HBIB00071U Kbh., Bibliotek og samfund
Cph., Library and Society
Informationsvidenskab og kulturformidling
Modulet Bibliotek og samfund fokuserer på bibliotekernes aktuelle rolle i samfundet. Det vil sige, at vi, med udgangspunkt i bibliotekets historiske vilkår og de seneste årtiers samfundsmæssige forandringer, skal arbejde med, hvilke udfordringer bibliotekerne i dag står overfor i forhold til at udvikle og styrke deres samfundsmæssige betydning og legitimitet. Konkret fokuserer kurset f.eks. på, hvordan bibliotekerne kan navigere i forhold til aktuelle politiske udmeldinger. Ligeledes på hvordan bibliotekerne kan arbejde aktivt med mange former for lærings- og inspirationsaktiviteter, og på hvordan bibliotekerne på nye institutionelle vilkår skal skabe muligheder for oplevelse og læring.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Biblioteksfeltet samt dets historiske og aktuelle samfundsmæssige forandringer og deres relation til bibliotekernes vilkår.
Færdigheder i at
- Identificere og relevansvurdere problemstillinger, der knytter sig til bibliotekernes
- aktuelle situation.
- Anvende relevante teorier og begreber der knytter sig til disse problemstillinger
- Begrunde valg af teoretiske perspektiver i forhold til håndteringen af valgte problemstillinger.
Kompetencer i at
- Sammenstille, diskutere og formidle forskellige perspektiver på biblioteksudvikling.
- Selvstændigt vurdere og argumentere for, hvordan bibliotekerne udvikles.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Redegøre for biblioteksfeltet samt dets historiske og aktuelle samfundsmæssige forandringer og deres relation til bibliotekernes vilkår.
- Identificere og relevansvurdere problemstillinger, der knytter sig til bibliotekernes aktuelle situation.
- Anvende relevante teorier og begreber der knytter sig til disse problemstillinger
- Begrunde valg af teoretiske perspektiver i forhold til håndteringen af valgte problemstillinger.
- Sammenstille, diskutere og formidle forskellige perspektiver på biblioteksudvikling
- Selvstændigt vurdere og argumentere for, hvordan bibliotekerne udvikles.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Dahlkild, N. (2011) Biblioteket i tid og rum. København: Danmarks Biblioteksforening
- Dyrbye, M. et al (2005) Det stærke folkebibliotek. København: Danmarks Biblioteksforening
- Hvenegaard Rasmussen, C., Jochumsen, H. & Skot-Hansen, D. (2011). Biblioteket i byudviklingen – oplevelse, kreativitet og innovation. København: Danmarks Biblioteksforening og Det Informationsvidenskabelige Akademi
- Black, A. (2013) : Buildings of Hope: The Design of Public Library Buildings in the UK in the 1960s, with a Case Study of the Scandinavian-Inspired Holborn Central Library. I: Good Book. Good Library. Good Reading. Studies in the History of the Book, Libraries and Reading from the Network HIBOLIRE and Its Friends. Ausra Navickiene, Ilkka Mäkinen, Magnus Torstensson, Martin Dyrbye, Tiiu Reimo (eds.). Tampere: Tampere. s. 229-262
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 72
- Forberedelse
- 147,5
- Holdundervisning
- 54,3
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- PortfolioDen fri skriftlige hjemmeopgave udgøres af de portfolioibesvarelser, der er udarbejdet i undervisningsforløbet og bearbejdet efterfølgende frem til afleveringsfristen for hjemmeopgaven.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2015
- Reeksamen
5 dages bunden hjemmeopgave. Februar 2016.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00071U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår i København
- Kursuskapacitet
- 160 deltagere fordelt på 4 hold
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Henrik Jochumsen (3-6e7075466e7b7334717b346a71)
- Carl Gustav Johannsen (10-6b697a746f7d7b7c697e487277706976767b6d76366b7775)
- Nan Dahlkild (6-6c80773e3b3949717e7637747e376d74)