CSU2016118 Innovation og Proactive Law – risikostyring gennem aftalebaseret og interdisciplinært samarbejde

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Innovation and Proactive Law

Kursusindhold

Se kursusbeskrivelsen på kampagnesiden for Copenhagen Summer University

Innovative aktiviteter har brug for fremadrettede løsninger, men håndtering af udfordringer og konflikter baserer sig alt for tit på bagudrettet lovgivning og retspraksis. Et nyt aftaleparadigme kan via styrket interdisciplinært samarbejde reagere proaktivt på komplekse forhold, der kan rumme både økonomiske, sociale, etiske og moralske udfordringer. Kurset vil udfolde disse muligheder.

En stadig større del af professionelle rådgiveres arbejde, f.eks. juristers og økonomers, går ud på at finde løsninger på problemer, der endnu ikke er opstået eller hindre, at de nogensinde opstår. Andre professionelle f.eks. ingeniører, entreprenører, planlæggere,

naturforvaltere m.fl. har brug for at kunne agere i nye situationer, hvor lovgivning spiller en afgørende rolle for hvilke innovative løsninger, der kan realiseres. Både købere og sælgere af rådgivning har brug for, at interaktionen opfattes som pengene værd.

Dit udbytte

  • En udvidet analytisk forståelse af proactive law.
  • Begreber og redskaber til analyse af omstillingsprocesser inden for professionel rådgivning. – Den nyeste viden om interdisciplinært samarbejde og nye praksisfællesskaber.
  • En dybere indsigt i udviklingen af nye former for aftalebaseret styring og implikationerne heraf.
  • En udvidet forståelse af dilemmaer, udfordringer og løsninger, når stærke fagpersoner skal samarbejde.
  • En mulighed for reflekteret stillingtagen til valg af rådgivning og styrkelse af faglig og personlig gennemslagskraft.

Kursusindhold
Rådgivningsmæssige omstillingsprocesser, der kan optimere både processer og indhold analyseres og operationaliseres i 4 temaer, der illustreres med forskellige eksempler.

1. Proactive law i aftaler - nyt paradigme

Den traditionelle og tilsyneladende mest udbredte måde at kontrahere på er karakteriseret ved, at kontrakten er af reaktiv karakter og i bred forstand vedrører risiko- og rettighedsallokering mellem parterne. Proaktivitet er strategisk kontrahering med fokus på, hvorledes kontrakten ikke alene anvendes som et juridisk dokument, men også som styringsinstrument, der udnytter de komplementære ressourcer mellem kontrahenterne. Hvordan etableres en fremadrettet juridisk ramme med henblik på at undgå tvister og nemt løse dem, der opstår? Kravet om proaktivitet og bæredygtighed har for den enkelte rådgiver mindst tre betydninger: Understøttelse af samfundsmæssige, politiske og retligt formulerede krav, ønsker om at drive en virksomhed godt og et ønske om selv at indgå i en meningsfuld og afbalanceret løsning.

2. Innovative processer - VUCA

Innovation fordrer såvel ledelse som nye organisations- og samarbejdsformer. På kurset drøftes generelle betingelser og strukturer i håndteringen af uforudsigelige situationer bl.a. som opstillet i VUCA tankesættet. VUCA er en forkortelse af volatility, uncertainty, complexity and ambiguity, og VUCA-systematikken anvendes til strategisk ledelse i innovative processer fra produktionsvirksomheder over vidensarbejde til organisationsarbejde og uddannelse og bidrager til bredere beslutninger.

3. Interdisciplinære samarbejder - nye praksisfællesskaber

Beslutninger af kompleks og/eller strategisk karakter træffes for ofte med afsæt i en fagmonopolær tilgang. Der er imidlertid i praksis behov for at kunne anvende metodikker og resultater fra forskellige videnskaber og fagområder for at kvalificere indholdet af de beslutninger, der træffes. På kurset arbejdes intenst med kvalificering af interdisciplinære praksisfællesskaber. Hvordan etableres de og bliver effektive?

4. Den fagprofessionelles udfordringer med innovationsprocesseraf faglig, personlig og retorisk karakter.

Der reflekteres over de foregående temaer i forhold til den enkeltes faglighed og personlige præferencer, og der arbejdes derfor med:

  • At være opmærksom på hvordan, hvornår og til hvad man vil bruge sin faglige viden, så den passer til ens personlige værdier og etik
  • At opnå redskaber til at være aktiv deltager i innovationsprocesser og de retlige rammer de fordrer
  • At opnå handlekompetence der altid peger fremad.

Arbejdsformer
Kurset bygger på accelerated learning, dvs. en aktivitetsorienteret læring, hvor der veksles mellem oplæg fra en række forskere, input fra interessante praktikere samt dialogskabende aktiviteter og netværk mellem kursusdeltagerne. Kurset afholdes på dansk, men engelske gæsteforelæsere og tekster forekommer.

Deltagere
Kurset henvender sig til rådgivere, ledere, konsulenter, undervisere, og andre nøglepersoner i både offentlig og privat virksomhed, som beskæftiger sig med innovation og nye samarbejder, der udmøntes i kontrakter eller bindende aftaler. Det er særligt relevant for personer, der rådgiver eller modtager rådgivning interdisciplinært, på tværs af sektorer eller i offentligt-privat samspil.

Deltagerne skal som minimum have en bacheloruddannelse eller tilsvarende forudsætninger.

Kursusdatoer
5 dage, 22. - 26. august 2016, kl. 9:00 – 16:30, Københavns Universitet, Frederiksberg Campus.

Kursusledere
Inger Høedt-Rasmussen, forsker, ph.d., Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, sektion for Forbrug, Bioetik og Regulering, Københavns Universitet
Mikael Jensen, professor, Center for Nuclear Technologies, Danmarks Tekniske Universitet

Andre undervisere
Kim Østergaard, professor, Juridisk Institut, Syddansk Universitet
Nico Hjortsø, lektor, IFRO København Universitet
Dirk Voorhoof, Faculty of Law and Faculty of Political and Social Sciences, Ghent University

Praktikere fra advokatbranchen og andre undervisere eller rådgivere.
Danske Advokater deltager i udviklingen af casemateriale.

Pris
19.000 kr. ekskl. moms. Prisen inkluderer undervisning, kursusmateriale og forplejning under kurset.

I forhold til advokaters efteruddannelseskrav tæller dette kursus for 40 lektioner.

Målbeskrivelser

Se "Dit udbytte"

Se "Kursusindhold"
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 10
  • Holdundervisning
  • 35
  • I alt
  • 45
Point
0 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Ingen
Bedømmelsesform
Ingen bedømmelse
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Ingen