AØKA08189U Lineære modeller inkl sommerskole

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Linear Models

Uddannelse

Valgfag fra 2. år på BA i økonomi
Valgfag på KA i økonomi

Sommerskolefag på KA og BA i økonomi

Kursusindhold

Faget Lineær Modeller omfatter følgende centrale emner:

  • Lineær uafhængighed, basis og dimension af underrum.
  • Lineære afbildninger.
  • Komplekse tal.
  • Komplekse matricer.
  • Diagonalisering af matricer.
  • Abstrakte vektorrum.
  • Funktionskalkulen.
  • Metriske rum.
  • Konvergens af funktionsfølger.
  • Banachrum og Hilbertrum.
  • Svag og stærk konvergens.
Målbeskrivelser

Moderne økonomisk teori, statistik og økonometri benytter i udstrakt grad matematik både som et regneteknisk hjælpemiddel og som et sprog, der er velegnet til at udtrykke og tydeliggøre forskellige begrebsdannelser inden for fagene. En klar og logisk formulering gør det muligt at udnytte den metode og stringens, som kendetegner matematik og matematisk tankegang. Endvidere kan man med anvendelse af avancerede matematiske teorier og metoder arbejde med særdeles abstrakte og komplekse problemstillinger indenfor de økonomiske fag og specifikke fagdiscipliner. Matematisk teori medvirker i denne sammenhæng til at skabe klarhed og overblik inden for omfattende økonomiske problemfelter, hvilket er helt i overensstemmelse med økonomifagenes videnskabsteoretiske placering.

Faget Lineær Modeller har til formål at give de studerende en dybtgående forståelse af en række avancerede begreber fra den klassiske lineære algebra og den moderne funktionalanalyse, som de kan benytte inden for økonomisk teori både på bachelorstudiet og på kandidatstudiet. Undervisningen bygger direkte på de matematiske emner, som de studerende har opnået kendskab til i kurserne Matematik A og Matematik B.

Det forventes, at de studerende opnår et sikkert kendskab til faget og dets metode, og at de kan gennemføre en sikker og stringent fremstilling i form af løsning af både konkrete og abstrakte skriftlige opgaver, der også fordrer et klart, stort og tværdisciplinært overblik, inden for fagets centrale emner.

Pensum:
I kurset anvendes følgende lærebogslitteratur, hvoraf det pligtige pensum, der tillige er eksamenspensum, fremgår:
Knut Sydsæter: Matematisk Analyse, Bind II, Universitetsforlaget 1973.
Kapitel 12, siderne 31-50.

Frank Hansen og Mogens Nørgaard Olesen: Lineær Algebra, Akademisk Forlag, 1. udgave 1999, 2003, 2006 eller 2007.
Kapitel 5, siderne 94-119 og siderne 127-129, Kapitel 6, siderne 129-136 og siderne 140 - 147, Kapitel 7, siderne 153-166 og siderne 170-177, Kapitel 10, siderne 221-243, Kapitel 12, siderne 271-278, Kapitel 13, siderne 283-290.

Johnson, Riess and Arnold: Introduction to Linear Algebra, Addison-Wesley 2002. Chapter 4, siderne 315-320 øverst.

Michael Pedersen: Noter om uendelige rækker af funktioner. Siderne 91-116.

Michael Pedersen: Functional Analysis in Applied Mathematics and Engineering. Siderne 1 - 18.

Der er mødepligt og krav om aktiv deltagelse til alle dele af sommerskolen.
De studerende forventes at have faglige forudsætninger svarende til Matematik A og Matematik B.
Lektionsplan:
Efterår og forårssemester:
3 timers forelæsning og 2 timers holdundervisning pr. uge i 14 uger. Regneøvelserne på holdet omfatter gruppearbejde i forbindelse med opgaveregning og fremlæggelse af skriftlige opgaver.

Tid og sted:
Tid og sted for forelæsninger og holdundervisning kan ses ved at trykke på et af linkene til holdene under "Se skema". Forelæsningens tider vises under hvert link (15E står for Efterår 2015, 16F står for Forår 2016)
Hvis linket ikke virker, kan det samme ses her:
https:/​/​skema.ku.dk/​ku1516/​dk/​module.htm
-Vælg: “2200-Økonomisk Institut” (og vent for svar)
-Vælg: “2200-F16; Lineære modeller”
-Vælg “Forår/Spring – Weeks 4-29”
-Tryk: “Se skema”

Holdundervisningen starter i 2. uge af semesteret.
Bemærk: Skema for undervisningen kan blive ændret indtil undervisningen starter uden deltagernes accept. Hvis dette sker vil deltageren blive informeret eller kan selv se det via ovenstående link. Efter man er indskrevet kan det ses via KUnet eller app-en myUCPH.

Sommerskolen foregår 1.-5. og 8.-12. august 2016 med følgende ca dagsplan:
Forelæsninger 8.00-11.00
Holdundervisning (øvelser) 11.00-12.00
Frokostpause 12.00-12.30
Holdundervisning (øvelse og øvelsesgennemgang) 12.30-15.30

Lokale til sommerskolen tilføjes senere
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 3
  • Forberedelse
  • 133
  • Forelæsninger
  • 42
  • Øvelseshold
  • 28
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
skriftlig prøve med visse hjælpemidler tilladt
Krav til indstilling til eksamen

I løbet af semestret skal de studerende aflevere 4 obligatoriske skriftlige opgavesæt til holdlæreren, og alle disse skal godkendes før at man kan blive indstillet til eksamen.

Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt

CAS-værktøjer og lommeregner er IKKE tilladt som hjælpemidler.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
100 % ekstern censur
Eksamensperiode

Efterårssemesteret 2015:

D 22. december 2015 på Peter Bangs Vej 36. 2000 Frederiksberg http:/​/​pc-eksamen.ku.dk/​pc_exam Tidspunktet for eksamen bliver oplyst midt oktober i Selvbetjeningen på KUnet.

Forårssemesteret 2016:

Den skriftlige eksamen foregår: 1. juni 2016 på Peter Bangs Vej 36. Tidspunktet for eksamen bliver oplyst midt april i Selvbetjeningen på KUnet.

Sommerskole

Den skriftlige eksamen foregår: 15. august 2016 på Peter Bangs Vej 36. Tidspunktet for eksamen bliver oplyst medio juli i Selvbetjeningen på KUnet.

Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen, regler, re-eksamen mm på  kandidatsiderne for eksamen på KUnet og bachelorsiderne for eksamen på  KUnet.

Reeksamen

Den skriftlige re-eksamen foregår: 15. august 2016 på Peter Bangs Vej 36. Tidspunktet for eksamen bliver oplyst midt juli i Selvbetjeningen på KUnet.

Reeksamen for sommerskolen vil blive oplyst ultimo august.

Ved få tilmeldte kan eksamen ændres til en mundtlig eksamination inklusiv datoen for eksamen, hvilket vil blive oplyst af Eksamenskontoret.

Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.