ASOK15613U Å - Udbydes IKKE Forår 2016 - (Kvalitative udforskninger af seksualitet, intimitet og tabu)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Z - Is not offered Spring 2016 - (Qualitative studies into sexualities, intimacies and taboos)

Uddannelse

Kursustitel:
Kvalitative udforskninger af seksualitet, intimitet og tabu/Qualitative studies into sexualities, intimacies and taboos

KA Metodefag (KA 2005)

KA Metode og forskningspraksis (KA 2015)

Specialiseringslinje: Metode (KA 2015)

KA Fagpakke: Kultur, livsstil og hverdagsliv (KA 2015)

Kursusindhold

Kvalitative studier fordrer til enhver tid sensitivitet, etiske overvejelser, åbenhed og forskerens villighed til at sætte sig selv på spil. Nogle forskningsemner er dog umiddelbart mere udfordrende end andre. Seksualitet kan for eksempel være vanskeligere at udforske end arbejdsliv, om end begge temaer kunne vise sig at være både intime, tabubelagte og svære at italesætte.

På dette kursus vil vi tage afsæt i studier af seksualitet og arbejde med kvalitative metoder, udfordringer og strategier. Derigennem arbejder vi med kreative, sensitive, poetiske, sanselige og visuelle kvalitative metoder, der også kan anvendes i studier af andre temaer.

Vi tager primært afsæt i fænomenologien, og har dermed fokus på menneskers subjektive erfaringer, men diskuterer tillige samfundsmæssige diskurser, standarder og normativitet i nutiden og historisk. Vi ser på hvordan italesættelser af seksuelle fænomener kan være medbestemmende for både udforskning og oplevelse af dem. Hvad betyder det om man bruger termer som polyamori, utroskab eller sexafhængighed? Hvilken forskel gør det om vi kalder noget prostitution, transaktionel sex eller deleøkonomi? Hvordan kom seksualitetsforskningen fra begrebsliggørelser som afvigelse og perversion til homoseksualitet og queer? Hvad er fælles og forskelligt i opfattelser af seksualitet historisk og nu?

Vi vil udforske hvad, hvornår og af hvem noget kan siges at være særligt intimt eller tabubelagt. Vi vil arbejde med kriser i forskningsprocesser og hvilke veje de fører videre. Læse og diskutere tekster om svære, overraskende og kontroversielle processer og metoder. Arbejde med forskellige former for observations- og interviewmetoder og se særligt på sanselig antropologi og visuel sociologi med inddragelse af stimulimateriale. Vi arbejder desuden med empiri bricolage og trækker dermed forskellige former for empiri ind i både undervisning, metode og analyse.

Kursus kræver en høj grad af engagement og forberedelse, idet vi løbende laver øvelser, skriver små tekster og fremskaffer empirisk materiale både i og udenfor undervisningen. Der afsættes tid til arbejdet med eksamen, som baseres på studerendes eget empiriske projekt, i form af vejledning og afsluttende seminar med feedback.

Målbeskrivelser

Formål med kurset er at de studerende skal kunne gennemføre en kvalitativ udforskning af et emne indenfor temaet ’Seksualitet, intimitet og tabu’. De skal kunne vælge og anvende relevante metodiske tilgange, sætte de empiriske fund i spil med teori og præsentere en skriftlig beskrivelse/analyse.

Kurset skal føre til at de studerende får indblik i seksualitetsforskningens mange aspekter. Viden om teorier, metoder og positioner. Evne til at forholde sig analytisk, kritisk, udforskende og nuanceret til seksualitetsfænomener, -problematikker og teorier derom.

Kurset inddrager klassiske, historiske og nye tekster om seksualitet og seksualitetsforskning. Uddrag fra antologier om seksualitet, tabu, udsathed og sensitivitet.

Desuden vil kurset inddrage relevante fænomenologiske tekster, metodiske overvejelser, videnskabsteoretiske diskussioner, eksempler på særlige interviewtilgange og læsning af forskellige former for tekst (autoetnografiske mm.).

Pensum udgør 600/800 s. for 7,5/10 ECTS

Der udarbejdes ikke et kompedium, tekster lægges på Absalon

Denne bog skal anskaffes:

Andersen, Bjørn Schiermer (red.)(2013): Fænomenologi - teori og metoder, Hans Reitzels Forlag, København

Særlige forudsætninger for kurset
Kurset kræver selvstændigt engagement, forberedelse og deltagelse. Undervisningen er ikke primært baseret på tekstnære forelæsninger og det forventes derfor at pensum er læst inden, så vi ikke skal bruge tiden to gange på det samme: at underviseren gentager hvad der står i teksten, som I har haft mulighed for at læse.

I undervisningen tager vi udgangspunkt i dagens pensum og sætter det i spil med konkrete eksempler, forskellige former for empiri og fagrelevante problematikker. Vi diskuterer tillige teksterne på tværs af hinanden i forhold til emnet. Kun særligt vanskelige tekster gennemgås tekstnært og slavisk. I bliver ikke ’hørt’ i dagens tekster og skal ikke være nervøse for at ’sige noget dumt’ (forskning i køn handler netop både om det banalt hverdagslige og de komplekse teorietiske perspektiver) og der er plads til at man ind i mellem ikke har nået at læse, men optimalt udbytte af undervisningstiden kræver generelt forberedelse, selvstændighed og ansvar for egen læring.

Der vil indgå gruppearbejde, skriveøvelser og diskussion såvel som mere traditionel forelæsning/​undervisning. I vil få mulighed for løbende vejledning, sparring fra hele holdet i form af afsluttende seminar og feedback på selve eksamensopgaven efter karaktergivning for at udnytte læringspotentialet af denne fuldt ud.
Forelæsninger, gæsteforelæsninger og diskussion. 2 uger bruges til projektarbejde med indsamling af empiri og vejledning.
Kurset lægger op til aktiv deltagelse og inddrager konkrete relevante eksempler fra omverdenen. Nyhedsartikler, reklamer, billeder, TV-programmer, problematikker og pågående samfundsmæssige debatter kan vi tage op i løbet af kurset og sætte i spil med pensum.
Eksamensprojektet arbejdes der på løbende. Der vil være mulighed for individuel og fælles feedback og små skriveøvelser og projekt synopser i løbet af kurset.
VEJLEDENDE ARBEJDSBELASTNING

7,5 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 70
Øvelser: 45
Projektarbejde: 13
Eksamensforberedelse: 50
I alt: 206

10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 90
Øvelser: 55
Projektarbejde: 32
Eksamensforberedelse: 70
I alt: 275
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 50
  • Forelæsninger
  • 28
  • Projektarbejde
  • 13
  • Undervisningsforberedelse
  • 70
  • Øvelser
  • 45
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Se detaljer for prøveform i studieordningen
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse

Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Se detaljer for prøveform i studieordningen
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne ekamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse