TTEAPT029U Praktisk Teologi: PT-Specialisering (kompaktkursus - juni 2015): Teologi for participation og frivillighed

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Theology for Participation and Volunteer work

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

 

Professionalisering af kirkens funktioner går ikke uden videre i spand med moderne menneskers ønsker om at få ”hands on” i forhold til deres religiøse engagement. Kirkens kultur rimer med andre ord dårligt med den efterspørgsel efter personlig involvering og autenticitet, der karakteriserer den sene modernitet. Derfor oplever vi et boom i nye kirkelige aktivitetsformer, som i langt højere grad giver deltagerne mulighed for at tage ansvar og være medproducerende i den kirkelige praksis.

Med udgangspunkt i den participatoriske vending, som gør sig gældende på en lang række felter, undersøger kurset reorganiseringen af kirkens aktivitetsformer i sammenhæng med de kulturelle og mentale forskydninger, der kendetegner senmoderniteten. Participation ses her ikke blot som et pædagogisk værktøj til at imødekomme besværlige ”brugere”, men som et udtryk for både en paulinsk kristologi, hvor deltagelse som udtryk for ”væren i Kristus” er en central metafor, og en trinitarisk teologi, der ser kirkens liv som delagtighed i den relation og det fællesskab, der kendetegner Guds egen væren som Fader, Søn og Ånd. Teologisk argumenteres der for, at kirkens liv er delagtig i Guds-livet, som gennemtrænger kulturer og mennesker i al deres forskellighed.

Den teologiske orientering mod kristendom som deltagelse modsvarer som nævnt en mere generel erkendelsesmæssig vending. Med inspiration i postmoderne antropologi, filosofi og pædagogik som understreger al videns perspektiviske og foreløbige karakter, understreges det i dag, at det er nødvendigt at supplere teologiens teoretiske blik med en stadig lytten sig ind på deltagernes egne erfaringer og levede kristendom. For teologien indebærer det en decentrering, hvor den faglige beskæftigelse med teologiske spørgsmål må udvikle strategier til at bringe konkrete menneskers praksisser og fortolkninger i fokus.

 

Kurset vil stille skarpt på nyere teologiske, pædagogiske og erkendelsesteoretiske tilgange til participation og undersøge, hvilken betydning den participatoriske vending kan have for kirkens aktivitetsformer og frivillighedskultur. Kursets arbejdsform vil være en vekselvirkning mellem forelæsninger og fælles case studier, og deltageroplæg baseret på feltstudier.  Frist for aflevering er af kursusopgaver er 1. august (andet forsøg: 1. december).

 

Kursusplan:

 

01.06: Introduktion til participation som erkendelsesvej, læringsvej, gudstjenesteform og folkelig og kirkelig livsstil i dag (KFE og HRI)

02.06: Participationens teologi i nyere teologiske hovedstrømninger (KFE og HRI)

03.06: Participation i nyere pædagogik (Gæst: NN). Oplæg om feltarbejde (KFE og HRI). Besøg hos korshærspræst Birgitte Jeppesen, Mariatjenesten om aftenen.

04.06: Participation i gudstjeneste og menighedsliv (Anita Hansen Engdahl). Gæsteforelæsning ved Biskop Martin Modéus, Linköping: ”Gudstjenestens kerneværdier” (eftermiddag).

05.06: Participation og diakoni. Indsigter fra projektet om Kirken på landet ved KFE m.fl.

 

Weekend: Individuelt feltarbejde og deltagerobservation som oplæg til kursusopgaver.

 

08.06: Rapporter fra og refleksion over feltarbejde (KFE og HRI)

09.06: Participation i frivilligt arbejde (Gæster: konsulent, cand. scient. soc. Dorte Kappelgaard: Participation og frivillighed og projektleder Charlotte Juel Thomsen: Det frivillige arbejdes art, omfang og motivation)

10.06: Religion i et medproducerende forbrugersamfund (HRI og forskere fra projektet What Money Can’t Buy: http://teol.ku.dk/cfk/whatmoneycantbuy/)

11.06: Etnografisk teologi som pastoral praksis (KFE og forskere fra Apostelkirke-studiegruppen: professorerne Marlene Ringgaard Lorensen og Gitte Buch-Hansen)

12.06: Opsamling (KFE og HRI).

 

Grundbøger:

Ward, Pete 2008. Participation and Mediation. A Practical Theology for the Liquid Church. London: SCM Press.
Moschella, Mary Clark 2008. Ethnography as a Pastoral Practice. An Introduction. Cleveland: The Pilgrim Press.

Swart, Jannie; Hagley, Scott; Ogren, John; Lowe, Mark (2009): Toward a Missional Theology of Participation. Missiology: An International review. 1/2009 (kan downloades).

 

Litteraturliste i øvrigt:

Aagaard, Anna Marie 2013. Mod til at tro. Kapitler om hellighed. København: Anis

Ferrer, Jorge N. og Jacob H. Scherman (udg.) (2008):. The Participatory Turn – Spirituality, Mys-ticims and Religious Studies. State University of New York Press (findes som e-bog i REX)

Fridberg, Torben og Lars Skov Henriksen (red) 2014. Udviklingen i Frivilligt Arbejde 2004-2012. København: SFI- Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Iversen, Hans Raun 2014: Empiriske studier og feltarbejde i praktisk teologi (upubl)

Modéus, Fredrik  2011. Mod til at være kirke. København: Alfa
Modéus, Martin 2007. Menneskelig gudstjeneste. Om gudstjenesten som relation og ritual. Kø-benhavn: Alfa.

Modéus, Martin 2015. Gudstjenestens kerneværdier. København: Alfa.

Moltmann, Jürgen 1991. The Trinity and the Kingdom. The Doctrine of God. San Francisco: HarperCollins Paperback.

Nissen, Johannes 2014. Medvandring. Indføring i teologisk religionspædagogik. Frederiksberg: Religionspædagogisk Center.
Volf, Miroslav 1998. After our Likeness. The Church as the Image of the Trinity. Grand Rapids: Eerdmanns
Ward, Pete (ed.) 2012. Perspectives on Ecclesiology and Ethnography: Grand Rapids: Eerdmans


 

Se studieordning
Se studieordning
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 120
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 272
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Eksamensperiode
Sommer 2015