ASTK15321U SEMINAR: Skriftlig og digital formidling
Seminar: Written and digital mediation
Undervisningen vil både bestå af teoretiske overvejelser og
praktiske formidlingsøvelser. Seminaret dækker tre hovedområder:
1) Principper for formidling af fagligt stof i trykte og digitale
medier
3) Komposition af tekster og webvideo
3) Grundlæggende kommunikations- og interaktionsteori
Der bliver givet en introduktion til den journalistiske arbejdsproces i trykte, digitale og sociale medier: idégenerering, research, formidling og evaluering. I tillæg til journalistiske historier, bliver der arbejdet med notater, rapporter, taler, opinion, pressemeddelelser og webtekster.
Den studerende skal kende den samfundsmæssige, politiske og
organisatoriske kontekst, som den skriftlige formidling indgår i.
Han/hun skal kunne analysere konkrete journalistiske arbejder, og
skal i praksis lære at formidle skriftligt og digitalt.
Undervisningen struktureres efter følgende temaer:
a) Journalistiske tekster og webvideo
Nyhedshistorier og webtekster er journalistiske arbejder, hvor
formidleren har brug for at kende den journalistiske arbejdsproces.
Formidlerens rolle vil være anderledes end journalistens, hvis han
eller hun arbejder i en organisation, et ministerium eller en
virksomhed, da budskabet i så fald typisk har et politisk og/eller
strategisk sigte. Forskellige konkrete eksempler på personlige og
kontekstuelle journalistiske arbejder vil blive analyseret, ligesom
de studerende skal lære at anvende de retoriske og fortælletekniske
virkemidler i praksis.
b) Notater og rapporter
Notater og rapporter har til formål at formidle faglig viden til en
modtagergruppe, som ikke har fagligheden og/eller tiden til at
sætte sig lige så grundigt ind i emnet som skribenten. De
forskellige typer af rapporter og notater vil blive gennemgået,
ligesom skribentens rolle og modtagergruppens sammensætning vil
blive diskuteret. De studerende skal lære at skrive notater både i
rollen som embedsmand og i rollen som konsulent i et parti, en
organisation eller en virksomhed. Desuden arbejdes der med digital
formidling af baggrundsmateriale/research.
c) Opinion og taler
Blogs, kronikker, debatindlæg og læserbreve bliver brugt af
politikere, organisationer, virksomheder og andre meningsdannere
for at fremme et bestemt synspunkt. Grundlæggende
argumentationsteori vil blive gennemgået, ghostwriterens rolle vil
blive diskuteret og forskellen på de enkelte debatkategorier vil
blive gennemgået. De studerende skal lære at skrive debatstof inden
for de forskellige kategorier og i sociale medier.
En tale er kun skriftlig formidling for skribenten – ikke for taleren og ikke for den primære modtagergruppe. De forskellige typer af taler vil blive gennemgået, ligesom de studerende skal lære formidlingsformens egenart og kontekst at kende. Konkrete eksempler på taler vil blive inddraget i undervisningen. De studerende skal skrive - og være beredt på at holde - en kort tale.
På alle de tre områder bliver der arbejdet med personlig og kontekstuel formidling, og formidling og politisk kommunikation på tværs af medier. Der blir også arbejdet med målgrupper/personas, og metoder for at måle effekten af formidling i digitale medier. Desuden gives der en introduktion til brandingteori som redskab til at analysere organisationers strategiske kommunikation.
Hvad kan seminaret bruges til?
Arbejdsgivere i både den offentlige og i den private sektor stiller store krav om skriftlige og digitale formidlingsevner til kandidater i statskundskab. At formidle sin viden i skriftlige og digitale medier er en stor del af jobbet for de fleste færdiguddannede kandidater fra statskundskab. Seminaret vil ruste de studerende til at møde disse krav.
På seminaret vil de studerende lære at formidle fagligt stof på
en direkte og lettilgængelig måde uden at gå på kompromis med deres
faglighed. De vil få kendskab til den grundlæggende teori bag
skriftlig og digital formidling, og de vil kunne omsætte teorien
til praksis.
Seminaret har til formål at lære de studerende at formidle
kompliceret stof på en overbevisende måde. Når seminaret er
bestået, kan de studerende:
• Skrive forskellige typer tekster i et flydende sprog og med en
overskuelig struktur
• Producere en enkel webvideo
• Anvende forskellige formidlingsmæssige virkemidler når det gælder
personlige og kontekstuelle journalistiske historier
• Formidle akademisk stof til folk med andre fagligheder
• Forstå grundlæggende argumentationsteori og anvende teorien i
egne arbejder
• Identificere formidlingsmæssige problemer i egne og andres
arbejder
• Demonstrere fortrolighed med forskellige formidlingsmæssige
genrer og deres særlige karakteristika
Grundbøger
Friis, Nanna (2012): Kort, klart og klikbart. Kbh., Handelshøjskolens Forlag.
Jensen, Klaus Bruhn (2013): Medier og samfund. Frederiksberg, Samfundslitteratur.
Lyhne, Amalie (2013): Skriftlig formidling for DJØF'ere. Frederiksberg, Samfundslitteratur.
Petersen, Helle (2014): Organisationskommunikation. Frederiksberg, Samfundslitteratur.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuel seminaropgave
- Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK15321U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
Uge 36-43
- Skemagruppe
- .
- Pris
Læs mere på www.polsci.ku.dk --> Uddannelser --> Åbent Universitet
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Nils G. Indahl (3-716a6c436c6976316e7831676e)
Fagkoordinator: Peter Nedergaard