TTEAKAFKHU Kirke- og Teologihistorie: KH-Kernefag: Luther og luthersk teologi

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

History of Church and Dogma: Luther and Lutheran theology

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Først læses centrale tekster af Luther selv og derefter læses udvalgte tekster af lutherske teologer fra de efterfølgende århundreder (1600 til 2000). Kurset giver således en grundig indføring i Luthers tænkning og dens receptionshistorie i fortrinsvis Danmark og Tyskland og der foretages en række nedslag i centrale perioder af kirkens historie, både ortodoksiens tid, pietismen/oplysningstiden, 1800-tallet og det 20. århundrede. Ex. på de valgte forfattere er Leonhard Hutter, Johan Arndt, Erik Pontoppidan, Albrecht Ritschl og Regin Prenter. Tyskkundskaber på læseniveau forudsættes.

 

Læringsmål fra studieordningen:

Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:

1) alsidigt og grundigt kendskab til de centrale tekster, temaer og teologiske diskussioner, der relaterer sig til den eller de anvendte kilder og deres kirkehistoriske betydning,

2) færdighed i selvstændig og kritisk fremlæggelse og tolkning af kilderne med perspektiverende inddragelse af relevante metodediskussioner og beherskelse af sekundærlitteraturen og

3) evne til formidling af et kirke- og teologihistorisk emne på højt fagligt niveau.

 

Beskrivelse af, hvorledes det pågældende kursus vil indfri de enkelte mål:

Ad 1) Ved gennemgang og diskussion af de valgte kildetekster, udvalgte forskningsdiskussioner og overordnede historiske fremstillinger opøves den studerende i at identificere, analysere og fortolke det kirkehistoriske emne. I tekstbehandlingen fokuseres både på den grundige filologiske læsning, den kontekstuelle og den receptionshistoriske læsning.

Ad 2 og 3) Færdigheden i selv at læse, fortolke, perspektivere, fremlægge og formidle det studerede materiale opøves gennem samtaler og diskussioner i undervisningen, samt mindre mundtlige og skriftlige opgaver enkeltvis og i grupper i tilknytning til undervisningen.

 

Antal timers forberedelse til hver undervisningsgang:

Undervisningen består af 3 lektioner om ugen og til hver lektion er der afsat 4 timers forberedelse, dvs. 12 timers forberedelse per uge. Der læses ca. 30 sider af pensum per lektion.

 

Beskrivelse af, hvorledes forberedelsestiden skal anvendes:

Forud for hver tre-dobbelte lektion studeres det udleverede materiale grundigt. Kildeteksterne kan med fordel gennemlæses omhyggeligt flere gange, og det vil ofte være nødvendigt at skabe overblik ved at orientere sig bredt ud over pensum i relevante fagbøger og opslagsværker. Det forventes, at den studerende aktivt gennemtænker og formulerer spørgsmål og pointer under læsningen og bringer det med sig til undervisningen. Endelig forventes den studerende også at løse mindre mundtlige og skriftlige opgaver i tilknytning til undervisningen.

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 95
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 198
  • I alt
  • 336
Point
12 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 45 min.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Eksamensperiode
Sommer 2015