ASOA15028U Læsning, tænkning og skrivning - autoetnografiske undersøgelser, teoretiske og litterære perspektiver

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Reading, thinking and writing - autoethnographic explorations, theoretical and literary perspectives

Uddannelse

BA/KA Valgfag

Fagpakke (KA 2015): Viden, organisation og politik

Specialiseringslinje (KA 2005):

Kursusindhold

På kurset vil den studerende blive introduceret for autoetnografien som videnskabelig metode og genre. Kendetegnende for autoetnografien er i særdeleshed det forskende subjekts centrale placering, som udgangspunkt for en forsknings- og skriveproces, hvor personlige erfaringer fortolkes i en kulturel sammenhæng. Det autoetnografiske subjekt er således i forskningsprocessen særligt opmærksom på egne reaktioner, tanker og følelser og lægger vægt på personlige indsigter i fremskrivningen af videnskabelig viden. de autoetnografiske tekster ser meget forskellige ud og spænder fra mere konventionelle artikelformater til impressionistiske beskrivelser, bekendelsesfortællinger og performative skrivemåder.

De studerende vil på kurset arbejde med autoetnografien i undersøgelsen af egne vidensskabelsesprocesser, nærmere bestemt egen læse- tænke- og skrivepraksisser.

Læsning, tænkning og skrivning er væsentlige praksisser i samfundsvidenskabelig forskning og læring. Ikke desto mindre er de højst underomtalte i både metodebøger og forskningslitteratur. Det er ganske enkelt som om de ikke tilskrives nogen synderlig betydning for videnskabelserne og således ikke tænkes med, hverken når forskere skal redegøre for deres proces eller når studerende undervises i ditto. Dette kursus er del af et forskningsprojekt, der dels afdækker hvordan studerende læser, tænker og skriver og dels undersøger mulighederne for at udvikle metodebevidsthed på disse områder af den vidensskabende og -tilegnende praksis. for at tilmelde sig kurset må den studerende derfor være indforstået med at det arbejde vedkommende leverer i forbindelse med undervisningen vil blive brugt som empiri i forskningsprojektet.

Udover introduktion til forskellige former for autoetnografi vil den studerende også blive introduceret for teoretiske og litterære perspektiver på læsning, tænkning og skrivning. Om end læsning, tænkning og skrivning synes overset som aspekter af samfundsvidenskabelig metode, har de i både litteraturen, essayistikken og visse andre videnskabelige discipliner været genstand for intens interesse og udforskning. Den studerende vil således gennem pensum stifte bekendtskab med  en genremæssig vifte af beskrivelser, udlægninger og fortolkning af hvad skrivning, læsning og tænkninger er, hvor dan de kan forstås og hvilket udbytte de forestilles at føre med sig rent erkendelsesmæssigt.

De studerende skal fra kursets start arbejde autoetnografisk med deres egne erfaringer af at læse, tænke og skrive og i disse undersøgelser gå aktivt i dialog med pensumet vedrørende læsning, tænkning og skrivning

Målbeskrivelser

Den studerende forventes at tilegne sig en grundlæggende viden om autoetnografien som forskningsmetode og skrivegenre. Vedkommende forventes herudover at blive i stand til at demonstrere kendskab til forskellige litterære og videnskabelige forståelser samt udlægninger af skrivning, læsning og tænkning og at kunne gå i dialog hermed i udforskningen af sit eget forhold til disse praksiser.

Det forventes i forlængelse heraf, at den studerende udvikler forståelse og bevidsthed om sine egne måder at læse, tænke og skrive som videns- og erkendelsesledende praksisser. Det forventes at at vedkommende bliver istand til at udtrykke sig om egne læse-, tænke- og skrivepraksisser samt diskutere sine personlige erfaringer hermed i relation til andres udlægninger eller/og kulturelle og samfundsmæssige perspektiver. Det med andre ord forventes at den studerende har tilegnet sig forudsætninger for at arbejde autoetnografisk med udforskningen og fremskrivningen af et særligt fænomen.

KA2005 (10ECTS) ca. 800sider, KA2015 (7,5ECTS) ca 650sider

pensum vil bestå i såvel tekster om autoetnografi og tekster om læsning, tænkning og skrivning.

ca. 1/3 del af pensum skal de studerende selv finde, dette må dog meget gerne deles mellem flere studerende eller hele holdet. dette pensum kan bestå i eksempelvis avisartikler, blogindlæg, forskningsartikler, metodiske tekster, digte, prosa og under særlige omstændigheder også podcasts, film og tv-udsendelser samt billedlige materialer.

Der forudsættes ingen specifikke kompetencer for at deltage på kurset, men det er en fordel at have lyst til at eksperimentere med skriflig fremstilling og at beskæftige sig indgående med udforskning og forståelse af egen læsning, tænkning og skrivning og disse praksissers betydning i læringsmæssig og vidensskabende sammenhæng.

Det er en betingelse for at kunne deltage på kurset, at den studerende er indforstået med at kursets skriveopgaver bruges som empiri i et forskningsprojekt omhandlende studerendes forståelser af og erfaringer med vidensskabelsesprocesser, og at underviserne i øvrigt kan gøre brug af indtryk og erfaringer fra kurset i forskningssammenhæng
Undervisningen vil hver gang bestå af både pensumgennemgang og mere workshoplignende aktiviteter.

Den studerende skal være indstillet på at afprøve nye former for refleksion og skriftlighed på kurset og at deltage aktivt i alle undervisningens facetter, herunder ifm oplæg samt gruppe- og øvelsesbaserede aspekter. Kurset kræver et højt engagement og deltagelse fra de studerende, bla ved lyst til at forholde sig engageret både i egne udforskninger og medstuderendes udforskninger. De studerende skal være interesseret i at gå i dialog med såvel medstuderendes refleksioner som pensum, både i egne undersøgelser og i undervisningen.

Fra starten involverer kurset skrivearbejde i form af intense autoetnografiske reflektionsøvelser, hvor pensum og andet input fra undervisningen skal inddrages i små skriftlige produktioner mellem hver undervisningsgang. Den studerende skal altså være indstillet på at arbejdsbelastningen vil være ligeligt fordelt over semesteret og være villig til at afsætte tid til det skriftlige arbejde hver uge. Øvelserne vil have et overkommeligt omfang, men skal afleveres til underviser.

Kurset vil blive afsluttet med en heldagskonference hvor hver studerende på baggrund af en tre-siders synopsis diskuterer et anliggende vedrørende læsning, tænkning og skrivning som perspektiveres i større sammenhæng - såsom uddannelsespolitisk, institutionskritisk, vidensteoretisk, læringsfilosofisk, universitetspædagogisk eller anden kulturel/ samfundsmæssig kontekst.
Dette kursus har adgangsbegrænsninger. Kurset vil som udgangspunkt ikke blive udbudt igen. Du kan således ikke planlægge efter, at det udbydes i senere semestre, end hvad der fremgår af denne kursusbeskrivelse.

VEJLEDENDE ARBEJDSBELASTNING
Antallet af undervisningstimer er ens for både 7,5 og 10 ECTS

7,5 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 60
Øvelser: 25,50
Eksamensforberedelse: 92,5
I alt: 206

10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 80
Øvelser: 43,5
Eksamensforberedelse: 123,5
I alt: 275
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 92,5
  • Forelæsninger
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 60
  • Øvelser
  • 25,5
  • I alt
  • 206,0
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
aktiv deltagelse
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen

Point
10 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
aktiv deltagelse
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på BA- eller KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen