TTEABAKH1U BA-3. semester: Kirke- og Teologihistoriske Perioder 1: 100-800 - Hold A og B

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Church History: Period 1: 100-800: History of the Christian Church and Doctrine, 1: From the Apostles to the Carolingians

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

KH1A:
Eva Louise Lillie
Tirsdage og torsdage kl. 10-12

Der gives en gennemgang af kirke- og teologihistoriske emner fra omkr. år 100 og frem til omkr. år 800

Læringsmål:

  • Et indblik i væsentlige aspekter ved periodens kirke- og teologihistorie

De første 4-5 århundreder efter vor tidsregnings begyndelse er den periode, i hvilken Kirken gennem ydre pres og indre stridigheder definerer sit eget ståsted. Det er også århundrederne, i hvilke alle de temaer sættes til diskussion, som på et senere tidspunkt dukker op i kirkehistorien.

Gennem forelæsninger og ved gruppearbejde vil udvalgte temaer i periodens kirke- og teologihistorie blive belyst: vejen mod ”katolsk” kristendom, forholdet til statsmagten og spørgsmålet om frelse og fortabelse.

  • Et kendskab til væsentlige emner i periodens kirkehistorie med de dertil hørende kilder samt enkelte udvalgte forskningsdiskussioner
  • Evne til at identificere og afgrænse et kirkehistorisk emne og afdække og fortolke de tilhørende kilder
  • Evne til at fremlægge kilder og formidle kirkehistorisk viden

Gennem læsning og diskussion af udvalgte tekster fra perioden opøves den studerende i at identificere og behandle de forskellige kildetyper, der optræder i kirke- og teologihistorien, hvorunder de studerende vil blive øvet i anvendelse af historisk og teologisk kritik. Gennemgangen af det lærebogsstof, der knytter sig til kilderne, vil forme sig som en forskningsdiskussion. Diskussionen kan blive præsenteret som forelæsninger eller foregå som drøftelser i grupper med efterfølgende fremlæggelser ved de studerende, hvorved evnen til at fremlægge kilder og formidle kirkehistorisk viden indøves.

  •  Evne til at perspektivere periodens problemfelter historisk og teologisk

Ved gennemgangen af kilder og forskningslitteratur for de valgte temaer vil perspektivet blive udvidet mod de efterfølgende perioder.

Forberedelse:

Undervisningen består af to dobbelttimer om ugen. Til hver dobbelttime er der afsat 4½ time til forberedelse.

Til hver dobbelttime bør den studerende læse det relevante tekstmateriale (kilde(r) og forskningslitteratur). Det forventes, at den studerende gennem sin forberedelse er i stand til at deltage aktivt i undervisningen.

Kursuslitteratur:

En almen fremstilling af kirke- og teologihistorien (”lærebog”) og udvalgte artikler eller kapitler fra bøger, der samlet udgør ovennævnte forskningslitteratur, samt udvalgte kilder; kilderne vil udgøre ca. ¼ af det samlede pensum på ca. 1000 sider. Litteraturen (kilder og lærebogsstof) vil foreligge i oversættelse på de nordiske sprog samt engelsk og tysk. En del af litteraturen vil være tilgængelig via Absalon, resten på Bibliotek for Kirkehistorie.



--------------------------------------------------------------





KH1B
Lauge O. Nielsen
Tirsdage og torsdage kl. 13-15

Der gives en gennemgang af kirke- og teologihistorien fra begyndelsen til karolingerne, periode 1: år 100-800

Læringsmål:

  • orienteringsfærdighed i perioden i form af overblik over dens samlede forløb

I forelæsnings- og kollokvieform gennemgås hovedlinjerne i perioden, ligesom de centrale aktører og temaer belyses. Der lægges i gennemgangen vægt på at identificere kirkens udvikling i forhold til udbredelse, organisation og ’indre’ liv såvel som den teologiske tænkning i den historiske kontekst.

Den studerende skal derved tilegne sig viden om, hvorledes kirken blev formet i mod- og samspil med de dominerende politiske, religiøse og intellektuelle strømninger i samtiden.

  • alment kendskab til periodens kirkehistoriske emner og de dertil hørende kilder
  • evne til at identificere og afgrænse et kirkehistorisk emne og fortolke de tilhørende kilder

 

Gennem læsning og diskussion af udvalgte historiske tekster og moderne forskningsbidrag opøves den studerende til at identificere og analysere forholdet mellem primær- og sekundærlit­teratur, ligesom der i gennemgangen fokuseres på centrale kirke- og teologihistoriske emner og relevante historiografiske spørgsmål, som er af betydning for forståelsen af kilderne.

Forholdet mellem historisk virkelighed og tekstlig fremstilling bliver tematiseret, og den studerende øves i historisk og teologisk kritik.

  • evne til mundtligt at fremlægge kilder og formidle kirkehistorisk viden

Dette bliver søgt opøvet gennem fælles diskussioner og individuelle fremlæggelser.

Forberedelse:

Undervisningen består af to dobbeltlektioner om ugen. Til hver dobbeltlektion er der afsat 4,5 timer forberedelse.

Forud for hver dobbeltlektion kan den studerende bruge forberedelsestiden til at læse de pågældende tekster og det udleverede materiale. Det forventes, at den studerende tager notater under læsningen og er i stand til at deltage aktivt i undervisningen.

Kursuslitteratur:

En almen fremstilling af kirke- og teologihistorien (’lærebog’) samt udvalgte kilder (oversat til dansk eller moderne hovedsprog som engelsk og tysk) og udvalgt sekundærlitteratur.

Hovedparten af materialet vil blive stillet til rådighed på Absalon.


Se studieordningen
Se studieordningen
Undervisningen gives i form af forelæsninger og kildegennemgange
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 80
  • Holdundervisning
  • 56
  • Undervisningsforberedelse
  • 144
  • I alt
  • 280
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Vinter 2014/2015