ASOK15104U Sociologisk projektdesign

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Sociological project design

Uddannelse

KA Sociologi 2015 - obligatorisk specialeforberende kursus.

Sociologistudernede skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage dette kursus.

Dette kursus er ikke åbent for meritstuderende.

Kursusindhold

Kurset sigter mod at give de studerende indsigt i – og værktøjer til i praksis at kunne håndtere – de principielle spørgsmål og udfordringer af metodologisk art, som knytter sig til design og gennemførsel af sociologiske undersøgelser og forskningsprojekter. Herunder i særdeleshed:

  • Heuristik: hvordan man kan arbejde med at få gode sociologiske ideer og omforme dem til interessante og forskningsbare undersøgelses- og forskningsspørgsmål.
  • Forestillingsevne: hvordan man skaffer sig indsigt i et forskningsfelt, afgrænser et emne og udnytter den eksisterende forskningslitteratur på analytisk frugtbare måder.
  • Sampling og design: hvilke principielle overvejelser der knytter sig til at definere og indkredse sit empiriske felt, hvad enten man arbejder kvalitativt eller kvantitativt (eller begge dele). Hvordan et empirisk projekt skal organiseres.
  • Begrebsbrug: hvordan man aktivt benytter og arbejder med eksisterende teoretiske begreber i sin undersøgelse, herunder i form af egen teoretisering.
  • Argumentationslogik: kendskab til og overvejelser over forskellige argumentations- og forklaringstyper i sociologien, samt deres styrker og svagheder ift. validitet, generalisering mv.
  • Projekthåndtering: praktiske redskaber til brug for planlægning og gennemførsel af en samlet undersøgelse, herunder at inddrage betydningen af konkrete økonomiske, tidsmæssige eller andre resursemæssige forhold for projektforløbet samt praktiske anvisninger (tricks of the trade) i forbindelse med arbejdet med projekter.
Målbeskrivelser

Kursets formål er at give de studerende redskaber til at planlægge og designe sociologiske forskningsprojekter, herunder specialeforløbet. Efter endt kursus vil de studerende have fået færdigheder i

  • at fastlægge og udvikle interessante forskningsemner
  • at søge litteratur og skrive litteraturgennemgange 
  • at formulere forskningsspørgsmål
  • at skabe et design som kan indløse forskningsspørgsmålene

 

Desuden vil kurset styrke de studerendes færdigheder i at gennemføre selve skriveprocessen og i at strukturere projektforløbet.  

Howard S. Beckers bog, Tricks of the Trade (1997), anvendes som grundbog på kurset. Dette suppleres med tekster udvalgt af de respektive undervisere. Dertil kommer selvvalgt litteratur. Det samlede pensum er ca. 600 sider.

Undervisningen foregår typisk på den måde at der først er et fælles oplæg fra en lærer eller en gæst. Derefter deles deltagerne i to hold med øvelser og diskussioner.
Undervisningen er en blanding af forelæsninger og øvelser i grupper og individuelt arbejde. Ud over oplæg fra lærerne og diskussioner heraf, vil undervisningen være præget af diskussioner af de studerendes egne forslag til projektforløb. I forbindelse med undervisningen vil der løbende blive stillet forskellige opgaver som relaterer sig til de studerendes egne projektideer. I den forbindelse vil der blive lejlighed til få feedback på opgaverne og at give feedback til de øvrige studerende.
Samlet set opnår den studerende færdigheder i at skrive speciale og mere generelt at gennemføre sociologiske forskningsopgaver af forskellig art.
Kurset sigter mod studerende i sidste del af KA studiet som står over for at skulle skrive speciale.
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio, -
Eksamen består af tre skriftlige opgaver. Opgaverne stilles undervejs i forløbet og kan fx være udarbejdelse af forskningsspørgsmål, litteraturgennemgang, diskussion af begreber el. lign.

Der vil være mulighed for at udarbejde opgaverne løbende gennem kurset og få feedback på opgaverne, hvis fristerne for feedbackindlevering overholdes. Opgaverne kan viderebearbejdes som følge af feedback, men de afleveres samlet ved kursets afslutning. Det er hensigten at det samlede produkt vil være en form for projektsynopsis. Opgaven bedømmes efter 7-trins skalaen, og der er intern censur.

De samlede porteføljeopgaver må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider pr. ekstra studerende.
Krav til indstilling til eksamen

Der er ingen krav til indstilling til eksamen

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse