ASTK15388U UDBUD: Behavioural Public Politics
COURSE: Behavioural Public Politics
7,5 ECTS på KA-uddannelsen
10 ECTS på BA-uddannelsen
Indenfor den seneste årrække har fremkomsten af behavioural public policy sat et markant præg på den politisk-administrative dagsorden. Feltets udvikling blev for alvor sat i gang i 2003, hvor psykologen Daniel Kahneman blev tildelt Nobelprisen i økonomi for sit arbejde indenfor feltet. Behavioural public policy tager udgangspunkt i, at den menneskelige beslutningsproces systematisk og forudsigeligt afviger fra antagelsen om fuld rationalitet på grund af lang række kognitive tilbøjeligheder. Dette har en lang række implikationer for vores forståelse af, hvad der kendetegner den optimale måde at udvikle offentlig politik på.
I Storbritannien har premierminister David Cameron nedsat et såkaldt Behavioural Insights Team, der under det populære navn The Nudge Unit anvender behavioural public policy til øge effektiviteten og kvaliteten af den offentlige politik. I 2014 søsætte præsident Obama et lignende initiativ i USA. Seminaret udgør en introduktion til behavioural public policy og vil gennem analyse af både danske og internationale cases undersøge og diskutere, hvordan behavioural public policy kan anvendes til at forbedre offentlige beslutningsprocesser og politikker.
Diskussion af metoder til udvikling og afvikling af behavioural public policy vil blive berørt i seminaret, men udgør ikke det primære fokus for seminaret.
Kursets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
•centrale begreber indenfor behavioural public policy
•behavioural public policy som redskab til at forbedre offentlige beslutningsprocesser samt politikker
•relevansen af behavioural public policy som redskab til at løse udfordringer i den offentlige sektor generelt
•behavioural public policy til aktuelle, konkrete spørgsmål om den offentlige sektors udfordringer
Bavel, R., Hermann, B., Eposito, G., and Proestakis A. (2013). Applying Behavioural Sciences to EU Policy Making, Luxembourg (28 s.)
http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC83284.pdf
Chetty, R. (2015). Beahavioral Economics and Public Policy: A Pragmatic Perspective (56 s.)
http://www.rajchetty.com/chettyfiles/behavioral_ely.pdf
Darling, M., Datta, S., and Mullainathan, S. (2013). The Nature of the BEast: What Behavioral Economics is Not (6 s.)
Datta, S., and Mullainathan, S. (2012). Behavioral Design. A New Approach to Development Policy (33 s.)
http://international.cgdev.org/sites/default/files
/1426679_file_Datta_Mullainathan_Behavioral_Design.pdf
EAST Four Simple Ways to Apply Behavioural Insights (2014) (53 s.)
http://www.behaviouralinsights.co.uk/sites/default/files/BIT%20Publication%20EAST_FA_WEB.pdf
Goldacre, B. Haynes, L., Torgerson, D., and Service, O. (2012). Test, Learn, Adapt. Developing Public Policy with Randomised Control Trials, London (34 s.)
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data
/file/62529/TLA-1906126.pdf
House, J., and Lyons, E. (2013). Towards a Taxonomy of Nudging Strategies, Toronto (8 s.)
ideas42 Using Behavioral Economics for Postsecondary Success (2013) (45 s.)
Issenberg, S. (2012). The Victory Lab. Random House, chapter 7 (31 s.)
Kahneman, D. (2013). Thinking Fast and Slow, chapter 1-18, 26 (191 s.)
Ly, K., Mazar, N., Soman, D., and Zhao, M. (2013). A Practitioner’s Guide To Nudging, Toronto (28 s.)
Oliver, A. (ed). (2013). Behavioural Public Policy. Cambridge University Press (249 s.)
Rogers, T., and Frey, E. (2014). Changing Behavior Beyond the Here and Now (26 s.)
http://scholar.harvard.edu/files/todd_rogers/files/changing_behavior.pdf
Sunstein, C. (2014). Nudging: A Very Short Guide) (7 s.)
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2499658
Sunstein, C. (2013). Simpler: The Future of Government, chapter 7 (27 s.)
Sunstein, C., and Thaler, R. (2008). Nudge. Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness, Yale University Press, chapter 1-5 (86 s.)
The Behavioural Insights Team Update Report 2013-2015 (2015) (60 s.)
Tversky, A., and Kahneman, D. (1974). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases (8 s.)
http://psiexp.ss.uci.edu/research/teaching/Tversky_Kahneman_1974.pdf
Tversky, A., and Kahneman, D. (1984). Choices, Values, and Frames, American Psychologist, Vol 39(4), Apr 1984 (10 s.)
http://web.missouri.edu/~segerti/capstone/choicesvalues.pdf
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 0,5
- Eksamensforberedelse
- 50
- Forberedelse
- 15
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 105
- Øvelser
- 7,5
- I alt
- 206,0
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveMundtlig synopsiseksamen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK15388U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- .
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Læs mere på www.polsci.ku.dk --> Uddannelser --> Åbent Universitet
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Christoph Stenkjær Burmester
(6-7473833c3d39496a757e76777237747e376d74)
Fagkoordinator: Asmus Leth Olsen