TTEAKAOGTU Det Gamle Testamentes Eksegese: GT-Kernefag: Kult og Kongedømme i Det Gamle Testamente

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Old Testament: Cult and Kingship in the Hebrew Bible

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Dette GT kernefagskursus er en undersøgelse af forholdet mellem kongedømmet og tempelkulten i Det Gamle Testamente. Vi lægger ud med en introduktion til nærorientalsk kongeideologi, der sættes i relation til udvalgte gammeltestamentlige salmer. Herefter zoomer vi ind på kongedømmets indførelse og på Jahves forhold til de tre første konger, Saul den mislykkede, David den udvalgte og Salomo tempelbyggeren. Herefter fokuserer vi på udvalgte konger fra det delte monarki, kultreformatorerne Hizkija og Josija, og de to onde konger par excellence, Akab af Israel og Manasse af Juda. Til sidst ser vi på, hvordan nærorientalsk kongeideologi og udvalgte GT passager kunne udvikle sig til senere tiders Messiasforestillinger.

Kurset gennemføres som almindelig holdundervisning med studenteroplæg og diskussion. Undervejs er der indlagt 2-3 skriveøvelser, der peger frem mod en eksamensform, der kombinerer mundtlighed og skriftlighed. I løbet af semesteret får vi besøg af gæsteundervisere, der vil introducere til udvalgte temaer, såsom guddommelige konger i Nærorienten, de gammeltestamentlige kongers ’efterliv’ i hellenistisk litteratur og Messiasforestillinger i Dødehavsskrifterne og i NT.


Læringsmål:

  • Sproglig, historisk, litterær, religionshistorisk og teologisk problembevidst viden om udvalgte gammeltestamentlige tekster og deres kontekst på højt akademisk niveau.



På kurset læses, analyseres og diskuteres en række udvalgte gammeltestamentlige tekster, samt relevant sekundærlitteratur. I diskussionerne lægges der vægt på eventuelle problemer (sproglige, historiske, teologiske m.m.) og uoverensstemmelser i teksterne, samt på en kritisk evaluering af fortolkningsmuligheder og anvendte teorier og metoder. 

  • Indsigt i en overordnet gammeltestamentlig problemstilling samt forståelse af teksternes betydning og indbyrdes sammenhæng i forhold til denne tematik med udblik til relevansen for de øvrige teologiske fag.

 

Den tematiske og kritiske læsning af gammeltestamentlige tekster og relevant sekundærlitteratur, der relaterer til emnet kult og kongedømme, giver den studerende et godt kendskab til temaerne guddommeligt kongedømme, udvælgelse, overtrædelse og straf, frelse og messianisme i en gammeltestamentlig kontekst, samt kendskab til lignende temaer i nærorientalsk religionshistorie. Desuden indeholder kurset refleksioner over de gammeltestamentlige teksters receptionshistorie i Dødehavsskrifterne, i Det Nye Testamente og i teologihistorien.

  • Færdighed i kritisk og teologisk reflekteret eksegetisk argumentation, der inddrager relevante metodediskussioner, selvstændigt gør brug af sekundærlitteratur og sætter de eksegetiske resultater ind i en bredere teologisk sammenhæng.

Og

  • Evne til enkel og problembevidst formidling af en gammeltestamentlig problemstilling på højt fagligt niveau.




Diskussionerne på kurset afvikles i forlængelse af hjemmearbejde (læsning + besvarelse af arbejdsspørgsmål) og hyppige studenterpræsentationer, samt mindre skriftlige opgaver. Således tilstræbes en vekselvirkning mellem selvstændig tilegnelse og bearbejdelse af et stofområde, samt evnen til at formidle og forsvare akademiske synspunkter mundtligt. Løbende individuel og kollektiv respons på studenterpræsentationer og skriftligt arbejde hjælper den studerende til at udvikle sig og forbedre sin analyseevne og akademiske argumentation.


Antal timers forberedelse til hver undervisningsgang:

Kurset består af en ugentlig 3-timers lektion, samt ca. 13 timers forberedelse. Den samlede ugentlige arbejdsbyrde er på ca. 16 timer.

Beskrivelse af, hvorledes forberedelsestiden skal anvendes:

Ca. en tredjedel af forberedelsestiden skal anvendes på at læse og oversætte den hebraiske tekst, samt at tage stilling til eventuelle sproglige vanskeligheder i teksten. De resterende to tredjedele skal bruges på at læse relevant sekundærlitteratur, samt at svare på arbejdsspørgsmål til teksterne.

I de uger, hvor der udarbejdes mindre skriftlige opgaver, inddrages undervisningstiden til opgaveskrivning, således at den studerende har 16 arbejdstimer til at besvare opgaven.

 

Kursuslitteratur:

På kurset læses 30 siders hebraisk tekst og 1000 siders sekundærlitteratur. GT pensum (med forbehold for små ændringer): 1 Sam 8; 15-16; 2 Sam 6-7; 1 Kong 8; 11,1-13; 18; 2 Kong 21-23; 1 Krøn 33; Salme 72; 110; Esajas 11.

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 95
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 198
  • I alt
  • 336
Point
12 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 45 min.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Eksamensperiode
Vinter 2014/2015