ASOK15610U Anvendt multilevel analyse

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Applied multilevel analysis

Uddannelse

KA metodefag (KA 2005)

KA Metode og forskningspraksis (KA 2015)

Specialiseringslinje (KA 2005): Metode

Course package (MSc Curriculum 2015): Welfare, inequality and mobility, Knowledge, organisation and politics and Culture, lifestyle and everyday life

 

Kursusindhold

Formål:

At gøre den studerende bekendt med metodologiske, metodiske og – gennem praktiske øvelser – anvendelsesorienteret brug af multilevel analyse på både hierarkiske tværsnitsdata (fx elever indlejret i skoleklasser) og longitudinale paneldata (fx individers indkomst livet igennem).

Indhold:

Multilevel analyse er en udbredt og anerkendt statistisk metode til at analysere samfundsvidenskabelige problemstillinger med. Metoden synes særlig velegnet til kvantitative, sociologiske studier af, hvordan sociale kontekster øver indflydelse på individer. Multilevel analyse præsenterer sig derfor som en både teoretisk og empirisk virkningsfuld metode til studier af sociologiens kerneområde: Forholdet mellem individ og gruppe.

Teknisk set dækker betegnelsen ”multilevel analyse” over en klasse af regressionsmodeller, der tager højde for, at individer indlejrede i sociale sammenhænge ikke er uafhængige er hinanden. Sådanne data kalder man hierarkiske eller, på engelsk, ”clustered” data. Som eksempler på hierarkiske data kan man tænke på elever indlejrede i skoleklasser, sygeplejersker indlejrede i sengeafsnit, borgere indlejrede i lande eller regioner, forskere indlejrede i universitetsinstitutter eller klienter indlejrede i sagsbehandlere. Multilevel analyse er en udvidelse af den almindelige regressionsmodel, der bygger på en række antagelser, der ikke er opfyldt, når data er hierarkiske. Det gælder antagelserne om uafhængigt (og identisk) fordelte fejlled og om homogene fejlled (homoskedasticitet). Multilevel analyse tager højde for disse antagelser og udnytter dem eksplicit i estimationen af de statistiske modeller på en for sociologen intuitiv måde.

Multilevel modeller anvendes imidlertid ikke kun på tværsnitsdata, hvor individer observeres i grupper eller andre klynger. De har også sin anvendelse på longitudinale paneldata, hvor samme individer (panelet) observeres flere gange over tid. Multilevel analyse anvendt på paneldata giver mulighed for at studere processer i og over tid, fx individers indkomstudvikling eller børns kognitive udvikling. Multilevel modeller anvendt på paneldata giver derfor sociologen et stærkt værktøj, fordi de fleste sociale processer er processer i tid. Samtidig anvendes samme modeller på paneldata som på tværsnitsdata, dvs. teknikken er den samme, men fortolkningen en anden. Sidst åbner brugen af paneldata også for en klasse af videregående modeller, som kurset kort berører.

I kurset vil den studerende blive præsenteret for de metodologiske idéer bag multilevel analyse, de metodiske antagelser samt anvendelsesorienteret brug af multilevel analyse i programpakken Stata.

Kurset er struktureret i to overordnede dele:

Først introduceres multilevel modeller på hierarkiske tværsnitsdata. Hierarkisk betyder, at individer er indlejrede i grupper. Med multilevel modellen forsøger man at modellere, hvordan højere ordens niveauer, fx en social eller institutionel gruppe, øver indflydelse på lavere ordens niveauer, typisk individuelle forhold. En multilevel model kan indeholde både kontekstvariable (gruppespecifikke) og individvariable, der ”forklarer” en afhængig variabel på individniveau. Der ses på de situationer, hvor man (1) har interesse i variationen af en effekt over grupper, og hvor (2) en højere ordens effekt interagerer med en individuel effekt (såkaldte cross-level interactions). Denne første del af kurset introducerer multilevel analysen for lineære regressionsmodeller og gennemgår de grundlæggende antagelser bag modellerne. Der ses også på logistiske multilevel modeller samt på videregående emner som diskret approksimering af multilevel-strukturer med latente klasser. Modeller med flere end to niveauer vil også blive diskuteret. Herudover vil spørgsmålet om endogene sociale effekter, konteksteffekter og selektionseffekter blive præsenteret som en del af det at kunne forholde sig kritisk til de resultater, multilevel modeller producerer. Der vil løbende være indlagt øvelser med god tid til at lære teknikken i Stata.

