AANB11044U Innovation og co-creation

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Innovation and co-creation

Kursusindhold

Innovation er på samfundets agenda, og fænomenet bliver diskuteret og praktiseret i politiske, akademiske og erhvervsmæssige felter. Innovation har mange former og definitioner, og begrebets flertydighed udsætter det for både lovprisning og modstand. Men hvad består dette fænomen af, når vi dykker ned i dagligdagens arbejde med innovation?

 

Dette kursus vil vende og dreje fænomenet innovation ved at koble teoretisk og metodisk viden med praktiske eksempler fra udvalgte virksomheder. I tæt samarbejde en række danske organisationer vil vi udfolde og diskutere daglige problemstillinger i arbejdet med at innovere.

Kan vi styre kreativitet og forandring? Hvordan ser verden ud, når digitale og fysiske univers sammenfattes i en “mixed reality”? Hvordan influerer sociale magtkampe på den gode idés overlevelsesmuligheder? Og hvad kan antropologien byde ind med, når innovation er på agendaen?

Vi vil arbejde med innovation og undersøge de spørgsmål, som bliver stillet ude i organisationen eller i virksomheden.

Inden for innovationsparadigmet vil vi blandt andet fokusere på teknologi, entreprenørskab, design, kreativitet og organisationskultur

Målbeskrivelser

Den studerende skal efter kursus have vist, at han/hun kan:

  • Formulere en selvstændig antropologisk problemstilling indenfor kursets emneområde.
  • Demonstrere faktuel viden om udvalgte etnografiske metoder til anvendelse inden for kursets emneområder.
  • Gennemføre en analyse på baggrund af centrale begreber eller temaer præsenteret på kurset.
  • Demonstrere en evne til at anvende de i kurset gennemgåede teorier og begreber i relation til 
aktuelle cases.
  • Gøre sig erfaring med anvendelse og formidling af antropologiske teorier og metoder for et ikke antropologisk publikum.

BA-, merit-, og åben uddannelsesstuderende 500 siders obligatorisk pensum KA-studerende: 500 sider obligatorisk + 200 sider selvvalgt litteratur. Selvvalgt litteratur skal være relevant.

Kursuslitteratur uploades på Absalon.

Case-baseret undervisning, der består af forelæsninger, gruppearbejde, præsentationer samt et tæt samarbejde med medarbejdere og ledere fra udvalgte virksomheder.

Undervisningen udfolder sig i workshopformat, og den udspiller sig både hos virksomhederne og på CSS.

Til hver undervisningsgang bliver de studerende introduceret til et tema (entreprenørskab, digitalisering, organisationskultur mv.), og samarbejdspartner (privat virksomhed) stiller en praktisk udfordring, som de studerene skal sætte ind i en antropologisk kontekst.

Undervisning er på dansk.
Dette kursus kan indgå som element i specialiseringslinjen Virkshomhed- og Organisationsantropologi
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 37
  • Eksamensforberedelse
  • 25
  • Forberedelse
  • 116
  • Forelæsninger
  • 4
  • Holdundervisning
  • 4
  • Praktiske øvelser
  • 8
  • Seminar
  • 12
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Underviseren fastsætter hvor mange portfolioopgaver, der skal afleveres og længden af disse. Minimum 75 % af portfolio opgaverne indgår i den samlede bedømmelse. Underviser meddeler ved kursets afslutning hvilke opgaver, der ligger til grund for bedømmelsen.
Eksamen skal altid vedrøre en problemstilling relevant for kurset og skal inkludere litteratur fra kurset.
Portfolieopgaver kan skrives individuelt eller i grupper på maksimum 4 personer. Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres at individuel bedømmelse finder sted. Læs mere om reglerne for gruppeeksaminer i studieordningen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

1. reeksamen:
Et ny eksamensessay med ny problemformulering skal afleveres. Den nye opgave skal indleveres ved den udmeldte reeksamensdato. Den studerende tilmeldes automatisk reeksamen. Bemærk at denne eksamensform gælder, hvor den ordinære eksamen er portfolio eller essayeksamen.
2. reeksamen:

Et ny eksamensessay med ny problemformulering skal afleveres. Den nye opgave skal indleveres ved næste eksamenstermin. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse