AANB11069U AFLYST -At tænke Entreprenant: fra faglighed til forretning

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

CANCELLED -Think like an entrepreneur - from scientific knowledge to business ideas

Uddannelse

Aflyst sommer 2016

Kursusindhold

Kurset henvender sig til bachelor- og merit-studerende med interesse for, hvordan en samfundsfaglig uddannelse kan anvendes på arbejdsmarkedet i en iværksættersammenhæng. Hvad kendetegner den samfundsfaglige viden og hvordan kan den omsættes til salgbare produkter? Og hvad kræver det at omsætte idéer til en forretning?

På kurset vil du få konkrete redskaber til at omsætte din faglige viden til koncepter og prototyper, ligesom du vil få redskaber til at udvikle en forretningsplan, der har fokus på både din faglighed, men også temaer som kundegrundlag, organisering, økonomi, salg mv. 

I undervisningen arbejder vi med entreprenørskab på flere forskellige måder; hvornår er man iværksætter? Hvad kræver det personligt/fagligt at starte sin egen virksomhed? Hvordan kommer man i gang? Og hvordan kan man allerede som bachelorstuderende styrke sin evne til at tænke entreprenant? Vi ser også på hvordan andre med samfundsfaglig baggrund (primært sociologer og antropologer) har sat deres uddannelse i spil som entreprenører.

Forløbet vil generelt bidrage til, at du bliver styrket i at sætte ord på dine kompetencer, herunder hvordan du kan bidrage i en tværfaglig sammenhæng og hvordan dit fag kan sættes i spil – både i relation til en konkret forretningsidé men også mere bredt i forhold til arbejdsmarkedet generelt.

 

Målbeskrivelser

Når den studerende har gennemført kurset skal den studerende dokumentere, at hun/han:

  • Har kendskab til begreberne entreprenørskab og intraprenørskab (innovation i eksisterende virksomheder) og hvordan de kan sættes i spil ift. egen faglighed.

  • Har kendskab til relevante redskaber ift. at udvikle koncepter og prototyper med udgangspunkt i egen faglig viden.

  • Har kendskab til relevante redskaber ifm. virksomhedsførelse (f.eks. forretningsplan, budget og salgsplan).

  • Kan præsentere en forretningsidé så andre kan forstå den.

  • Kan præsentere en handleplan for konkretisering af en forretningsidé.

  • Kan sætte ord på egne kompetencer i relation til en forretningsidé.

Kurset har de studerendes egne idéer som omdrejningspunkt. Via gruppe-, projektarbejde og workshops skal de omsætte idéer til konkrete forretningskoncepter. Der lægges stor vægt på aktiv deltagelse og dialog.
Eksterne oplæg indgår som del af kurset.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 20
  • Forberedelse
  • 110
  • Forelæsninger
  • 9
  • Seminar
  • 19
  • Studiegrupper
  • 16
  • Øvelser
  • 32
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig prøve
Krav til indstilling til eksamen

Den studerende skal deltage i 75% af undervisningen for at kunne aflægge eksamen i kurset. Der føres protokol

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

1. og 2. reeksamen: Den studerende skal have deltaget i 1. eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen. Ved mundtlig eksamen: Den studerende skal udarbejde et nyt oplæg til mundtlig eksamen, det må gerne omhandle samme emne. Herefter skal den studerende op til ny mundtlig eksamen.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen