HBIB0009HU Kbh., Projektarbejde B: User tagging og crowdsourcing af digitale billedsamlinger

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph. Project B: User tagging and crowdsourcing of digital image collections

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

User tagging og/eller crowdsourcing af digitale billedsamlinger : Bestemmelse af de vigtigste elementer/emner i billeder med udgangspunkt i modeller og eye-tracking teknikken.

Temakurset beskæftiger sig med crowdsourcing som er deltagelse i on-line aktiviteter, hvor en gruppe af individer med forskellig baggrund frivilligt påtager sig en tagging opgave med organisering og formidling af forskelligartede digitale billedsamlinger. Billeder forstås bredt som kulturelle, konventionelle og kommercielle repræsentationer. Lingvistiske/semiotiske metoder og metoder til billedanalyse gennemgås, og ”eye-tracking” benyttes som en intuitiv analysemetode til forståelse af hvorledes mennesker betragter et billede, og dermed også hvilke elementer i et billeder der tiltrækker sig brugerens opmærksomhed.

Målbeskrivelser

Kompetencemål:

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Anvendte teorier og metoder.
  • Videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder

 

Færdigheder i at

  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.

 

Kompetencer i at

  • Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • Redegøre for og diskutere anvendte teorier og metoder.
  • Redegøre for videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
  • Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Kjeldsen, Jens E. (2006). Billeders retorik. I: Retorikkens aktualitet. Grundbog i retorisk analyse. København, Hans Reitzels Forlag.
  • Land, M. F., & Tatler, B. W. (2009). Looking and acting: Vision and eye movements in natural behaviour. Oxford: Oxford University Press. Pp. 27- 55.
  • Melgar Estrada, Liliana M. (2013).  Experts’ annotation behavior in relation to audiovisual content: a case study of the film domain. iPress/DC Conference’13, September 2–9, 2013, Lisbon, Portugal. 6 p.
  • Rorissa, Abebe (2008). User-generated descriptions of individual images versus labels of groups of images: A comparison using basic level theory. Information Processing and Management, 44, pp. 1741–1753.
Holdundervisning, workshops, studenterfremlæggelser, forelæsere udefra (besøg) og arbejde med IT systemer som tilbyder eye-tracking.
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 359,7
  • Holdundervisning
  • 68
  • I alt
  • 547,7
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering, hvoraf 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Ved gruppeprøve gives 20 minutter ekstra pr. deltager ud over én.
Projektopgave: Maks. 20 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget
med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ordinær eksamen. August 2016