TTEAPT027U Praktisk Teologi: PT-Specialisering (kompaktkursus - januar 2015): Gudstjenesten mellem teologi og ritualdeltagelse

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Liturgy between Theology and Participation in Rituals

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Gudstjenestedeltagelse står i alle kristne traditioner, om end på lidt forskellig vis, som et grundparadigme for deltagelse i kristendom. Sådan er det også i Luthers og Grundtvigs syn på gudstjenesten som menighedshandling, Dermed er dette paradigme fast forankret i den folkekirkelige evangelisk lutherske tradition. Ritualteoristik og liturgisk teologisk kan man sige, at gudstjenestedeltagerne gestalter og stadfæster den kristne tro og udtrykker kristne menneskers guds- og trosforestillinger. Det betyder, at en gudstjeneste kan anskues som et rum, hvor det er muligt at få en erfaring af, hvad kristen tro består i.

Der er især to afgørende teologiske forudsætninger for at arbejde med gudstjenesten som paradigme for deltagelse og dermed også indøvelse i kristendom: 1) at kristendommen ikke er en endelig religion, men fortsat udbredes og afsløres, og 2) at gudstjenesten både historisk og teologisk har særstilling som rum for kommunikation fra og med Gud. Deltagelse i en gudstjeneste er således en privilegeret praksis, når det gælder tilegnelse og forståelse af kristen tro og teologi.

Gennem oplæg og diskussion af gudstjenesteteorier, herunder blandt andet ritualteorier, æstetik og kommunikationsteori, samt liturgiske tekster og konkret gudstjenestefejring med efterfølgende dialog og analyse, vil dette kursus indkredse en gudstjenestes erfaringsrum som udspændt mellem teologi og ritualdeltagelse. Et væsentligt element i den øvelse er de konkrete gudstjenestefejringer, som vil blive gestaltet af kursisterne og fungere som ”empiri” for efterfølgende analyser. I et samspil mellem teori, empiri og efterfølgende analyse er det målet at indkredse, hvilke gudstjenestelige ”principper” en liturgi trækker på, hvordan og hvorfor en liturgi erfares som meningsfuld eller måske ikke, samt hvordan forholdet mellem teologi/den gudstjenestelige intention og deltagernes reception er. Kurset skal således undersøge og reflektere over de gudstjenestelige faktorer og dynamikker og overveje, hvilken kristendom en gudstjeneste stiller deltagerne overfor

Kurset er primært funderet på en anglo-amerikansk liturgisk teologisk tilgang til gudstjenesteforståelse. Et væsentligt udgangspunkt for kurset bliver derfor, at teori og praksis er tæt relaterede og kan oplyse og berige hinanden. Kursets sektioner veksler mellem teoretiske forelæsninger, deltager-præsentationer og arbejde med praksis. I kursets første uge vil forskellige teoretiske gudstjenestetilgange blive præsenteret og diskuteret. I anden uge af kurset vil vi om formiddagen undersøge og diskutere forskellige liturgiske tekster fra USA, Tyskland, Sverige, Norge og Danmark med fokus på teksternes gudsbilleder, kristologi, ekklesiologi, antropologi etc. Eftermiddagene bruges til konkrete gudstjenestefejringer, analyser og diskussion på baggrund af, hvad der opleves og erfares. Refleksionsmetoden vil være deskriptivt baseret med det formål at finde ud af forholdet mellem gudstjenestens teologi, praksis, og meningsskabelse hos gudstjenestedeltagerne. Kursets vekslen mellem teori, praksis og refleksion skal således bidrage til at skærpe fokus på det liturgiske grundspørgsmål: Hvad er en gudstjeneste?

 

Kursusprogram:

Mandag den 19. januar 2015 (Kl. 10)

Introduktion til kurset

Liturgisk teologi

 

Ordo-begrebet

Introduktion til arbejdsmetoden liturgibeskrivelse

 

Tirsdag den 20. januar 2015

Bemærk formiddag 10-12

Eftermiddag 13-16

Luthers gudstjenesteideal (Bo Kristian Holm)

 

Grundtvig om gudstjeneste som forsamlings praksis

 

Onsdag den 21. januar 2015

 

Gudstjeneste som ritual (Bent Flemming Nielsen)

 

Gudstjeneste som ritual

 

Torsdag den 22. januar 2015

Fænomenologisk og Socialsemiotisk tilgang til gudstjeneste

Æstetisk tilgang til gudstjeneste

Fredag den 23. januar 2015

Æstetisk tilgang til gudstjeneste

Gudstjeneste som erfaringsrum

Ingen undervisning

 

 

 

Mandag den 26. januar 2015

Samling og dåb

 

Gudstjenestefejring

Liturgibeskrivelse

 

Tirsdag den 27. januar 2015

Ordet og bøn

Gudstjenestefejring

Liturgibeskrivelse

 

Onsdag den 28. januar 2015

Nadver

 

Gudstjenestefejring

Liturgibeskrivelse

 

Torsdag den 29. januar 2015

Sendelse – velsignelse

 

Gudstjenestefejring

Liturgibeskrivelse

Fredag den 30. januar 2015

Opsummering

Ingen undervisning

 

Kursuslitteratur:

Det forudsættes at deltagerne orienterer sig grundigt i kursuslitteraturen forud for kursets start, så der kan refereres til litteraturen som kendt i undervisningen. Alle kortere tekster vil være tilgængelige på det elektroniske kursusrum Absalon senest primo januar.

 

Se studieordning
Se studieordning
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 120
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 272
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Eksamensperiode
Sommer 2015