HAUK00021U AUD; Fordybelseskursus B: Sprog og kommunikation hos børn med autisme

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Language and communication in children with autism

Uddannelse

Audiologopædi

Kursusindhold

Gruppen af børn med autisme spænder fra børn uden verbalt sprog til børn med alderssvarende sprog. Pragmatiske vanskeligheder optræder hos alle, men mange har desuden semantiske, grammatiske og fonologiske vanskeligheder. Børnenes funktionsniveau og udviklingsmuligheder er tæt sammenhængende med det sproglige niveau, og samtidig viser effektforskningen, at de mest markante resultater af autismebehandling kan opnås inden for det sproglige område. Derfor henvises børn med autisme typisk til talepædagog – i al fald i fx USA. Sådan er det imidlertid ikke i Danmark, men den tradition er der god grund til at lave om på.

Målbeskrivelser

Formålet med kurset er, at deltagerne opnår indgående kendskab til de sproglige og kommunikative vanskeligheder, der optræder hos børn med autisme, samt til de former for intervention, der er relevante i behandlingen af dem. Dette vil ske gennem læsning af artikler og analyser af cases.

Se også:

KA 2008: http:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​audiologopaedi/​audiologopaedi_ka.pdf

BA tilvalg 2007: http:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​audiologopaedi/​audiologopaedi_bat_2007_2010_2011.pdf

Brynskov, C. (2010). Sprog hos børn med autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 59, 21-23.

Brynskov, C. (2014a). Intervention rettet mod sproget hos børn med autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 72, 15-17.

Brynskov, C. (2014b). Introduktion til autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 72, 5-6.

Paul, R. (2008). Interventions to improve communication in autism. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 17(4), 835-856.

Tager-Flusberg, H., Paul, R & Lord, C. (2005): Language and Communication in Autism. IN: Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorders 1. (red. F.R. Volkmar, R. Paul & A. Klin) (s. 335-365). Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 77
  • Holdundervisning
  • 24
  • Undervisningsforberedelse
  • 105
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Andet
Bunden 3-dages opgave som afholdes 20/11-23/11.
Karakterer vil først være tilgængelige i den alminelige eksamenstermin slut januar.
Desuden krav om aktiv deltagelse, bl.a. gennem præsentation af poster (planche)