HAUK00011U AUD; Fordybelseskursus A: Elicitering og analyse af sammenhængende tale

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Elicitation and analysis of connected speech production for logopedic evaluation and study

Uddannelse
Audiologopædi
Kursusindhold

Formålet med kurset er, at de studerende lærer at anvende og forholde sig kritisk til kvantitative og kvalitative metoder fra såvel afasiområdet som det børnelogopædiske felt til at elicitere, analysere og vurdere spontantale og eliciteret sammenhængende tale.

Ud over at læse om forskellige metoder og deres anvendelse i konkrete forskningssammenhænge skal de studerende på kurset arbejde med konkret sprogligt materiale med udvalgte analysemetoder (fx MLU-beregning og Story Grammar fra børneområdet og MAST-metoden og kvalitative analyser ad modum interaktionsanalyse fra afasiområdet) og forholde sig til fordele og ulemper ved forskellige tilgange – ud fra den læste litteratur, men også ud fra egne erfaringer med anvendelsen af metoderne.

Undervisningen består primært af korte oplæg fra underviserne, gruppeaktiviteter med udgangspunkt i den læste litteratur og i data fra børn med sprogindlæringsvanskeligheder eller voksne med afasi samt fælles drøftelser om dataanalyser.

Kurset afsluttes med en individuel skriftlig opgave, hvor den studerende demonstrerer sine færdigheder i at anvende en af de gennemgåede metoder på et relevant datamateriale med diskussion af mulige fordele og ulemper ved metoden.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 77
  • Holdundervisning
  • 24
  • Undervisningsforberedelse
  • 105
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bunden 3-dags-opgave med karakter, hvor der skal arbejdes med et konkret datamateriale og en eller flere af kursets metoder. De studerende får mulighed for at vælge mellem en opgave med materiale fra børnelogopædi og opgave med materiale fra afasi