ASOK15802U Projektledelse i organisationer
Project management in organizations
KA Valgfag (2005 studieordningen)
Specialiceringslinje: Organisation, Ledelse og Arbejdsmarked
KA valgfag (2015 studieordningen)
Fagpakker: Alle 3 fagpakker.
Kursets indhold er søgt bygget op omkring en praktisk og caseorienteret tilgang til projektledelsesredskaber og projektdiscipliner. Indholdet på seminaret vil berøre:
- Redegørelse for feltet hovedemner, samt begrebet projektledelse og dets betydning for organisationer.
- Anvendelse samt diskussion af forskellige metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter
- Konkrete redskaber til systematisk at planlægge, strukturere, budgetlægge, tidsestimere, dokumentere, ressourceallokere, og evaluere projektindsatser samt større events og kampagner.
- Herunder: Praktisk brug af bl.a. Gantt chart, WBS (Work Breakdown Structure), Business cases.
- Gennemgå og diskutere faser i et projektforløb
- Diskussion af betydningen af god (projekt)ledelse
- Diskussion af (teori og praksis) Management vs. ledelse
- Anvende og kombinere viden om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt
- Organisations- og arbejdspsykologi (herunder coaching)
- Teams: Teamroller, teamdynamik og ledelse af teams
Faget er relevant for studerende, der ønsker at:
- Tilegne sig relevant teori og metode til at kunne styre og lede projekter i rammerne af organisationer
- Opnå praktisk erfaring med: Projekttyper- og modeller, planlægning, projektfaser, work-flow-management, budgetlægning, ressourceallokering, team-ledelse, dokumentation, evaluering og opfølgning. • I praksis at arbejde med konkrete projekter/cases. De studerende arbejder i teams
- Introduceres til projektlederrollen: herunder: Hvad er god ledelse, Ledelsesformer, ” Manager vs. Leder”
- Introduceres til elementer fra organisationspsykologien og management teori.
Der lægges vægt på at deltagerne får en anvendelsesorienteret tilgang til arbejdet med ledelse af projekter. Endvidere lægges vægt på at styrke færdigheder inden for præsentationsteknik, strukturering af projektforløb.
På denne baggrund ruster seminaret den studerende til at indgå i jobfunktioner som indbefatter projektarbejder, arbejde i teams og ikke mindst ledelse af netop projekter og teams. Derudover sigter seminaret på at gøre øvrige faglige kompetencer tilegnet på studiet anvendelige i rammerne af dominerende arbejdsformer i det private og i organisationer.
Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne (jf. indholdsbeskrivelsen):
- Redegøre for feltets hovedemner, begreber og dets betydning for organisationer
- Anvende, diskutere, analysere forskellige (konkrete) metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter.
- Præsentere løsninger på konkrete projekter/cases
- Diskutere betydningen af samt aspekter ved
- Diskutere af betydningen af god (projekt)ledelse
- Diskussion forskellen (teori og praksis) mellem management vs. ledelse
- Anvende og kombinere viden og teori om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt.
- Relatere emner fra Organisations- og arbejdspsykologien (herunder coaching) til at skabe bedre forståelse for projektarbejde og projektledelse
- Have indsigt i hvorledes teams, teamroller, teamdynamik bidrager til gennemførelse af projekter med flere personer involveret
Kurset har som overordnet formål, arbejde med projektledelse baseret på faglig indsigt og metoder forbundet med særlig de udfordringer, der er med projekter i rammerne af organisationer. Derfor vil teorien på kurset indeholde elementer fra organisationspsykologi, forvaltning samt mere managementinspirerede tilgange.
Deltagerne vil også få mulighed for at arbejde med oplevede udfordringer i eget projektarbejde og dermed med også at med finde praktiske løsninger herpå.
Kurset har til formål at introducere deltagerne til projektledelse som et disciplineret felt, med egne metoder og faglighed.
Kurset har til formål at præsentere et fag i udvikling, derfor er seminaret også kun en introduktion til arbejdet med projektledelse.
Pensum:
KA 2005 studieordningen, 10 ECTS: ca. 800 sider.
KA 2015 studieordningen, 7,5 ECTS: ca. 700 sider
De fleste 7.5 ects fag udbyder vi med et pensum på 700 sider.
Christensen, F. Enneagrambogen, Lindhardt og Ringhof, 2013
Duffy, M.G.: Managing Projects, Harvard Business School Press 2006
E. Schein: Organisationskultur og ledelse, Valmuen, 1994
Eriksen, M. m.fl: God Lean Ledelse, Børsens Forlag 2005
Graversen & Holt Larsen: Arbejdslivets psykologi, Hans Reitzels Forlag, 2004
Greve, C.: Offentlig Ledelse og Styrin, Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2007
Grønhaug m.fl.: Ledelse i teori og praksis, Fagbokforlaget 2006
Heath, R.L. m.fl: Strategic Issues Management – Organizations and Public policy Challenges, Sage2009
Jensen, A.F.: Projektmennesket, Århus Universitetsforlag, 2009
Jensen, A.F.: Projektsamfundet, Århus Universitetsforlag, 2010
Kaufmann & Kaufmann: Psykologi i organisasjon og ledelse, Fagbokforlaget(Norge) 2003
Kelley, T.: Ten Faces of innovation, Doubleday, 2005
Kelley, T.: The Art of Innovation, Doubleday, 2001
Kotter, J.P. Leading Change, Harvard Business Review Press, 1996
Lindegaard & Ryding Olsson: Power i projekter og portefølje, Jurist og Økonomforbundets forlag 2005
Madsen, F.: Projektledelse, Børsens Forlag 2006
Mikkelsen, H & Riis, J.O. Grundbog i Projektledelse
Mintzberg, H. Structures in Fives – Designing effective organizations, Prentice Hall 1983
Mintzberg, H.: Managing, Prentice Hall 2009
Røvik, K.A.: Organisasjonsteori for offentlig sektor – instrument, kultur, myte, Universitetsforlaget 2004
Starr, J. The Coaching Manual, Prentice Hall business, 2011
Søholm, T. M. et al Teambaserede Organisationer I praksis, Dansk Psykologisk Forlag, 2005
Thylefors, I: Lederskab i velfærdsorganisationer, hans Reitzels Forlag 2008
West, M. Effective Teamwork, Excel books, 2010
Undervisningen vil således tilrettelægges med en kombination af teori og praksis. Der vil være oplæg fra samt diskussion med underviseren. Under denne del vil seminaret indeholde præsentation og diskussion af litteratur og metoder indenfor området.
Der vil være studenteroplæg. De studerende vil arbejde i teams med konkrete cases og præsentere løsninger herpå (studenteroplæg) og perspektivere i forhold til udvalgt litteratur. Udvalget af cases vil ydermere reflektere ”projektlederens hovedudfordringer” særligt set i rammerne af organisationer.
Derudover vil casene sætte fokus på de grundlæggende projektdiscipliner. Konkrete case-udfordringer bliver indsamlet i samarbejde med ”virkelige” organisationer.
VEJLEDENDE ARBEJDSBELASTNING
Antallet af undervisningstimer er ens for både 7,5 og 10 ECTS
7,5 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 100
Øvelser: 40
Projektarbejde: 28
Eksamensforberedelse: 10
I alt: 206
10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 120
Øvelser: 64
Projektarbejde: 43
Eksamensforberedelse: 20
I alt: 275
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 10
- Holdundervisning
- 28
- Projektarbejde
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 100
- Øvelser
- 40
- I alt
- 206
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj–1. juni. Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. oktober–1. november. Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode.
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til eksamen. Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en ansøgningsformular: klik her
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseAktiv undervisningsdeltagelse
- Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne ekamen.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Reeksamen ved eksamensformen aktiv deltagelse er altid afløsningsopgave.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelser
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseAktiv undervisningsdeltagelse
- Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Reeksamen ved eksamensformen aktiv deltagelse er altid afløsningsopgave.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK15802U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Tine Skou Sørensen (3-78776f447765716a326f7932686f)
Undervisere
Autumn 2015: Henrik Christian Højstrøm
Spring 2016: Soon to be updated