AØKA08019U Forvaltningsret
Administrative Law
Valgfag fra 2. år på BA i økonomi
Valgfag på KA i økonomi
Som borger og som medarbejder i en privat eller offentlig
virksomhed er det en god investering at skaffe sig indsigt i den
offentlige forvaltning. Formålet med faget Forvaltningsret er at
give en sammenfattende men dog dybtgående indføring i de retlige
regler, der generelt regulerer de offentlige forvaltningsprocesser,
sagsbehandling m.v. (forvaltningsret) samt de regler, der definerer
og regulerer samspillet mellem de øverste statsorganer
(forfatningsret). Faget introducerer grundlæggende elementer af
juridisk metode. Erhvervelsen af kendskab til forvaltningsrettens
normer og rationalerne bag disse regler forudsætter inddragelse af
organisatoriske og funktionelle aspekter af den offentlige
forvaltning. Faget har grænseflader til andre faggrupper som bl.a.
politologi, jura, organisationsteori, økonomi, sociologi, historie.
Forvaltningsrettens emnekredse omfatter både den statslige og den
kommunale forvaltning, idet en meget stor del af den borgervendte
forvaltning udøves regionalt og lokalt. Reglerne for forvaltningens
aktivitet (Sagsbehandling, serviceudøvelse, forberedelse af
politisk beslutningstagen) gennemgås herunder regler om kompetence,
hjemmel, habilitet, offentlighed, høring og begrundelse,
konsekvenser af fejl i sagsbehandling, administrativ rekurs,
ombudsmandskontrol og domstolskontrol med forvaltningen, det
kommunale selvstyre samt tilsyn med kommunal forvaltning. Også
eksempler på forholdet til EU-ret berøres.
Statsforfatningsretten fokuserer på de forfatningsretlige
institutioners organisation, funktion og især deres indbyrdes
relationer, herunder vælgerne, politiske partier, Folketinget,
regeringen, regenten, forvaltningen, domstolene samt internationale
organisationer som EU. Gennemgangen af samspillet mellem
statsorganer (Folketing, domstole, regering) omfatter bl.a.
magtfordelings-/magtbalancelæren, lovgivningsprocessen fra et
initiativ tages til en lov bekendtgøres og iværksættes,
etc.
Kravene til en toppræstation er, at den studerende - efter at have fulgt undervisningsaktiviteterne - er i stand til selvstændigt og uden væsentlige fejl eller mangler:
- At beskrive hovedelementerne i gældende dansk statsforfatningsret og forvaltningsret (offentlig ret) under henvisning til den danske grundlov og de generelle lovgivninger om forvaltningsret, offentlighed i forvaltningen samt lovgivning om kommunernes styrelse
- At karakterisere/forstå grænseflader/forskelle mellem statsret/forvaltningsret og andre faggrupper på det samfundsvidenskabelige område, f.eks. politologi, sociologi, økonomi, organisationsteori etc.
- At redegøre for centrale offentligretlige begreber som den retlige trinfølge, magtadskillelses- og magtfordelingslære, kompetence, skrevne/uskrevne retskilder, officialprincippet, kommunal-fuldmagten, partsbegrebet, habilitet, begrundelse, retlig prøvelse etc.
- At redegøre for principperne for forholdet mellem dansk (offentlig) ret og EU-retten
- At anvende gældende dansk ret (de centrale offentligretlige begreber og metodik) i en juridisk analyse af eksempler på faktiske sociale begivenheder (faktum), som repræsenterer en retlig problematisk situation, og herudfra vurdere de retlige konsekvenser samt angive begrundede forslag til løsning af det/de retlige problemer. I den forbindelse skal den studerende være i stand til at identificere gældende ret på området, inddrage de relevante elementer af juridisk metode (f.eks. analogi, modsætningsslutning, proportionalitet etc. etc.) samt skitsere løsning på baggrund af formulerede præmisser
- At beherske evnen til klar og tydelig sproglig formulering og formidling af ovenstående faglige emner, herunder beherske og formidle fagterminologi/-begreber på måder som fremmer intersubjektiv forståelse og erkendelse (kumulativ vidensdeling).
Pensum
- Jens Peter Christensen, Jørgen Albæk Jensen, Michael Hansen
Jensen, Dansk Statsret, Jurist- og Økonomforbundets Forlag,
København, 1. udg. 2012, pp. 19 – 157, 173 – 256 og 393 - 400
- Jens Garde, Carl Aage Nørgaard, Karsten Revsbech, Forvaltningsret
– Sagsbehandling,
6. udgave DJØF-Forlaget 2007, pp 1- 429
- Jørgen Albæk Jensen m.fl. Grundlæggende Forvaltningsret,
udgivet af Professionshøjskolen Metropol, 7. udg.
2014
Undervisningen er forelæsninger á 3 timer hver uge i 14 uger.
Tid og sted:
Tid og sted for undervisningen kan ses ved at trykke på semesterets link under "Se skema". 15E står for Efterår 2015.
Indskrevne studerende kan finde mere information om skema mm på
https://intranet.ku.dk/polit_ka/undervisning/Sider/default.aspx
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 3
- Forberedelse
- 161
- Forelæsninger
- 42
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.skriftlig examen på Universitets computere
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Der må kun medbringes ukommenterede udgaver af grundloven, forvaltningsloven, offentlighedsloven samt den kommunale styrelseslov.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
20 % ekstern censur
- Eksamensperiode
D 6. januar 2016 på Peter Bangs Vej 36. 2000 Frederiksberg http://pc-eksamen.ku.dk/pc_exam
Optagne studerende kan læse mere om eksamen på
https://intranet.ku.dk/polit_ka/eksamen/Sider/default.aspx- Reeksamen
Samme som den ordinære eksamen. Ved få tilmeldte kan eksamensformen ændres til en mundtlig examination. Bemærk at reeksamensdatoen dermed kan ændres.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AØKA08019U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Autumn (uge 36-50)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
320 kr. pr. ECTS
- Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Kursusansvarlige
- Niels Marten Refslund (21-706b676e75306f637476677030746768756e7770664267657170306d7730666d)