ASOK15606U Kvalitative analyser af arbejdsliv

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Qualitative analysis in work-life research

Uddannelse

KA Metode og forskningspraksis/valgfag (2015 studieordningen)
Kan placeres i alle fagpakker

KA Metodefag (2005 studieordningen)
Specialiseringslinie: Metode

Kursusindhold

Formålet med kurset er dels at videreudvikle de studerendes kompetencer i kvalitativ metode og dels at give de studerende viden om centrale forskningsområder samt analysestrategier indenfor arbejdslivsforskning.

Gennem studier/analyser af nutidig forskning om ledelse, organisationskultur, stress, mobning og modstand i organisationer arbejdes der i undervisningen med, hvordan kvalitative metoder herunder interviews, fokusgruppediskussioner, gruppeinterviews og deltagerinterviews kan tilvejebringe forskellige former for forskningsbaseret viden om hvordan samtidens organisationsliv opleves og gøres af organisationsmedlemmer og deres omverden.

Målbeskrivelser

Målet for læreprocessen er, at den studerende efter gennemført kursus er i stand til at

  • Begribe og operationalisere kvalitative forskningsstrategier
  • Selvstændigt at producere kvalitativt materiale (fx interviews, fokusgrupper, deltagerobservation eller indsamle naturligt forkommen materiale) samt vurdere kvaliteten heraf
  • Gennemføre teoretisk analyse indenfor arbejdslivsforskning
  • Forholde sig kritisk og refleksivt til eget metodisk arbejde og teoretisk tænkning indenfor rammen af arbejdslivsforskning

KA 2005:
Pensum udgør 800 sider. Videnskabelige artikler og kapitler fra bøger om Kvalitativ metode og Arbejdslivsforskning.

KA 2015:
Pensum udgør 600-700 sider. Videnskabelige artikler og kapitler fra bøger om Kvalitativ metode og Arbejdslivsforskning.

 

Et kendskab til kvalitativ metode er en fordel, men ikke en forudsætning for deltagelse i undervisningen.
Undervisningen tilrettelægges således, at der opnås mest mulig deltagerinvolvering via eksemplarisk læring. Det betyder i praksis, at undervisningen vekselvirker mellem underviseroplæg og deltageroplæg med konkrete eksempler som omdrejningspunkt.

Herudover indgår individuelle øvelser og i grupper faciliteret af underviser, hvor det tillærte stof afprøves i praksis. Læring betragtes som en social proces, der bør faciliteres af underviser gennem tilpas forstyrrelse af de studerende.
Dette kursus har adgangsbegrænsninger. Kurset vil som udgangspunkt ikke blive udbudt igen. Du kan således ikke planlægge efter, at det udbydes i senere semestre, end hvad der fremgår af denne kursusbeskrivelse.

VEJLEDENDE ARBEJDSBELASTNING
Antallet af undervisningstimer er ens for både 7,5 og 10 ECTS.

DK:
7,5 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 70
Øvelser: 20
Projektarbejde: 40
Eksamensforberedelse: 48
I alt: 206

10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 120
Øvelser: 30
Projektarbejde: 47
Eksamensforberedelse: 50
I alt: 275
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 48
  • Forelæsninger
  • 28
  • Projektarbejde
  • 40
  • Undervisningsforberedelse
  • 70
  • Øvelser
  • 20
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Individuelt eller i gruppe. Eksamen består af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet ved kursets afslutning. De samlede porteføljeopgaver må maximalt fylde 15sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 7,5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveformen i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse

Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Ved afløsningsopgave forstås en opgave, hvor den studerende selvstændigt udformer og afgrænser en problemstilling/​problemformulering inden for fagets rammer på baggrund af et petitum. Afløsningsopgaven må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 7,5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Krav til indstilling til eksamen

Individuel/gruppe. Ved afløsningsopgave forstås en opgave, hvor den studerende selvstændigt udformer og afgrænser en problemstilling/problemformulering inden for fagets rammer på baggrund af et petitum. Afløsningsopgaven må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse