AØKK08343U Øvelse: Danmark og Bankunionen, samt opfølgning på finanskrisen i Danmark og EU-Kommissionens nye vækstdagsorden set fra dansk vinkel (F)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Seminar: Denmark and the Banking Union (F)

Uddannelse

Kandidat i Økonomi

Øvelsen er en del af Finansierings linjen på Økonomistudiet (hvorved det er markeret med et F)

Øvelsen er primært for KA studerende ved Økonomisk Institut

Kursusindhold

Til trods for, at finanskrisen ser ud til at have toppet, står Europa stadig foran en udfordring for, at få gang i en stabil økonomisk vækst. Derfor har Europa-Kommissionen igangsat en række meget store og centrale initiativer på det finansielle område til, at sikre et bedre fundament for økonomisk vækst i årene fremover. Et af de store initiativer er Bankunionen, som allerede er en realitet i en stor udstrækning i EURO området, men som Danmark ikke har taget stilling til om vi skal tilslutte os eller ej til trods for regeringens rapport om Bankunionen nu er færdig og offentliggjort. I tilknytning til Bankunionen er der etableret et helt nyt krisehåndteringsværktøj (et direktiv) med et helt nyt setup i Danmark om arbejdsdeling mellem Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet (som får en helt ny rolle i det nye afviklingssystem) og Nationalbanken. Udover Bankunionen har Kommissionen foreslået så afgørende forhold som etablering af en Kapitalmarkedsunion for alle EU-landene, dvs. i modsætning til Bankunionen som er obligatorisk for EURO-landene men en valgmulighed for ikke EURO-lande så vil kapitalmarkedsunionen gælde for alle EU-landene. En central ting for Danmark er hvordan kommissionen vælger at få dansk realkredit integreret i den kommende EU lovgivning i f.eks. den kommende Grønbog om behandling af Covered Bonds og behandlingen af danske realkreditobligationer i kapitaldækningsreglerne i EU (det såkaldte CRDIV hvor den forrige regering med Margrethe Vestager i spidsen rejste EU tyndt for at redde dansk realkredit). Hertil kommer, at det kunne være en fordel at sammenligne EU forslagene med hvordan man har håndteret situationen i f.eks. USA.

Målbeskrivelser

Følgende emner er ”appetitvækkere” og kan hver især dække flere opgaver, dvs. emnet for hver opgave skal formentlig indsnævres og skæres til. Dette kan aftales på første aftalemøde. Der kan ligeledes vælges relaterede emner af de studerende, der ikke er nævnt her.

  • Sammenligning af bankunionen i EU med kapitalmarkedsunionen i EU med hensyn til de overordnede rammer, niveau af harmonisering/​integration af markeder, organisering og formål

  • Hvorfor en bankunion i EU? Hvordan påvirker det forholdet mellem EURO- og ikke-EURO lande (økonomisk og politisk)? Hvad går Frankrigs forslag om en EURO-regering ud på?

  • Hvorfor en kapitalmarkedsunion i EU og hvad kan læres fra USA? Hvad formål og ønsker kunne der være til en kapitalmarkedsunion i EU?

  • Fokus på udvalgte emner inden for grønbogen om kapitalmarkedsunionen, for eksempel beskrivelse af markedet for securitisering og sammenligning med USA

  • Danmark indenfor og udenfor bankunionen – hvad er fordele og ulemper?

  • Grækenland – for eksempel beskrivelse af den økonomiske og politiske situation i Grækenland, konsekvenser for EURO-samarbejdet af Grækenland indenfor og udenfor EURO-samarbejdet mv.

  • UK indenfor og udenfor EU – beskrivelse af UKs situation og afstemning og hvilke konsekvenser, det vil have økonomisk og politisk for UK og EU, hvis UK melder sig ud af EU

  • Den kommende grønbog om covered bonds – kan de danske realkreditregler skrives om til EU regler? Hvordan håndteres realkredit i kapitaldækningsreglerne?

  • Det nye afviklingsregime i Danmark (baseret på EU regler), herunder for eksempel en sammenligning af Finansiel Stabilitets rolle før og efter det nye regime – hvad sker der, hvis en bank kommer i problemer? Hvad er en SIFI (systemisk vigtig bank) og hvad er de særlige makroøkonomiske og politiske problemer, hvis en SIFI kommer i problemer?

  • Afviklingsregimer – er der behov for et regime for forsikringsvirksomheder? Påvirkede finanskrisen forsikringsvirksomheder?

 Den studerende kan med fordel orientere sig i følgende litteratur:

  • Den danske regerings rapport om Bankunionen

  • EU Kommissionens forslag om Bankunion

  • Finansrådets rapport om Bankunionen

  • EU Kommissionens Grønbog om en kapitalmarkedsunion

  • Den Danske Regerings høringssvar til EU Kommissionens Grønbog om en kapitalmarkedsunion

  • Tænketanken Europa: Bankunion kræver politisk lederskab

  • Columbia Law and Economics Working Paper: Bank Resolution in the European Banking Union: A Transatlantic Perspective on What it Would Take

  • Centre for Economic Policy Research: Banking Union for Europe Risks and Challenges

  • Social Science Research Network: European Banking Union: Imperfect, But It Can Work

 

Yderligere litteratur med en længere specificering af kapitler og sidetal vil blive lagt ind i Absalon efter aftalemødet.

Der vil blive afholdt et aftalemøde hvor øvelsens endelige forløb aftales, og til hvert møde vil der blive udarbejdet et skriftligt oplæg som vil blive gennemgået ved de enkelte møder. Ved aftalemødet vil rrammerne for det faglige indhold i øvelsens emner blive gennemgået nærmere. Den studerende skal møde forberedt op ved gennemgangen af de enkelte øvelsesoplæg. Der skal skrives et oplæg samt opponeres.

Under hele øvelsens forløb vil den studerende have mulighed for at få individuel vejledning. Dette aftales løbende efter behov.

Første møde tirsdag d 9. februar kl 16-18
Datoer for præsentationer og afleveringsdato for opgaven aftales på første møde.
  • Kategori
  • Timer
  • Projektarbejde
  • 186
  • Seminar
  • 20
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Aflevering af en skriftlig opgave.

I seminaret indgår der en præsentation af opgaven af ca. 20 minutter og opponeringen ca 20 minutter. Derefter gruppediskussion af opgaven og emnet.
Krav til indstilling til eksamen

Deltagelse i øvelsens møder og at opgaven er afleveret til deadline.
 

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt til den skriftlige opgave.

Underviser definerer hvad der må medbringes til præsentationen.

 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
op til 20% stikprøve censur på den skriftlige opgave
Eksamensperiode

Deadline for aflevering af commitmentpaper: 1. Marts 2016

Datoer for præsentationer aftales på første møde. 

Dato for aflevering af den endelige opgave aftales med underviseren.

Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen, regler, re-eksamen mm på  kandidatsiderne for eksamen på KUnet.

Reeksamen

Aflevering af en skriftlige opgave og en efterfølgende mundtlig eksamen, hvor eksaminanden også kan blive stillet spørgsmål i de øvrige deltageres præsentationer fra den periode, hvor eksaminanden var tilmeldt undervisning.

Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.