ASTK15648U SEMINAR: Sådan tænker journalister
SEMINAR: Think like a journalist
Nogle offentlige institutioner og virksomheder synes at flyde på en sky af positiv omtale, mens andre kæmper for at blive bemærket. Nogle synes endda at tiltrække negative overskrifter på daglig basis.
Hvilken en af kategorierne, man ender i, afhænger i høj grad af, om man forstår medierne: Hvad er en god historie? Hvordan bliver den bedre – for journalisterne, men værre for én selv? Hvorfor synes medierne ikke, at dét DU synes er en god historie, er en god historie? Og hvorfor ender din gode historie med at være en helt anden historie, når medierne har haft fingrene i den?
Hvor mediehåndtering førhen foregik øverst i organisationen, starter samarbejdet med pressen i dag allerede på fuldmægtig-niveau. Derfor bør alle, der arbejder i det offentlige eller organisationer, grundlæggende forstå, hvordan pressen tænker – og hvordan man kan hjælpe pressen med at tænke på en måde, der fremmer organisationens sag. Dette kursus sætter deltagerne i stand til at forstå medierne og arbejde med journalisterne – undervist af en erfaren journalist, der selv startede karrieren som embedsmand i Finansministeriet.
Seminaret vil undersøge følgende temaer:
Hvad skal offentlige virksomheder med medierne?
Hvad sker der, når medarbejderen møder journalisten?
Hvordan håndterer man pressen?
Hvordan håndterer journalisten kilderne?
Hvordan fungerer medierne?
Hvordan sælger man sin historie?
Hvordan og hvornår køber journalisterne historien?
Hvad gør organisationerne, når krisen rammer?
Hvad gør journalister, når krisen rammer?
Kompetencebeskrivelse
Seminaret giver de studerende en meget konkret forståelse af, hvordan man fremmer sin offentlige virksomheds/institution i samarbejdet med journalister. Gennem både teoretiske tilgange, praktiske tilgange og konkrete øvelser vil de studerende få afmystificeret samarbejdet med journalister og lære, hvordan vejen til succes med sin politiske kommunikation går gennem en forståelse for, hvad begge parter skal have ud af samarbejdet.
- Forstå hvordan pressen arbejder.
- Forstå forholdet mellem PR og journalistik
- Tilegn de grundlæggende færdigheder, der kræves til at kommunikere med journalister
Lars Kabel (red): Nyheder i Nutid, Ajour 2009, 330 sider
Eva Tverskov og Kim Tverskov: Sådan gør journalister, Ajour 2008, 160 sider
Kresten Schultz-Jørgensen: Virksomhedens Omdømme, Gyldendal Business 2014, 292 sider
Slip din viden løs – håndbog i faglig formidling, Ajour 2013, 96 sider
Niels Krause-Kjær m.fl.: Christiansborg & journalistikken, åbenhed eller lukket kredsløb? Ajour 2012 (s.65-96), 31 sider
Jannie Møller Hartley: Nyheder på Internettet, Handelshøjskolens forlag 2009; (s.53-80), 27 sider
Ræson 2012: http://raeson.dk/2012/antagelser-under-angreb-politisk-journalistik/, 5 sider
Larsåke Larsson: PR and the media: A collaborative relationship? Nordicom 30 (2009) 18 sider. http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/279_larsson%20ol.pdf
Jo Robertson: Tell It All?: Challenging Crisis Communications’ Rules, Public Relations Journal Vol. 6, No. 1 , 19 sider http://www.prsa.org/intelligence/prjournal/documents/2012robertson.pdf
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 40
- Eksamensforberedelse
- 30
- Forberedelse
- 26
- Holdundervisning
- 30
- Undervisningsforberedelse
- 60
- Øvelser
- 20
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuel seminaropgave
- Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Underviser bedømmer opgaven med "Bestået/Ikke bestået".
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK15648U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- .
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Peter Nedergaard (3-7f7d744f7875823d7a843d737a)
Undervisere
Esben Kjær