ASTK15332U Udbud: Nye former for politisk deltagelse
Course: New forms of political participation
Bachelorniveau 10 ECTS
Kandidatniveau 7,5 ECTS
Kurset kombinerer (1) gennemgangen af konventionelle, civilsamfunds- of statscentrerede deltagelsesmodeller vedr. civil kultur, social kapital, valg, partimedlemskab og medborgerskab med (2) nye mere identitets- og projektorienterede tilgange til protestpolitik, politisk forbrugerisme, hverdagsmageri og ekspertaktivisme, der alle rækker ud over stat og civilsamfund. Kurset udmunder i (3) en ny diskussion af deltagelse som nye former for ’connective action’. der hverken er individuelt eller kollektivt begrundede, og hverken orienterer sig primært imod stat eller civilsamfund.
FORELOEBIG KURSUSPLAN:
1.INTRODUKTION
(Bang 2003) s. 241-267 27s
(Bang 2009a) s. 100-116 16s
(Bang 2009b) s. 117-138 21s
2.Det moderne demokratis udfordringer
(Habermas 2006) s. 411-426 15s
(Stoker 2006) s. 1- 31, 68-102 65s
Moderne deltagelsemodeller
3.Social kapital og institutionel succes
(Putnam 1993) s. 163-185 22s
(Putnam and Goss 2002) s
(March & Olsen 1995) s. 49- 89 40s
(Bartolini and Mair 2001) s. 327-345 18s
- Foreninger, normer og offentlighed
(Torpe 2000) s.
(Stolle & Howard 2007) s. 1- 11 11s
(Goode 2005) s. 1- 55 55s
5.Fra ’input’ og pligtnormer til ’output’ og engagementsnormer
(Dalton 2008) s. 76- 98 22s
(Hay 2007) s. 54- 89 35s
(Warren 2002) s.677-701 24s
6.Protestpolitik, mikropolitik og forbrugerpolitik
(Pattie, Seyd og Whiteley 2004) s. 110-126 16s.
(Stolle, Hooghe
& Micheletti 2005) s. 245-269 24s
(Norris, Walgrave & Aelst 2003) s.1- 36 36s
(Coleman 2008) s. 1- 26 26s
(Bennett et al 2009) s. 105-120 15s
(Stolle & Howard 2008) s. 1- 11 11s
7.Projekt- og identitetskabelsespolitik
(Stalder 2006) s. 75-104 29s
(Coleman 2007) s.
(White 2008) s. 1- 19, 279-333 73s
8.Hverdagsmagere og ekspertborgere
(Bang 2005) s. 155-179 24s
(Bang 2013) s. 84-100 17s
(Li and Marsh) s. 247-272 25s
(Vromen og Collin 2010) s. 97-112 15s
(Hendriks og Tops 2005) s.475-490 15s
9.Globaliseringens udfordringer
(Della Porta 2013) s. 85- 150 66s
(Beyer 2014) s. 1-26 27s
s. 127-141 15s
- Opsummering 1: collective vs connective action
(Bennett and Segerberg 2013) s. 1- 114 115s
11.Opsummering 2: Politisering vs. problematisering
(Bang 2015)
(Jensen og Bang 2014)
(Bang og Jensen 2015)
(Bang og Halupka 2015)
Præcise opgivelser følger
- 13, 14 Er stadig åbne
Demonstrere kendskab til gammel og ny deltagelsesforskning især spændingerne imellem:
- Formel vs. uformel deltagelse
- Pligtnormer vs. engagementsnormer
- Legitimerende identitet og modstandsidentitet vs. projektidentitet
- Traditionelt foreningsliv og medborgerskab vs. nye sociale og politiske bevægelser og aktivismer
- Socialt fællesskab vs. politisk fællesskab
- Collective action vs. connective action
- Politisering vs problematisering
Forholde deltagelsesmodellerne til et overordnet analytisk perspektiv på forskellen og spændingen imellem:
- Traditionel input-politik, hvor deltagelse bygger på pligt og respekt for loven og motiveres af interesser og idéer på Venstre-Højreskalaen. Her drejer deltagelse sig primært om at blive hørt i offentligheden og blive repræsenteret i de formelle institutioner ud fra devisen om, at demokrati bygger på en norm om at opnå fri og lige adgang til og anerkendelse i de kollektive beslutningsprocesser.
Ny output-politik, hvor deltagelse baserer sig på engagement og orienterer individer og grupper imod at gøre en konkret forskel på deres eget liv og på realiseringen af deres mangfoldige livsprojekter. Deltagelse drejer sig her ikke så meget om ideologi som om hverdagsværdier og om at gøre tingene selv, alene og sammen med andre – herunder være ulydig og bryde med loven eller, modsat, samarbejde konkret med autoriteterne, alt efter hvad projektet kræver. Deltagelse bliver dermed primært et spørgsmål, om hvordan man bedst kan være til at formulere problemer og udfordringer vedr. sit hverdagsliv, italesætte de nødvendige politikker og sætte sit præg på deres konkrete levering.
Bang, Henrik Paul (ed.): (2003a): Governance as social and political communication. Manchester: Manchester University Press.
Bang, Henrik Paul (2003b): ‘A new ruler meeting a new citizen’ in Bang (ed.): 241-267.
Bang, Henrik Paul (2005): “Among everyday makers and expert citizens” in Newman (ed.): Bristol: Policy Press: 159-179.
Bang, Henrik P. (2009a) ‘Political community: The blind spot of modern democratic decision-making’
British Politics 4: 100–116.
Bang, Henrik P. (2009b) ‘‘Yes we can’: identity politics and project politics for a late modern world’. Urban Research & Practice, vol. 2, nr. 2: 117-138.
Bartolini, Stefano & Peter Mair (2001) ‘Challenges to Contemporary Political Parties’ i Diamond, Larry & Richard Gunther Political Parties and Democracy. Baltimore: The Johns Hopkins University Press: 327-344.
Bennett, W. Lance, Chris Wells og Allison Rank (2009) ‘Young citizens and civic learning: two paradigms of citizenship in the digital age.’ Citizenship Studies,13:2,105 — 120
Bennett, W. Lance og Alexander Segerberg (2013) The Logic of Connective Action. Cambridge: Cambridge University Press.
Beyer, Jessica L. (2014) Expect Us: Online Communities and Political Mobilization. Oxford: Oxford University Press
Coleman, Stephen (2008) ‘Making Citizens Online.’ Institute of Communications Studies, University of Leeds
Dalton, Russell J (2008) ‘Citizenship Norms and the Expansion of
Political Participation’. Political Studies, VOL 56, 76–98.
Goode, Lukes (2005) Jürgen Habermas. London: Pluto Press
Habermas, Jürgen (2006) ‘Political Communication in Media Society: Does Democracy Still Enjoy an Epistemic Dimension? The Impact of Normative Theory on Empirical Research.’ Communication Theory 16: 411–426.
Hay, Colin (2007): Why We Hate Politics. Cambridge: Cambridge
Hendriks, Frank & Pieter Tops (2005) ‘Everyday Fixers as Local Heroes: A Case Study of Vital Interaction in Urban Governance.’ Local Government Studies, Vol. 31, No. 4, 475 – 490.
Li Yaojun & David Marsh (2008) ‘New Forms of Political Participation: Searching for
Expert Citizens and Everyday Makers’. British Journal of Political Science 38: 247–272.
March, James & Johan P. Olsen (1995): Democratic Governance. New York: The Free Press.
Marsh, David Paul ‘t Hart & Karen Tindall (2010) ‘Celebrity Politics: The Politics of the Late Modernity?’ POLITICAL STUDIES REVIEW, VOL 8: 322–340.
Mouffe, Chantal (1998): ‘The radical centre: A politics without adversary. Soundings issue 9: 11-23
Mouffe, Chantal (2000) ‘Politics and Passsion: The Stakes of
Democracy’. Ethical
perspectives- Katholieke Universiteit Leuven 7:2-32-3,
146-150.
Mouffe, Chantal (2002) ‘For an Agonistic Public Sphere’. westminsterresearch.wmin.ac.uk: 1-3
Norris, Pippa, Stefaan Walgrave & Peter van Aelst (2003) ‘Who Demonstrates? Disaffected Rebels, Conventional Participants, or Everyone?’, Revised article for Comparative Politics: s. 1-36.
Pattie, Charles, Patrick Seyd and Paul Whiteley (2004): Citizenship in Britain. Cambridge: Cambridge University Press.
Della Porta, Donatella (2013 Can Democracy Be Saved? Cambridge: Polity Press
Putnam, Robert D. (1993): Making Democracy Work. Princeton N.J.: Princeton University Press.
Putnam, Robert D. & Kristin A. Gross (2002) ‘Introduction’ in Putnam, Robert D. Democracies in Flux. Oxford: Oxford University Press: 3-21.
Stalder, Felix (2006) Manuel Castells. Cambridge: Polity
Stoker, Gerry 2006: Why Politics Matters. Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Stolle, Dietlind & Marc Morjé Howard (2008) ‘Civic Engagement and Civic Attitudes in Cross-National Perspective: Introduction to the Symposium’ in Political Studies, VOL 56: 1–11
Stolle, Dietlind, Marc Hooghe & Michele Micheletti (2005) ‘Politics in the Supermarket: Political Consumerism as a Form of Political Participation’. International Political Science Review, Vol 26, No. 3: 245–269.
Stolle, Dietlind & March H. Howard (2008) ‘Civic Engagement and Civic Attitudes in Cross-National Perspective: Introduction to the Symposium’ POLITICAL STUDIES, VOL 56: 1–11
Torpe, Lars (2000) ‘Foreninger og demokrati’ I Andersen, Jørgen Goul, Lars Torpe & Johannes Andersen Hvad folket magter. Kbh, Djøf
Vromen, Ariadne and Philippa Collin (2010) ‘Everyday Youth Participation?’ Young: Nordic Journal of Youth Research. Vol 18(1): 97–112.
Warren, Mark (2002) ‘What Can Democratic Participation Mean Today?’ Political Theory, vol 5, nr. 30: 677-701.
White, Harrison C. (2008): Identity & Control. Princeton: Princeton University Press.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri opgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK15332U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- .
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Læs mere på www.polsci.ku.dk --> Uddannelser --> Åbent Universitet
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Henrik Bang (2-76704e7774813c79833c7279)