HBIB0009GU Kbh. Projektarbejde B: Organisationers informationshåndtering
Cph., Project B: Information Management in Organizations
Informationsvidenskab og kulturformidling
Dette temakursus giver en indføring i grundlæggende teoretiske forståelser af hvordan organisationer fungerer, samt hvorledes informationshåndtering både teoretisk og praktisk kan varetages i forhold til forskellige organisatoriske problemstillinger og behov. Sådanne problemstillinger kan fx handle om organisatoriske forandringsprocesser, implementering af informationssystemer, facilitering af informations- og videndelingsprocesser eller om organisationskulturens betydning for informationshåndtering.
Kurset har fokus på organisationsanalyser, samt metoder til studier af organisatoriske problemstillinger. Undervisningen bygges op omkring organisatorisk case-arbejde. Med afsæt i besøg i enten en privat eller offentlig organisation arbejder den studerende selvstændigt med, at identificere og analysere en række relevante problemstillinger i organsationens informationshåndtering. Disse fremlægges og diskuteres i undervisningen, og danner derefter baggrund for den studerendes formulering af eget projekt.
På kurset arbejdes der indenfor tre hovedtemaer:
- Organisationsteori og -analyse
- Informationshåndtering (Information & Knowledge Management)
- Metoder til organisationsstudier
Indenfor hvert tema præsenteres udvalgte teorier og metoder, og disse suppleres undervejs med materiale der udspringer af den studerendes eget projektarbejde.
Kompetencemål:
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- Redegøre for og diskutere anvendte teorier og metoder.
- Redegøre for videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
- Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Christensen, P. H. (2010). Mere videndeling. Hans Reitzels Forlag.
- Eriksson-Zetterquist, U. et al. (2014). Organisation og organisering. Akademisk Forlag.
- Justesen, L. & Mik.Meyer, N. (2010). Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. Hans Reitzels Forlag.
- Schultz, M. (2010). Kultur i organisationer: funktion eller symbol. 1. udgave, 12. oplag. Handelshøjskolens Forlag
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Eksamensforberedelse
- 359,7
- Holdundervisning
- 68
- I alt
- 547,7
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøvePrøveform: Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med materiale.
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering, hvoraf 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Ved gruppeprøve gives 20 minutter ekstra pr. deltager ud over én.
Projektopgave: Maks. 20 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget
med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én.
Materiale: Projektopgave, der afleveres til den i eksamenplanen fastsatte
termin inden den mundtlige prøve. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt. Eksaminanden medbringer det indleverede materiale til eksaminationen. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ordinær eksamen. August 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB0009GU
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I København
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Nanna Kann-Rasmussen (3-706d74426a776f306d7730666d)
- Trine Louise Schreiber (15-8280777c733c8171768073777073804e76837b3c79833c7279)