
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering, hvoraf 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Ved gruppeprøve gives 20 minutter ekstra pr. deltager ud over én.
Projektopgave: Maks. 20 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget
med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én.
Materiale: Projektopgave, der afleveres til den i eksamenplanen fastsatte
termin inden den mundtlige prøve.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt. Eksaminanden medbringer det indleverede materiale til eksaminationen. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ordinær eksamen. August 2016