APSB11008U Pædagogisk psykologi
Educational Psychology
Målet med fagelementet er, at den studerende tilegner sig viden om og udvikler kompetence indenfor det pædagogisk psykologiske fagområde, der udforsker de psykiske aspekter ved intervention i personers udvikling af kompetence, herunder
- forskningstemaer såsom
- lærings- og dannelsesprocesser og deres personlige, funktionelle, sociale, historiske og kulturelle forankring og betydning for mennesker i alle aldersgrupper
- pædagogiske interventioners former og processer
- interventionsformers og kompetenceudviklingens organisering og indlejring
- teorier og tilgange omfattende
- strukturelle/funktionalistiske/rationalistiske traditioner og deres fænomenologiske/situerede/kritiske/postmoderne modpositioner
- klassiske tematiseringer af individuelle indlæringsformer og indlæringsproblemer
- empiriske forskningsmetoder såsom:
- eksperimentel læringsforskning
- Klasserumsobservation
- Forsøgsprojekter
- Etnografiske studier
- Den pædagogiske psykologis inspiration fra og særlige bidrag til andre fagdiscipliner i belysningen af pædagogisk intervention
- De konkrete praksisfelter, praksisformer, traditioner og metoder for den pædagogiske psykologis anvendelse.
Ved afslutning af modulet kan den studerende samlet set redegøre for og anvende pædagogisk psykologisk teori og metode og analysere disse i forhold til en konkret interventionsproblematik inden for en bestemt praksissammenhæng. Den studerende kan forholde sig analytisk til pædagogisk psykologisk teori, metode og empiri:
- Identificere centrale emner ved pædagogisk psykologiske problemstillinger.
- Redegøre for og udvælge pædagogisk psykologiske teorier, begreber og interventionsmetoder i forhold til den tematisk bestemte skriftlige hjemmeopgave og den givne problematik, herunder redegøre for centrale ligheder og forskelle mellem de behandlede begreber, teorier og empiri.
- Analysere de anvendte teoriers og metoders muligheder og begrænsninger i forhold til problemfeltet.
Det anbefales, men kræves ikke, at følgende fagelementer skal være bestået forud for pædagogisk psykologi:
o Videnskabsteori og psykologiens historie.
o Statistik 1 og Statistik 2.
For sidefagsstuderende:
Ingen særlige
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Seminarhold
- 28
- I alt
- 56
Rusholdene med start sep. 2014 fortsætter, og holdsættes af administrationen.
Tilmelding for øvrige studerende sker via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni 2015
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 1 ugePRØVEFORM: Bunden skriftlig ugeopgave.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSER: Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4.
OMFANG: Omfanget af den bundne skriftlige hjemmeopgave er max 12 sider ved 1 studerende, max 18 sider ved 2 studerende og max 21 sider ved 3 studerende. - Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering, at den studerende har fået godkendt mindst 75 % fremmøde pa holdundervisning.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
December/januar
- Reeksamen
Februar
Kriterier for bedømmelse
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 1 ugePRØVEFORM: Bunden skriftlig ugeopgave.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSER: Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4.
OMFANG: Omfanget af den bundne skriftlige hjemmeopgave er max 14 sider ved 1 studerende, max 21 sider ved 2 studerende og max 24 sider ved 3 studerende. - Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering, at den studerende har fået godkendt mindst 75 % fremmøde på holdundervisning.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
December/januar
- Reeksamen
Februar
Kriterier for bedømmelse
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 72 timerGRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Omfanget af opgaven er max 10 sider
PRØVEFORM: 72-timers opgave.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Omfanget af opgaven er max 10 sider. - Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering, at den studerende har fået godkendt mindst 75 % fremmøde pa holdundervisning.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Prøven er en intern prøve (reeksamen dog ekstern prøve).
Kriterier for bedømmelse
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 72 timerPRØVEFORM: 72-timers opgave.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Omfanget af opgaven er max 10 sider. - Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for deltagelse i prøven, at fremmødet er godkendt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Prøven er en intern prøve (reeksamen dog ekstern prøve).
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSB11008U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- BachelorKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
14 uger, med start uge 36
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
800,00 kroner pr. ECTS
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- Jesper Dammeyer (jesper.dammeyer@psy.ku.dk)