TTEABAKH2U BA-4. semester: Kirke- og Teologihistoriske Perioder 2 (800 -1600) - Hold A og B

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Church History, Period 2: 800-1600: History of the Christian Church and Doctrine, 2: from the Carolingians to the Age of Reason

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold


Lauge O. Nielsen:

Emne:

Der gives en gennemgang af kirke- og teologihistorien fra karolingerne til ortodoksien, periode 2: år 800-1600

Læringsmål:

  • orienteringsfærdighed i perioden i form af overblik over dens samlede forløb

 

I forelæsnings- og samtaleform gennemgås hovedlinjerne i perioden, ligesom de centrale aktører og temaer belyses. Der lægges i gennemgangen vægt på at identificere kirkens udvikling, organisation og ’indre’ liv med særlig vægtlægning på den teologiske tænkning i den historiske kontekst.

Den studerende skal derved tilegne sig viden om, hvorledes kirken og den teologiske tænkning tog form i mod- og samspil med de dominerende politiske, religiøse og intellektuelle strømninger i samtiden.

  • indgående kendskab til periodens kirke- og teologihistoriske emner og de dertil hørende kilder og udvalgte forskningsdiskussioner,
  • evne til at identificere og afgrænse et kirke- og teologihistorisk emne og fortolke de tilhørende kilder

 

Gennem læsning og diskussion af udvalgte historiske tekster og moderne forskningsbidrag opøves den studerende til at identificere og analysere forholdet mellem primær- og sekundærlit_teratur, ligesom der i gennemgangen fokuseres på centrale kirke- og teologihistoriske emner.

Forholdet mellem historisk virkelighed og tekstlig fremstilling bliver tematiseret og den studerende øves i historisk og teologisk kritik.

  • evne til at fremlægge kilder og formidle kirkehistorisk viden

 

Dette bliver søgt opøvet gennem fælles diskussioner og individuelle fremlæggelser.

 

Forberedelse:

Undervisningen består af to dobbeltlektioner om ugen. Til hver dobbeltlektion er der afsat 3 timer forberedelse.

Forud for hver dobbeltlektion kan den studerende bruge forberedelsestiden til at læse de pågældende tekster og det udleverede materiale. Det forventes, at den studerende tager notater under læsningen og er i stand til at deltage aktivt i undervisningen.

Kursuslitteratur:

En almen fremstilling af kirke- og teologihistorien (’lærebog’) samt udvalgte kilder (på originalsprog eller oversat til dansk eller moderne hovedsprog som engelsk og tysk) og udvalgt sekundærlitteratur.

En stor del af materialet vil blive stillet til rådighed på Absalon.

 

 -----------------------------------------------

Eva Louise Lillie:

Der gives en gennemgang af kirke- og teologihistorien fra ca. år 800-1600

 

Læringsmål:

  • orienteringsfærdighed i perioden i form af overblik over dens samlede forløb

I forelæsnings- og samtaleform gennemgås hovedlinjerne i perioden, ligesom de centrale aktører og temaer belyses. Der lægges i gennemgangen vægt på at identificere kirkens udvikling, organisation og ’indre’ liv såvel som den teologiske tænkning i den historiske kontekst.

De studerende skal derved tilegne sig viden om, hvorledes kirken tog form i mod- og samspil med de dominerende politiske, religiøse og intellektuelle strømninger i samtiden.

  • alment kendskab til periodens kirkehistoriske emner og de dertil hørende kilder og udvalgte forskningsdiskussioner,
  • evne til at identificere og afgrænse et kirkehistorisk emne og fortolke de tilhørende kilder


I gennemgangen fokuseres på centrale kirke- og teologihistoriske emner og relevante historiografiske spørgsmål, som er af betydning for forståelsen af kilderne. Herunder gøres de studerende løbende opmærksomme på forholdet mellem de(n) opgivne fremstilling(er) og udvalgte kilder. Forholdet mellem historisk virkelighed og tekstlig fremstilling bliver tematiseret og den studerende øves i historisk og teologisk kritik.

Forberedelse:

Undervisningen består af to dobbeltlektioner om ugen. Til hver dobbeltlektion er der afsat 3,5 timer forberedelse.

Forud for hver dobbeltlektion bør de studerende læse de pågældende tekster og det udleverede materiale. Det forventes, at den studerende deltager aktivt i undervisningen.

Kursuslitteratur:

En almen fremstilling af kirke- og teologihistorien (’lærebog’) samt udvalgte kilder (på originalsprog eller oversat til dansk eller moderne hovedsprog som engelsk eller tysk) og udvalgt sekundærlitteratur.

Hovedparten af materialet vil blive stillet til rådighed på Absalon.

Se studieordningen
Se studieordningen
undervisningen gives i form af forelæsninger og kildegennemgange.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 80
  • Holdundervisning
  • 56
  • Undervisningsforberedelse
  • 115
  • I alt
  • 251
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Sommer 2015