TTEABAKH3U BA-5. semester: Kirke- og Teologihistoriske Perioder 3: 1600-2012: Hold A og B

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Church History: Period 3: 1600-2012

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold


Læringsmål
:

  • orienteringsfærdighed i perioden i form af overblik over dens samlede forløb

 

I forelæsnings- og kollokvieform gennemgås hovedlinjerne i perioden, ligesom centrale aktører og temaer belyses. Der lægges i gennemgangen vægt på at identificere kirkens udvikling i forhold til organisation og ’indre’ liv såvel som den teologiske tænkning i den historiske kontekst.

Gennemgangen vil fortrinsvis koncentrere sig om den generelle udvikling i Europa og Nordamerika med opmærksomhed mod Norden, herunder også Danmark.

  • alment kendskab til periodens kirkehistoriske emner og de dertil hørende kilder og evt. udvalgte forskningsdiskussioner,
  • evne til at identificere og afgrænse et kirkehistorisk emne og fortolke de tilhørende kilder

 

Gennem tekstgennemgange og diskussion af udvalgte historiske tekster og moderne forskningsbidrag opøves den studerende til at identificere og analysere kirkehistoriske kilder og emner. I tekstgennemgangene fokuseres på centrale kirke- og teologihistoriske emner og relevante historiografiske spørgsmål, som er af betydning for forståelsen af kilderne.

Forholdet mellem historisk virkelighed og tekstlig fremstilling bliver tematiseret, og den studerende øves i historisk og teologisk kritik.

  • evne til mundtligt at fremlægge kilder og formidle kirkehistorisk viden

 

Dette bliver søgt opøvet gennem samtaler og diskussioner i undervisningen.

Forberedelse:

Undervisningen består af to dobbeltlektioner om ugen. Til hver dobbeltlektion er der afsat 4,5 timer forberedelse.

Forud for hver dobbeltlektion kan den studerende bruge forberedelsestiden til at læse de pågældende tekster og det udleverede materiale. Det forventes, at den studerende tager notater under læsningen og er i stand til at deltage aktivt i undervisningen.

Kursuslitteratur:

En almen fremstilling af kirke- og teologihistorien (’lærebog’) samt udvalgte kilder af både kortere og længere karakter (oversat til dansk eller moderne hovedsprog som engelsk og tysk) og udvalgt sekundærlitteratur.

Hovedparten af materialet vil blive stillet til rådighed på Absalon.




---------------

Vedr. KH3A:

På hold KH3A (Anna Vinds hold) gøres en indsats for at opøve de studerendes evne til at læse teologiske tekster på tysk, hvorfor deltagelse i kurset samtidig kræver aktiv deltagelse i ét af de to udbudte tyskhold (begynder eller øvet). Kursets pensum vil rumme en række tyske tekster, som læses og gennemgås både af faglærer og tysklærer.

Tysk - Hold A
Tirsdage kl. 15-17
Auditorium 2

Tysk - Hold B
Torsdage kl. 15-17
Vær. 319

 

Målbeskrivelser

Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:

  • Orienteringsfærdighed i perioden i form af overblik over dens samlede forløb.
  • Indgående kendskab til periodens kirkehistoriske emner og de dertilhørende kilder og udvalgte forskningsdiskussioner.
  • Evne til at identificere og afgrænse et kirkehistorisk emne og fortolke de tilhørende kilder.
  • Evne til at perspektivere periodens problemfelter teologisk.
  • Evne til mundtligt at fremlægge kilder og formidle kirkehistorisk viden.
Grundbog oplyses senere
Se studieordningen
Se studieordningen
Undervisningen gives i form af forelæsninger og kildegennemgange.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 79
  • Holdundervisning
  • 56
  • Undervisningsforberedelse
  • 104
  • I alt
  • 240
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min.
30 min. forberedelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Vinter 2014/2015