CSU2016106 Det Borgernære Sundhedsvæsen - er digitalisering vejen frem?

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

The Citizen Centered Healthcare System

Kursusindhold

Se kursusbeskrivelsen på kampagnesiden for Copenhagen Summer University

De akut syge skal behandles på superhospitaler, og de mange personer med kroniske tilstande skal istigende grad behandles i eget hjem ved en fælles indsats fra egen læge, kommune og hospitaler.
Hvordan sikrer vi, at patienten sættes i centrum, får øget indsigt i egen tilstand og tager ansvar? Hvilkevelfærdsteknologiske og/eller organisatoriske løsninger hjælper bedst hertil? Dette kursus samler op på erfaringer og viser veje til et reelt borgernært sundhedsvæsen.

Omtrent 2/3 af personer over 65 år har mindst én kronisk tilstand, og halvdelen af dem har flere kroniske tilstande som fx KOL, diabetes eller iskæmisk hjertesygdom. Antallet af borgere med følgelidelser og samtidige sygdomme stiger og vil føre til øgede omkostninger, hvis ikke der gennemføres større ændringer af den måde, vi organiserer vores sundhedstilbud.

Vi har nu opnået en del erfaringer i forhold til anvendelse af teknologi i de store nationale telemedicinske projekter og i en lang række lokale projekter. Men de store gevinster er endnu ikke opnået, og et reelt samarbejde på tværs af sektorer og professioner kniber det fortsat med.

Udfordringen er fortsat hvordan vi kan aktivere patienterne, reorganisere vores ydelser, effektivt implementere nye ideer samt inddrage teknologier i et relevant omfang. På dette kursus vil eksperter med erfaringer fra forskellige områder af sundhedssektoren, fx det regionale, kommunale, private og universitære område dele deres erfaringer og give dig ideer til, hvordan du i din organisation kan komme i gang med et mere personcentreret og borgernært tilbud støttet af teknologi.

Dit udbytte
Efter deltagelse i kurset vil du:

  • Kunne redegøre for det teoretiske grundlag for design af sammenhængende patientforløb.
  • Vide hvordan teknologi kan anvendes til at assistere sundhedsprofessionelle i deres dialog med og behandling af de, der har en eller flere kroniske tilstande.
  • Kunne redegøre for principperne for vellykket implementering og evaluering af teknologibaserede projekter i sundhedssektoren og vide, hvad man bør undgå.
  • Have kendskab til og kunne redegøre for begreber som empowerment, health literacy og eHealth literacy og vide, hvordan kendskab til personers niveau indenfor disse områder kan anvendes til at designe målrettede løsninger.

Kursusindhold
Fokus vil ligge på det brugercentrerede perspektiv og den igangværende servicetransformation med de udfordringer og ændrede rollefordelinger, der ligger i fremtidens sundhedssektor. Her vil bl.a. blive diskuteret, hvordan sundhedsprofessionerne udfordres, og hvordan vi kan blive bedre til at arbejde på tværs.

Vi vil blandt andet vha. artikelbaserede cases, reviews og undervisernes egne studier, se nærmere på forskellige løsninger nationalt og internationalt samt diskutere deltagernes egne erfaringer i dette perspektiv.

Med udgangspunkt i udvalgte programmer for patientforløb vil vi se på, hvordan disse forløb kan understøtte både den enkelte patient, behandlerne og sundhedssektoren. Optimerede forløb skaber både øget forståelse hos den enkelte patient og sikrer en øget samfundsmæssig gevinst. Undervejs vil der blive mulighed for at diskutere begreber som ”telesundhed”, ”e-, m- og p-sundhed”, ”bestyrkelse” (”empowerment”), ”health coaching”, ”sundhedskompetence” (”health literacy”), ”eHealth literacy” samt hvordan den digitale udvikling og øgede brug af sociale fora påvirker vores behandlerroller og dialog med borgerne og patienter. Med udgangspunkt i disse begreber vil vi se på, hvordan vi kan lave nye og mere dynamiske tværsektorielle forløb for personer med en eller flere kroniske tilstande, og hvordan man kan implementere og evaluere disse løsninger.

Deltagere
Primært ansatte i sundheds- og socialsektoren eller leverandører til dette område (læger, sygeplejersker, projektledere, IT-konsulenter, politiske og økonomiske beslutningstagere m.v.). Vi forventer, at du som minimum har en (professions-)bacheloruddannelse eventuelt suppleret med efter-/videreuddannelse og/eller lang arbejdserfaring inden for området.

Kurset gennemføres på dansk, men deltagerne skal kunne tilegne sig information fra engelsk litteratur.

Der tilbydes eksamen for de interesserede (3 ECTS på Master-niveau), hvis en skriftlig opgave baseret på en udvidet litteraturliste er indleveret inden den 25. september 2016.

Datoer
5 dage, 15. – 19. august 2016, kl. 9:00 – 16:30, Københavns Universitet, Frederiksberg Campus.

Kursusleder
Lars Kayser, speciallæge, lektor, Institut for Folkesundhedsvidenskab og studieleder ved uddannelsen ”IT og Sundhed”, Københavns Universitet.

Andre undervisere
Anne Frølich, overlæge, ph.d, forskningsleder, ekstern lektor, Forskningsenheden for kroniske sygdomme, Bispebjerg Hospital, Enhed for Kvalitet, Region Hovedstaden samt Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet
Klaus Phanareth, overlæge, Frederiksberg Hospital
Søren Vingtoft, læge, ekstern lektor, Aalborg Universitet, Epital Health
Kristian Kidholm, cand.oecon, ph.d., ekstern lektor, Odense Universitetshospital
Birthe Dinesen, lektor, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, Aalborg Universitet
Jette Hede Skytte, udviklingskonsulent, Viborg Kommune
Katrine Kirk, cand. merc., Partner i Par3
Dorthe Furstrand Lauritsen, læge og aktuelt ph.d.-studerende ved Kræftens Bekæmpelse mhp udvikling af eSundhedstilbud.

Pris
19.000 kr. ekskl. moms. Prisen inkluderer undervisning, kursusmateriale og fuld forplejning under kurset.

Praktiserende læger har mulighed for at søge refusion for dette kursus fra Fonden for Almen Praksis

Målbeskrivelser

Se "Dit udbytte"

Se "Kursusindhold"
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 10
  • Holdundervisning
  • 35
  • I alt
  • 45
Point
3 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering med opsyn.
Der tilbydes eksamen for de interesserede (3 ECTS på Master-niveau), hvis en skriftlig opgave baseret på en udvidet litteraturliste er indleveret inden den 25. september 2016.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

“Masterniveau “ betyder, at opgaven vil blive bedømt på niveau med universitære masterprogrammer.

Se yderligere på kursussiden her