APSK05021U Kvalitative forskningsmetoder
Qualitative Research Methods
- Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
- Kandidatuddannelsen i Psykologi 2015 – studieordningen
Vær opmærksom på at der tildeles 10ECTS på 2010-studieordningen og 7,5ECTS på 2015-studieordningen.
Kvalitativ forskningsmetode omhandler undersøgelse af psykologiske problemstillinger, f.eks. sociale processer og udvikling, igennem planlægning, design, empiriindsamling og analyse af kvalitative data.
Fagelementets centrale emner omfatter f.eks. undersøgelsesdesigns, interview-, observations- og tekstanalyse-metodikker. Der fokuseres på analysemetoder for kvalitative data/undersøgelser, som omhandler blandt andet ”Grounded Theory”, Praksisportrættet og Kritisk diskursanalyse. I undervisningsforløbet arbejdes der således også med hhv. deduktiv, induktiv og abduktiv dataanalyse.
Formålet med undervisningen i kvalitative forskningsmetoder er at give den studerende en videregående indføring i teori og praksisformer, der kan medvirke til at skabe viden om og erfaring med kvalitative arbejdsmetoder i relation til indholdet i hvert af de fire professionsprogrammer.
Ved afslutning af modulet kan den studerende:
- Beskrive og redegøre for planlægning, design, gennemførsel og analyse af forskning, der anvender kvalitative forskningsmetoder.
- Klassificere data og analysere og anvende kvalitativ metode i psykologfagligt arbejde i form af udredning, intervention, evaluering og forskning.
- Forholde sig analytisk selv-korrigerende til de anvendte metodeteorier og eget empiriske arbejde.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
Tilmeldingsperiode: 15. maj - 1. juni
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringKursusdeltagelse med opsyn.GRUPPEPRØVEBESTEMMELSER: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve men opgaven kan skrives i grupper med maximalt 3 studerende. Ved gruppeopgave skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4.
OMFANG: max 8 sider for en studerende. Ved 2 studerende max 12 sider. Ved 3 studerende max 14 sider. - Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering, at den studerende har fået godkendt fremmøde til mindst 75 % af undervisningsgangene samt aktiv
deltagelse i undervisningen.- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
januar/juni
- Reeksamen
februar/august
Kriterier for bedømmelse
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringKursusdeltagelse med opsyn.GRUPPEPRØVEBESTEMMELSER: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve men opgaven kan skrives i grupper med maximalt 3 studerende. Ved gruppeopgave skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4.
OMFANG: max 8 sider for en studerende. Ved 2 studerende max 12 sider. Ved 3 studerende max 14 sider. - Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering, at den studerende har fået godkendt fremmøde til mindst 75 % af undervisningsgangene samt aktiv
deltagelse i undervisningen.- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
januar/juni
- Reeksamen
februar/august
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSK05021U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
14 uger, med start uge 36
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- Torben Bechmann Jensen (torben.bechmann@psy.ku.dk)
Undervisere
Ditte Marie Darko