CSU2016101 Adfærdsøkonomi og Psykologiske Valg – bagom menneskelig irrationalitet og "nudging"

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Behavioral Economics and Psycological choices

Kursusindhold

Se kursusbeskrivelsen på kampagnesiden for Copenhagen Summer University

Mange beslutninger i virksomheder og offentlige myndigheder bygger på antagelsen om, at mennesker agerer rationelt. Det gør de langt fra altid. En forståelse af denne inkonsistens skal hentes i grænsefladen mellem økonomi og psykologi, og dette kursus vil undersøge hvordan, hvorfor og hvad man kan gøre, når vi mennesker afviger fra det rationelle valg.

For mange faggrupper er det væsentligt at kunne forudsige og forstå, hvordan mennesker træffer valg. Om det er en virksomhed, som søger at forstå deres kunders adfærd, en offentlig myndighed, der vil forudsige effekten af nye lovtiltag, eller et sygehus, som vil motivere patienter til at vælge den rette behandling, er en forståelse af, hvordan vi træffer beslutninger, helt essentiel og kan have store økonomiske og/eller politiske implikationer.

Hver eneste dag træffer vi mange forskellige valg - små (hvilke varer skal vi putte i indkøbskurven) og store (skal vi investere i en ny fabrik). Fælles for de beslutninger vi står over for, er, at de involverer et valg mellem forskellige muligheder. Vores oplevelse af hvor stor en værdi en given valgmulighed har, afhænger af, hvordan denne valgmulighed bearbejdes i vores kognitive system. Det er altså vigtigt, at vi forstår den menneskelige kognitions begrænsninger. Har man først indset hvilke kognitive mekanismer, der begrænser rationel adfærd, kan man søge at påvirke disse mekanismer ved at ændre beslutningsrammen — en metode kendt som ”nudging”.

På dette kursus undersøger vi situationer, hvor vi mennesker systematisk og forudsigeligt afviger fra rationalitet og bryder med antagelserne om, at vi altid vælger det, der er bedst for os selv. Disse afvigelser har deres fundament i grænsefladen mellem økonomi og psykologi, og viden fra denne grænseflade, kaldet adfærdsøkonomi, har i de seneste år væsentligt ændret vores syn på menneskelig adfærd ved store som små valg.

Dit udbytte
Efter deltagelse i kurset vil du:

  • Have fået indsigt i den nyeste viden om menneskelige beslutningstagningsprocesser samt set eksempler på, hvordan denne viden kan anvendes.
  • Have opnået en forståelse for hvilke konsekvenser irrationel beslutningstagning har.
  • Have fået kendskab til de adfærdsøkonomiske principper, der påvirker, hvordan vi vurderer forskellige valg.
  • Have fået indsigt i hjernens begrænsninger, og hvordan vores system bearbejder information i beslutningssituationer.
  • Have fået nogle tommelfingerregler til, hvordan man kan ”nudge” folk til at træffe bedre beslutninger.

Kursusindhold
På kurset vil du få en forståelse for, hvorfor mennesker ikke altid træffer rationelle valg, og du vil opnå en viden om de systematiske principper, der ligger bag ved de tilsyneladende irrationelle valg.

Vi vil gennemgå en række praktiske eksempler fra berømte forskningsstudier og snakke om, hvordan eksemplerne klarlægger systematiske brud på rationalitet. I løbet af kurset vil deltagerne medvirke i mindre eksperimentelle forsøg. Derudover vil vi inddrage eksempler fra den ”virkelige verden” og diskutere, hvordan man i praksis kan implementere den tilegnede viden. Der vil blive mulighed for, at udvalgte cases blandt deltagerne kan drøftes. Kurset afholdes på dansk, men nogle af oplæggene vil foregå på engelsk, ligesom det meste af litteraturen er på engelsk.

Deltagere
Kurset er tiltænkt fagprofessionelle, der arbejder med – og er afhængige af – forbruger-, kunde-, borger- eller medarbejderforventninger samt deres adfærd; fx i finanssektoren, detailhandlen, sundhedssystemet, offentlige myndigheder, reklame- og markedsføringsbranchen, HR-professionelle m.fl.

Det forventes at deltagerne har mindst en bacheloruddannelse eller tilsvarende forudsætninger.

Datoer
5 dage, 15. – 19. august 2016, kl. 9:00 – 16:30, Københavns Universitet, Frederiksberg Campus.

Kursusledere
Alexander Sebald, lektor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet
Carsten S. Nielsen, post doc, Økonomisk Institut, Københavns Universitet
Frederik Roose Øvlisen, adm. direktør, Asureco ApS

Pris
19.000 kr. ekskl. moms. Prisen inkluderer undervisning, kursusmaterialer og fuld forplejning under kurset.

Målbeskrivelser

Se "Dit udbytte"

Se "Kursusindhold"
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 10
  • Holdundervisning
  • 35
  • I alt
  • 45
Point
0 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Ingen
Bedømmelsesform
Ingen bedømmelse
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Ingen