For det andet introduceres multilevel analyse på longitudinale paneldata, hvor samme individ observeres flere gange over tid. Principperne bag denne analyse er den samme som for tværsnitsdata, men analyseenheden er nu anderledes: Hvor man tidligere så på individer indlejrede i grupper eller kontekster, ser man nu på observationer indlejrede i individer. Man har nu individets udvikling over tid i sigte. Denne type modeller kaldes nogle gange ”individual growth curves” og er en virkningsfuld metode til at behandle sociologiske problemstillinger med. Der er sat god tid af til praktiske øvelser, og eksempler på styrken af multilevel analyser på paneldata vil blive præsenteret. Sidst vil der kort blive set på muligheder for videregående brug af paneldata, her især såkaldte fixed effects (eller within-group) modeller, og hvordan denne klasse af modeller adresserer antagelsen om, at de forklarende variable og fejlledet er ukorrelerede (selektionsproblemet).

Er du allerede tændt på multilevel analyse, eller vil du gerne vide mere om metoden? Der findes er en kort introduktion på dansk gratis på nettet. Den er skrevet af Henrik Lolle og kan hentes her (side 43-59 i pdf’en): http://ddd.dda.dk/ddakatalog/mogd/md90.pdf.

Målbeskrivelser

Efter kursets afslutning bør den studerende kunne (1) redegøre for argumenter for brug af multilevel-analyse, (2) selv kunne udføre en multilevel-analyse, herunder estimere og fortolke multilevel-modellers parametre og (3) forholde sig kritisk til modellens antagelser samt til den sociologiske litteratur, der anvender multilevel-modeller.

Grundbog: Luke, Douglas E. 2004. Multilevel Modeling. Sage.

Pensum omfatter også uddrag af følgende bøger:

Snijders, Tom A.B. & Roel Bosker 2011: Multilevel Analysis: An Introduction to Basic and Advanced Multilevel Modeling. 2nd Edition. Sage.

Rabe-Hesketh, Sophia & Anders Skrondal 2012: Multilevel and Longitudinal Modeling Using Stata. Third Edition. Stata Press.

Singer, J.D. & J.B. Willet 2003: Applied Longitudinal Data Analysis. Modeling Change and Event Occurrence. Oxford University Press.

Elektronisk kompendium: Tekster hentes via Absalon. Kompendiet består af bade teoretisk og empirisk litteratur, dvs. både indføringer i temaer i multilevel analysen og empiriske studier, der har brugt multilevel analyse.

Omfang af pensum:

7,5 ECTS: 600 sider.

10 ECTS: 800 sider.

Kursets forudsætninger svarer til dem, der er erhvervet via statistikkurserne på bachelordelen på Sociologisk Institut, Københavns Universitet. Man bør have kendskab til lineær og logistisk regression, da multilevel analyse er en direkte udvidelse af disse regressionsmodeller. Hvis man er rusten ud i regression, anbefales det, at man læser op på det inden kursets start.

Herudover forudsætter kurset kendskab til Stata på et niveau, hvor man uden større problemer vil kunne udføre en regressionsanalyse. Bemærk: Kurset er ikke et kursus i grundlæggende funktioner i Stata, hvorfor man, hvis man er rusten ud i Stata, opfordres til at sætte sig ind i programmets funktioner (variabelgenerering, omkodning, tabelanalyse og regression) og evt. output inden kursets start.
Forelæsninger kombineret med øvelser. Der er sat god tid af til øvelser.
VEJLEDENDE ARBEJDSBELASTNING
Antallet af undervisningstimer er ens for både 7,5 og 10 ECTS

7,5 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 75
Øvelser: 20
Projektarbejde: 9
Eksamensforberedelse: 74
I alt: 206

10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 120
Øvelser: 20
Projektarbejde: 33
Eksamensforberedelse: 74
I alt: 275

Studerende skal medbringe egen PC med en opdateret version af Stata 13.

SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http:/​​​/​​​samf-it.ku.dk/​​​stud/​​​programmer
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 74
  • Forberedelse
  • 75
  • Forelæsninger
  • 28
  • Projektarbejde
  • 9
  • Øvelser
  • 20
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Ved en skriftlig opgave forstås en opgave, der besvarer et eller flere stillede spørgsmål. Der eksamineres her på baggrund af fagets pensum, dvs. den litteratur, der er fastlagt af underviseren. Den skriftlige opgave må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Intern bedømmer
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen

Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Individuel/gruppe. Ved en skriftlig opgave forstås en opgave, der besvarer et eller flere stillede spørgsmål. Der eksamineres her på baggrund af fagets pensum, dvs. den litteratur, der er fastlagt af underviseren. Den skriftlige opgave må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne ekamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse