APSB11017U Bachelorprojekt
Bachelor Thesis
Formålet med bachelorprojektet er, at den studerende selvstændigt kan anvende metoder, teori og empiri fra de øvrige fag på bacheloruddannelsen til en systematisk behandling af et selvvalgt emne. Bachelorprojektet fungerer dels som en integrerende afslutning på bacheloruddannelsen, dels som en introduktion til de akademiske krav på kandidatuddannelsen, især specialet. Indholdsmæssigt er bachelorprojektet en større selvstændig opgave, der behandler et psykologisk fænomen fra et eller (tværgående) flere af områderne personlighedspsykologi, socialpsykologi, udviklingspsykologi og kognitionspsykologi, eller en problemstilling fra den anvendte psykologi med udgangspunkt i metoder og teorier fra et eller flere af de nævnte grundfag. Bachelorprojektet kan også tage form af en almenpsykologisk opgave, der behandler grundlæggende problemstillinger i psykologien.
Bachelorprojekt - opsamlingshold v/ Tone Roald
Studerende der skal aflevere bachelorprojekt vinter 2015/16 kan følge opsamlingsholdene. Der tilbydes vejledning ved Tone Roald
Forår 2016 udbydes følgende hold:
Hold 1 v/Jytte Bang
Undervisningen vil forme sig som en indføring i at skrive
bachelorprojektet med vægt på de forskellige aspekter og krav der
generelt er i forbindelse med skrivningen af en akademisk opgave
samt de specifikke krav, der vedrører bachelorprojektet. Vi vil
arbejde med, hvad et psykologisk fænomen er, hvad en teoretisk
metode er og hvordan analyse, diskussion og argument kan bygges op.
Vi vil endvidere se på nogle af de grundlæggende og almene
temaer/grundproblemer i psykologien samt de teoretiske/begrebslige
udfordringer, der er forbundet med dem. Vi vil endvidere også
arbejde med opgaveemner, som holdets deltagere bringer op.
Hold 3 v/Katrine Zeuthen
Dette hold henvender sig hovedsageligt til studerende med interesse
for klinisk psykologi, udviklingspsykologi og
personlighedspsykologi. Den studerende opfordres til at finde
et emne til sin bacheloropgave gennem en kritisk og bred
undersøgelse af et fænomen, som den studerende oplever som relevant
og aktuelt at engagere sig i, og som kan sættes i forhold til den
videnskabelige opgave. Det kan være et almenpsykologisk fænomen som
f.eks. seksualitet, køn, sprog eller barndom, eller det kan være et
emne fra den anvendte psykologi som f.eks. traume, resiliens eller
selvskade. Der lægges vægt på, at den studerende går kritisk og
undersøgende til værks i sin tilgang til sit emne i den indledende
fase af projektskrivningen for derefter at inddrage og anvende de
psykologiske teorier, videnskabelige metoder og den tilhørende
empiri, som den studerende har tilegnet sig og interesseret sig
for. Analysen af det valgte emne kan suppleres med en diskussion af
videnskabsteoretisk art.
Vi tager udgangspunkt i ”Vinden blæser på spørgsmål og svar. Om
kritisk humanisme og universitetets opgave i dag”, en artikel af
Birger Steen Nielsen.
Hold 4 v/ Jesper Mogensen, Hana Mala og Thomas
Habekost
Dette hold henvender sig til studerende, der ønsker at skrive om et
psykologisk fænomen inden for kognitionspsykologi, neuropsykologi
eller tilgrænsende kliniske og udviklingspsykopatologiske emner
(f.eks. hjerneskade, ADHD, autisme, depression eller andre
forstyrrelser med væsentlige neuropsykologiske elementer). Vores
målsætning er at styrke forholdet mellem grundfagene i biologisk
psykologi, neuropsykologi og kognitionspsykologi og de afsluttende
dele af studiet via bacheloropgaven. Vi vil gennemgå den akademiske
skriveproces og dens forskellige faser (problemafgrænsning,
litteratursøgning, disponering af teksten osv.) og diskutere, hvad
der karakteriserer ”den gode opgave” på dette niveau. Ligeledes vil
vi diskutere balancen mellem teoretisk refleksion og empiriske
undersøgelser og relationen mellem hjerneforskningen og
psykologien. Gennem inddragelse af konkrete projekter som eksempler
vil vi bestræbe at holdundervisningen kommer til at understøtte og
supplere den individuelle vejledning af opgaverne. De tre
holdundervisere har alle deres faglige baggrund i kognitions- og
neuropsykologien, men supplerer hinanden med specifikke
fokusområder i blandt andet neural plasticitet, neuropsykiatri og
eksperimentalpsykologi. Der er derfor mulighed for at opsøge
specifik vejledning inden for alle dele af det brede kognitive og
neuropsykologiske felt, inklusiv relaterede kliniske emner.”
Hold 5 v/Janni Niclasen
Dette hold henvender sig hovedsagelig til jer med interesser for
sociale-, udviklingsmæssige-, pædagogiske-, psykiatriske- og
sundhedspsykologiske problemstillinger. Jeg arbejder og vejleder ud
fra et positivistisk videnskabsteoretisk paradigme. Undervisningen
vil være opbygget omkring ’den gode proces’, og vil være centreret
omkring de enkelte delprocesser i skal igennem i forbindelse med
udarbejdelse af jeres Bacheloropgave. I de enkelte
undervisningsgange arbejder vi os i fællesskab gennem opgavens
opbygning og indhold. Vi vil starte med at se på hvordan man
udformer en god problemformulering og gennemgå hvordan man
udarbejder en systematisk litteratursøgning. Dernæst bevæger vi os
gennem de resterende faser fra indledning, metode og analyse til
diskussion og konklusion. I undervisningen vil jeg endvidere
videregive erfaringer jeg har gjort mig om ’den gode opgave’ både
som vejleder, men også som censor.
Dette hold skiller sig ud fra de resterende bachelorhold ved at
vejledningen gives i klynger. Der vil max. blive optaget 20
studerende på holdet, og disse vil blive inddelt i klynger af ca. 5
studerende per gruppe. Al vejledning foregår i disse klynger (for
en beskrivelse af hvorledes klyngevejledningen vil være opbygget se
venligst
http://www.psy.ku.dk/ansatte/?pure=da/persons/228687).
Det er en god ide at skriveprocessen følger undervisningsforløbet
således at jeres eget arbejde kan inddrages i forløbet.
Undervisningen komplimenterer vejledningen og aktiv deltagelse er
en forudsætning.
Det er ambitionen at i vil opnå færdigheder på kurset som i
ligeledes vil kunne drage stor nytte af på kandidaten generelt, og
ikke mindst i forbindelse med jeres speciale. Derudover tilbyder
jeg empirisk spørgeskemadata til de af jer der har mod på at skrive
empirisk-baserede bachelorprojekter. Hvis ikke i er
statistik-forskrækkede, og i har mod på at prøve kræfter med at
arbejde med ’rigtige’ data, vil jeg ligeledes opfordre jer til at
deltage på dette hold. Et sådant (godt) projekt vil der evt. være
mulighed for efterfølgende at omskrive til en videnskabelig artikel
og det vil give dig et godt udgangspunkt for senere at skrive et
empirisk-baseret speciale/ Ph.d.
Hold 6 v/ Ingo Zettler
This course is for students interested in writing an empirical
Bachelor thesis, preferably on a topic related to Educational
Psychology, Personality Psychology, Political Psychology, Social
Psychology, or Work and Organizational Psychology. Students will be
trained and supported in addressing different challenges related to
this scientific work. A tentative timeline might be (a) four-six
weeks for finding a topic, researching and reading up on the
literature, as well as formulating hypotheses, (b) four-six weeks
for conducting a small study and data analysis, and (c) four-eight
weeks for the final write-up.
While all Bachelor theses need to comprise an empirical part,
requirements concerning the study and data analyses will be matched
to the boundaries of a Bachelor thesis (e.g., smaller sample sizes,
analyses such as an ANOVA, a correlation, or a χ²-test). Also,
potential topics for feasible Bachelor theses will be provided at
the beginning of the seminar, and students can (but do not have to)
conduct studies and/or write their theses in groups.
Please note that the language for the course, supervisions, and
Bachelor theses is English.
Hold 7 v/Pernille Strøbæk Følelser og social
struktur.
Dette seminarhold henvender sig især til studerende med interesse
for socialpsykologien og arbejds- og organisationspsykologien.
Tematisk arbejder vi med en forståelse af følelsers sociale
forankring og struktur, f.eks. i forståelsen af stress og hvorledes
følelser kommer til udtryk i service- og omsorgserhverv. Men
følelsers sociale indlejring kan forstås meget bredt, og det
forventes at de studerende finder deres eget emne at arbejde med
inden for denne hovedtematik. Gennem aktiv inddragelse af de
studerendes selvvalgte emner arbejder vi os gennem centrale
opmærksomheder i det videnskabelige arbejde samt opgavens proces og
tilblivelse; fra emneafgrænsning og problemformulering til
diskussion og konklusion. På denne måde skabes en struktur hvor
opgaverne bliver til undervejs i forløbet. For at dette lader sig
gøre, forventes de studerende at være aktivt engagerede i
seminaret.
Seminaret vil være suppleret med en klyngevejledningsmodel som er
kombineret af klyngevejledning og individuel vejledning. Alle vil
blive sat i klynger og få halvdelen af deres vejledning i klyngen.
Den anden halvdel af vejledningen vil foregå
individuelt.
Ved afslutning af modulet kan den studerende:
- Afgrænse et emneområde og formulere en problemstilling.
- Udføre relevant litteratursøgning.
- Beskrive og analysere problemstillingens psykologiske fænomen, herunder kunne anvende relevant teori og empiri fra litteraturen. Der kan eventuelt inddrages egen empiri.
- Redegøre, analysere og diskutere i forhold til den formulerede problemstilling således, at der genereres en argumenteret fremstilling fra problemstilling til konklusion, som besvarer det eller de spørgsmal, problemstillingen omhandler.
- Vurdere styrker og svagheder ved den teori og empiri, som er udvalgt til at belyse problemstillingen og kritisk reflektere over opgavens brug af materialet.
- Kognitionspsykologi
- Personlighedspsykologi
- Socialpsykologi.
- Udviklingspsykologi.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 16
- I alt
- 16
Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni og 15. oktober - 1. november
I tilfælde af overbookning, har studerende der ikke tidligere har været tilmeldt bachelorprojektet, fortrinsret.
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringPRØVEFORM: Fri skriftlig hjemmeopgave.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4
OMFANG: Omfanget af opgaven er max 25 sider ved 1 studerende, max 38 sider ved 2 studerende og max 44 sider ved 3 studerende. - Krav til indstilling til eksamen
Emne for bachelorprojektet skal godkendes af fagansvarlig lærer senest
1 måned inden aflevering.Bachelorprojektet skal forsynes med et engelsk resumé på max 1 side.
Resuméet indgår i bedømmelsen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Maj/juni
- Reeksamen
August
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSB11017U
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
8 uger, med start uge 36 og 6
- Placering
- Efterår og Forår
Forelæsning og hold i foråret
Kun opsamlingshold i efteråret - Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- Thomas Habekost (thomas.habekost@psy.ku.dk)
Undervisere
Jytte Bang
Katrine Zeuthen
Jesper Mogensen, Hana Mala og Thomas Habekost
Janni Niclasen
Ingo Zettler
Pernille Strøbæk