ASTK15386U UDBUD: Strategisk styring i den offentlige sektor
COURSE: Strategic managementin the public sector
7,5 ECTS på KA-uddannelsen
10 ECTS på BA-uddannelsen
Kurset tager udgangspunkt i at stort set alle offentlige organisationer udarbejder en ”Strategi” Men hvad vil det sige at etablere en strategi – og hvad vil det sige at agere strategisk på organisationsniveau? På managementhylden i lufthavnens boghandel er der eksempler på letlæste bøger om strategi – men er de dækkende for hvad det vil sige at agere strategisk?
På kurset ”Strategisk styring i den offentlige sektor etableres en ramme for strategisk tænkning. En række strategiske perspektiver gennemgås, og vi ser på, hvordan strategier manifesterer sig i den offentlige sektor.
Kursets formål er at beskrive strategisk tænkning, og at præsentere en række værktøjer til strategisk tænkning, og at sætte strategi i relation til bl.a. magt, legitimitet og teknologi. Kurset tager aktuelle eksempler på strategier i den offentlige sektor op, og analyserer strategiernes virkemåde.
Foreløbig gennemgangsplan
- Introduktion til kurset og til strategisk tænkning
- Iagttagelse af 2. orden – det strategiske blik på organisationen
- Hvad er strategi: fire perspektiver på strategi
- Strategisk tilgang - 1: Vektorperspektivet, Legitimitetsperspektivet
- Strategisk tilgang - 2: Kompetenceperspektivet, Det narrative perspektiv
- Strategisk tilgang - 3: Magtperspektivet, Visionsperspektivet
- Strategisk tilgang - 4: Teknologiperspektivet, Tillidsperspektivet
- Strategi og styringsredskaber
- Cases: Strategiprocesser i stat og organisationer
- Cases: Strategiprocesser i kommuner og regioner i Københavns kommune, strategiprocessen i Odense Kommune, Strategiprocessen i Region Hovedstaden
- Strategi og politik
- Kritiske strategiperspektiver
- Gæst
- Eksamensforberedelse
Kompetencebeskrivelse
På grund af udbredelsen af strategiudvikling i den offentlige sektor, vil kurset være særdeles anvendeligt for den studerende, der søger ansættelse her. Udbuddet styrker den studerendes evne til at tænke strategisk og sætter den studerende i stand til selvstændigt at udvikle og beskrive strategier i offentlige organisationer.
Kursets mål er efter endt undervisning at sætte den studerende i stand til at genkende strategisk tænkning. Den studerende vil selvstændigt kunne vælge relevante strategiske perspektiver og begrunde valget. Det er kursets målsætning, at den studerende efter endt undervisning skal have tilegnet sig viden om de almindeligste strategiske værktøjer, og have tilegnet sig en evne til at anvende dem.
Kurset skal endvidere sætte den studerende i stand til
- At skifte mellem strategiske perspektiver
- At analysere eksempler på organisatoriske strategier
- At reflektere over udmeldte strategier, og at sætte disse ind i en relevant sammenhæng
Johnsen, Åge (red) En strategisk offentlig sektor Fakbokforlaget Vigmostad & Bjørke 2014 S 13-35 22 s. |
Whittington, Richard, Hva er strategi? Og spiller den noen rolle? Abstrakt forlag, 2002 Hele bogen (13-196) 183 s.
|
Luhmann, Niklas Iagttagelse og paradoks Essays om autopoirtiske systemer Gyldendal, 2003 s. 7-41 34 s
Andersen, Niels Åkerstrøm, Born, Asmund _W. Kærlighed og omstilling Italesættelsen af den offentligt ansatte Nyt fra samfundsvidenskaberne, 2001 s. 13-31 18 s.
Andersen, Niels Åkerstrøm, Born, Asmund _W. The employee in the sign of love Culture and Organization, vol. 14, no. 4.december 2008, p 325-343 18 s
|
Klausen, Kurt Klaudi Skulle det være noget særligt, L&R Business 1. udg. 12. oplag, 2013 S. 117 – 137 20 s.
