TTEAKAFERU Etik og Religionsfilosofi: ER-Kernefag: ER-emne: Transcendens, tid og historie

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Ethics and Religion of Philosophy, Master Level Course

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Kurset vil omhandle fire emnekredse, hvor forholdet mellem tid og transcendens spiller en afgørende rolle. Den første er forholdet mellem tid, rum og transcendens. Her vil der blive fokuseret på analyser af Augustin, Husserl, Heidegger og Løgstrup. Den anden er forholdet mellem etik som social konstruktion og som transcendentalt princip eller transcendent fordring. Her tages der udgangspunkt i Kants, Hares og Løgstrups opfattelser af etikkens grundlag. Den tredje er det ondes problem set som et problem om forholdet mellem den konkrete erfaring af det onde og det transcendente. Her vil teodicé-traditionen og kritikken af den især hos Kant og Kierkegaard blive undersøgt. Den fjerde emnekreds er forholdet mellem helligt og profant. Her vil især Rudolf Ottos beskrivelser af det hellige behandles.

 

Læringsmål:

Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:

  • avanceret viden om centrale etiske og religionsfilosofiske problemstillinger, kombineret med en tilegnet forståelse af sammenhænge i det valgte etiske og religionsfilosofiske problemfelt og beherskelse af fagets terminologi,
  • evne til dybtgående og kritisk undersøgelse af etiske og religionsfilosofiske problemstillinger, færdighed i metodisk og reflekteret diskussion af etiske og religionsfilosofiske positioner og evne til selvstændigt at kunne orientere sig i aktuelle etiske og religionsfilosofiske debatter
  • evne til både enkel og problembevidst fremstilling og formidling af etiske og religionsfilosofiske spørgsmål.

 

Læringsmålene søges indfriet ved at arbejde metodisk med tilegnelse af komplekse problemstillinger og evnen til at fremstille og formidle dem på en måde, der åbner for en reflekteret diskussion. Undervisningen vil veksle mellem fælles diskussion af tekster, som læses i forskellige hastigheder, korte oplæg (5-10 minutter) fra deltagerne, som bliver en fast del af den enkelte lektion, og oversigtsforelæsninger.

 

Forberedelse:

Undervisningen består af en 3-timers lektion hver uge. Til hver lektion er der afsat 12 timers forberedelse. Da der er tale om komplekse problemstillinger, bør man før hver lektion bruge sin forberedelsestid på at læse de relevante tekster (og evt. udleveret materiale) grundigt. Det anbefales, at man til hver lektion bruger tid på at tilegne sig stoffet ved at skrive noter og herigennem løbende forbereder eksamenslæsningen. Der må afsættes ekstra forberedelsestid, når man holder oplæg i timen.

 

Kursuslitteratur:

Pensum omfatter 1200 sider, hvori indgår både klassiske og moderne tekster (fortrinsvis på originalsproget; græske og latinske tekstsider tæller dobbelt, medmindre de ledsages af en oversættelse) samt monografier.

 

Se studieordning
Se studieordning
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 95
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 198
  • I alt
  • 336
Point
12 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 45 min.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Eksamensperiode
Sommer 2015