CSU2016120 Kvalitativ Metode: Tendenser, teori og praksis

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Qualitative Methodology

Kursusindhold

Se kursusbeskrivelsen på kampagnesiden for Copenhagen Summer University

Kvalitativ metode er i hastig udvikling og meget efterspurgt i en tid med en udbredt evalueringskultur, der i øvrigt er præget af måling og indikatorer. Hvordan kan det være? Hvad er det, kvalitativ metode kan og hvilke tendenser driver udviklingen af kvalitativ metode for tiden?  

Kurset vil fokusere på sammenhængen mellem teori, problem og metode og på, hvordan kvalitative data indgår i en argumentation, der kan gøre en undersøgelse overbevisende.  Det handler om at udføre kvalitative undersøgelser med kvalitet.

Dit udbytte
Du vil efter deltagelse i kurset kunne:

  • Identificere begrundelser for at vælge kvalitativ metode i en given undersøgelsessituation.
  • Forstå sammenhænge mellem teoretiske valg og metodiske valg.
  • Vurdere kvaliteten af en kvalitativ undersøgelse.
  • Fremme en kvalificeret brug af kvalitativ metode.
  • Tale med om de nyeste tendenser i kvalitativ metode ud fra forskningsbaseret viden.

Kursusindhold
Kurset er organiseret omkring nøgleordene teorier, metoder og applikationer. Teoretisk beskæftiger vi os med tendenser, der påvirker udviklingen af kvalitativ metode. Det er fx ”the practical turn” – ”den praktiske vending.” Vi undersøger sammenhængen mellem teori og praktisk metodebrug. Blandt de praktiske metoder trækker vi interviews og billedanalyse frem som eksempler. Under applikationer dækker vi brugen af kvalitativ metode på konkrete indsatsområder, såsom innovation, organisationsundersøgelser og evaluering af effekter af en kompleks intervention.

Vi vil også undersøge forholdet mellem kvalitativ og kvantitativ metode. Hvad er tendenserne i mixed methods? Kan vi også blive klogere på kvantitative indikatorer og forestillinger om evidens ved at studere disse fænomener kvalitativt? 

Vi gør specielt meget ud af, hvad der kan styrke og svække en kvalitativ undersøgelse. Vi undersøger betydningen af spilleregler og kvalitetskriterier for kvalitative undersøgelser.

Kurset er et universitetskursus. Det betyder, at der tages udgangspunkt i teorier og modeller. Vi kommer selvfølgelig også ind på de praktiske sider af kvalitativ metode, men for at få udbytte af kurset skal man interessere sig for begreber og for at reflektere. Du vil både høre om brugen af kvalitativ metode inden for helt ny forskning og få lejlighed til at diskutere implikationerne for metodebrug i praksis.

Kurset er tværfagligt, men med hovedvægt på fagligheden inden for samfundsvidenskab i bred forstand.  

Deltagere
Kurset henvender sig til personer, der udfører kvalitative undersøgelser, bruger kvalitative undersøgelser eller underviser i kvalitativ metode. Det kan være kvalitetskonsulenter eller evaluatorer. Det kan også være fagpersoner, som er ved at opdyrke forskning inden for deres fag, f.eks. lærere, sygeplejersker eller pædagoger. Kurset henvender sig endvidere til personer, som rekvirerer kvalitative undersøgelser og bruger dem som grundlag for ledelsesmæssige og praktiske beslutninger.

Deltagerne skal som minimum have en bacheloruddannelse eller tilsvarende forudsætninger.

Arbejdsformer
Der veksles mellem forelæsninger, diskussioner, øvelser og gæsteundervisere. Der tilstræbes en udbytterig og varieret kursusform. Deltagere skal være parate til at lytte i længere perioder end de fleste er vant til i en almindelig arbejdsdag. 

Datoer
5 dage, 15.–19. august 2016, 9:00 – 16:30, Københavns Universitet, Frederiksberg Campus.

Kursusleder
Peter Dahler-Larsen, professor, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet

Andre undervisere
Thomas Schwandt, professor, University of Illinois at Urbana-Champaign
Lene Hansen, professor, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet
Rebecca Adler-Nissen, lektor, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet
Lene Tanggård, professor, centerleder, Institut for Kommunikation, Ålborg Universitet
Steffen Jöhncke, seniorrådgiver, viceinstitutleder, Institut for Antropologi, Københavns Universitet

Yderligere undervisere kan indgå.

Pris
19.000 kr. ekskl. moms. Prisen inkluderer undervisning, kursusmateriale og forplejning under kurset.

Målbeskrivelser

Se "Dit udbytte"

Se "Kursusindhold"
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 10
  • Holdundervisning
  • 35
  • I alt
  • 45
Point
0 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Ingen
Bedømmelsesform
Ingen bedømmelse
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Ingen