TTEABAKH3U BA-5. semester: Kirke- og Teologihistoriske Perioder 3: 1600-2012: Hold A og B
Church History: Period 3: 1600-2012
Læringsmål:
- orienteringsfærdighed i perioden i form af overblik over dens samlede forløb
I forelæsnings- og kollokvieform gennemgås hovedlinjerne i perioden, ligesom centrale aktører og temaer belyses. Der lægges i gennemgangen vægt på at identificere kirkens udvikling i forhold til organisation og ’indre’ liv såvel som den teologiske tænkning i den historiske kontekst.
Gennemgangen vil fortrinsvis koncentrere sig om den generelle udvikling i Europa og Nordamerika med opmærksomhed mod Norden, herunder også Danmark.
- alment kendskab til periodens kirkehistoriske emner og de dertil hørende kilder og evt. udvalgte forskningsdiskussioner,
- evne til at identificere og afgrænse et kirkehistorisk emne og fortolke de tilhørende kilder
Gennem tekstgennemgange og diskussion af udvalgte historiske tekster og moderne forskningsbidrag opøves den studerende til at identificere og analysere kirkehistoriske kilder og emner. I tekstgennemgangene fokuseres på centrale kirke- og teologihistoriske emner og relevante historiografiske spørgsmål, som er af betydning for forståelsen af kilderne.
Forholdet mellem historisk virkelighed og tekstlig fremstilling bliver tematiseret, og den studerende øves i historisk og teologisk kritik.
- evne til mundtligt at fremlægge kilder og formidle kirkehistorisk viden
Dette bliver søgt opøvet gennem samtaler og diskussioner i undervisningen.
Forberedelse:
Undervisningen består af to dobbeltlektioner om ugen. Til hver dobbeltlektion er der afsat 4,5 timer forberedelse.
Forud for hver dobbeltlektion kan den studerende bruge forberedelsestiden til at læse de pågældende tekster og det udleverede materiale. Det forventes, at den studerende tager notater under læsningen og er i stand til at deltage aktivt i undervisningen.
Kursuslitteratur:
En almen fremstilling af kirke- og teologihistorien (’lærebog’) samt udvalgte kilder af både kortere og længere karakter (oversat til dansk eller moderne hovedsprog som engelsk og tysk) og udvalgt sekundærlitteratur.
Hovedparten af materialet vil blive stillet til rådighed på Absalon.
---------------
Vedr. KH3A:
På hold KH3A (Anna Vinds hold) gøres en indsats for at opøve de studerendes evne til at læse teologiske tekster på tysk, hvorfor deltagelse i kurset samtidig kræver aktiv deltagelse i ét af de to udbudte tyskhold (begynder eller øvet). Kursets pensum vil rumme en række tyske tekster, som læses og gennemgås både af faglærer og tysklærer.
Tysk - Hold A
Tirsdage kl. 15-17
Auditorium 2
Tysk - Hold B
Torsdage kl. 15-17
Vær. 319
Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:
- Orienteringsfærdighed i perioden i form af overblik over dens samlede forløb.
- Indgående kendskab til periodens kirkehistoriske emner og de dertilhørende kilder og udvalgte forskningsdiskussioner.
- Evne til at identificere og afgrænse et kirkehistorisk emne og fortolke de tilhørende kilder.
- Evne til at perspektivere periodens problemfelter teologisk.
- Evne til mundtligt at fremlægge kilder og formidle kirkehistorisk viden.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Eksamensforberedelse
- 79
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 104
- I alt
- 240
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 min.30 min. forberedelse
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Vinter 2014/2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- TTEABAKH3U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- ES 2014:
KH3A:
Anna Vind
Mandage og onsdage kl. 13-15
Auditorium 8
KH3B:
Tine Reeh
Onsdage og fredage kl. 10-12
Auditorium 11
Første undervisningsdag
er i uge 36 - Studienævn
- Studienævnet for Teologi
Udbydende institut
- Teologi
Kursusansvarlige
- Tine Ravnsted-Larsen Reeh (3-8482825084757f7c3e7b853e747b)
- Anna Vind (2-70854f83747e7b3d7a843d737a)
Undervisere
Tine Reeh, trr@teol.ku.dk
Anna Vind, av@teol.ku.dk