Suchman, Mark C Managing legitimacy: Strategic and institutional approaches Academy of Management Review 1995 July, , Vol.20(3)
|
Nordhaug, Odd Competence specifities in Organizations 22 s.
Anapalou, Elena; Louise Fitzgerald Refraiming competency in management development 15 s.
Barry D; Elmes M. Strategy retold. Towards a narrative view of strategic discourse. s. 24
Fog, K. et al. Branding gennem storytelling Historiefortællingens fire elementer Kap. 1 & 2 i storytelling i praksis s. 32 |
Pfeffer, Jefrey Symbolic action: Language, ceremonies and settings in Managing with Power – politics and influence s. 21
Daugaard, Jensen, P-E; Søren Christensen Kontrol i det stille. Indledning og kapitel 6 (perspektiveringer) s. 36
Collins, J.C.; Porras, J.I. Organizational visions and visionary organizations s. 23
Busch, T. ; Endringsledelse i det offentlige s. 47 |
La Cour Anders, Holger Højlund Afføringsskemaer som teknologi I Gintberg Jensen, Jonna, Berit Haa Pedersen (red): Sundhedsvæsenet i et konstruktivistisk perspektiv Forlaget unge pædagoger, 2008 S 109-136 27 s
Baumann Z. Modernitet og Holocaust, Hans Reitzels forlag, 2001 s. 17 – 53 36 s.
Tangkjær C. De mange ledelsesværktøjer: Hvor ligger ledelsens muligheder 12 s
|
Åkerstrøm, Niels.; Thygesen, Niels Styring af styringsværktøjer 8 s
Whittington, Richard Completing the practice turn in strategy research Organization Studies, 2006 27:613 11 s
Thygesen, Niels, Kampmann, No Emil Sjöberg Tillid på bundlinjen Gyldendal Business S 13. – 19, 69, - 78, 173-198, - 27 s
Hvordan flyver brumbassen Svendsen, Gert Tinggaard 14 s
|
Boye Koch, Pernille, Tim Knudsen Ansvaret der forsvandt Samfundslitteratur, 2014 s. – 9-55 46 s.
Bo Smith udvalget Embedsmanden i det moderne folkestyre Jurist- og økonomforbundets forlag s. 11-21, s. 225 – 270, s. 366 – 378 67 s.
Kodex VII Syv centrale pligterfor embedsmænd i centraladministrationen, Finansministeriet, 2015 Hele pjecen 63 s.
God adfærd i det offentlige Moderniseringsstyrelsen, 2007 Hele pjecen 38 s.
|
Johnsen, Åge (red) En strategisk offentlig sektor Fakbokforlaget Vigmostad & Bjørke 2014 S 37 - 61 24 s
Gjelstrup, Gunnar, Hanne Foss Hansen Evalueringsstyring i en krisetid – kommunalreformen
Konkrete eksempler på strategier i offentlige organisationer. Fødevarestyrelsen, Region Hovedstaden 50
Moderniseringsstyrelsen God arbejdsgiveradfærd 27. s |
TBA |
Rennisson, Bettina Wolfgang De 20 P’er Problemkatalog for fremtidens offentlige lederskab Økonomistyring og Informatik, 29. årg 2013/14 nr. 2 S 153 – 182 29 s.
Johnsen, Åge (red) En strategisk offentlig sektor Fakbokforlaget Vigmostad & Bjørke 2014 S 63-85
22 s
|
Pedersen, Ove Kai Konkurrencestaten s. 275 – 316
41 s. |
|
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 10
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 126
- Øvelser
- 42
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveMundtlig synopsiseksamen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK15386U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- .
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Læs mere på www.polsci.ku.dk --> Uddannelser --> Åbent Universitet
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Mads Teisen
(11-6f6366753076676b756770426f636b6e30666d)
Fagkoordinator: Asmus Leth Olsen