TTEABA3NTU BA-7. semester: Det Nye Testamentes Eksegese 3 (Romerbrevet og 1 Timotheusbrev samt NT-bifag)
New Testament Exegesis 3
Målbeskrivelse:
Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:
Indgående sproglig, historisk, litterær og teologisk problembevidst viden om Romerbrevet og 1 Timotheusbrev samt deres kontekst.
Forståelse af bifagenes bidrag til forsøget på at rekonstruere den fortidige forståelseshorisont og bevidstgøre den nutidige fortolker om egne kontekstbetingede forståelsesmuligheder og -interesser.
Færdighed i kritisk og metodisk reflekteret detaileksegetisk arbejde under inddragelse af indsigterne fra de nytestamentlige bifag.
- Evne til at formidle en nytestamentlig tekstfortolkning og hovedpunkter i bifagene.
Sagt på en anden måde:
I forbindelse med og som resultat af tekstgennemgangen skal I kunne
(a) oversætte de intensivt læste tekststykker fra Romerbrevet og 1 Timotheusbrev,
(b) analysere tekststykkerne syntaktisk – og
(c) mindst lige så vigtigt: redegøre præcist og indsigtsfuldt for de enkelte tekststykkers betydning både inden for det enkelte tekststykke og i forhold til teksten som helhed.
I forbindelse med og som resultat af gennemgangen af bifagsstoffet skal I kunne
(d) redegøre for hovedindholdet af det læste stof til indledning og nytestamentlig teologi og
(e) forholde jer kritisk til de læste fremstillinger.
Undervisningsform og studenteraktivitet
I kursets 1.-3. uge gennemgås 1 Timotheusbrev. I kursets 4.-5. uge gennemgås NT-bifagsstof. I kursets 6.-15. uge gennemgås Romerbrevet.
Ved aktiv deltagelse i undervisningen (mindst 75 % af afholdte timer inden for hver af følgende to undervisningsgrupper – (1) 1 Timotheusbrev + NT-bifagsstof; (2) Romerbrevet – og dokumenteret ved en af læreren ført protokol) udgår 1 Timotheusbrev af eksamenspensum.
’Aktiv deltagelse’ er i øvrigt defineret ved opfyldelse af følgende forudsætninger for at få udbytte af undervisningen.
Ved tekstgennemgangen (1 Timotheusbrev, Romerbrevet):
(a) Besvarelse (50-100 ord) forud for timen af nogle spørgsmål til teksten, der er lagt ud på Absalon, og (b) en kort redegørelse (50-100 ord) for én problemstilling i tilknytning til teksten, som ønskes drøftet i forbindelse med behandlingen af teksten i undervisningen. Afleveringerne finder sted på Absalon inden et fastsat tidspunkt.
Villighed til at lade sig høre i selve undervisningen, der tager form af kollokvier (fælles samtale med underviser), summegrupper og mikroforelæsninger.
Ved gennemgangen af bifagsstoffet (se ndf.):
(a) En redegørelse for hovedpunkter i stoffet (200-300 ord) og (b) en kort redegørelse (50-100) for én problemstilling i stoffet, som ønskes drøftet i forbindelse med behandlingen af stoffet i undervisningen. Afleveringerne finder sted på Absalon inden et fastsat tidspunkt.
Villighed til at lade sig høre i selve undervisningen, der tager form af kollokvier (fælles
samtale med underviser), summegrupper og mikroforelæsninger.
De studerendes forberedelse forudsættes at være 8 timers koncentreret læsning per uge for ’den gennemsnitlige studerende’. Dvs. 2½ timers forberedelse forud for mandags- og onsdagstimerne og 3 timers forberedelse forud for fredagstimerne.
Ved tekstgennemgangene kan forberedelsen med fordel fordeles således: ¼ times efterbehandling af den foregående time, 1 times forberedelse af den nye tekst (oversættelse og syntaktisk analyse), 1¼ henholdsvis 1¾ times forberedelse af indholdsspørgsmål (inkl. besvarelser i Absalon).
Ved gennemgangen af bifagsstoffet kan forberedelsen med fordel fordeles således: ¼ times efterbehandling af den foregående time, 2¼ henholdsvis 2¾ times læsning af bifagsstoffet (inkl. besvarelser i Absalon).
Eksamen
Eksamen har to dele:
Med aflevering i januar 2015 skrives en eksegetisk opgave af et omfang af 6-8 normalsider med tilknytning til 1 Timotheusbrev. Den studerende vælger selv (a) en overordnet eksegetisk problemstilling og et tekststykke i brevet (8-12 vers), som kan belyse denne problemstilling, og (b) relevant sekundærlitteratur i et omfang af ca. 50 sider. I opgaven indgår problemformulering, oversættelse og syntaktisk analyse af fem udvalgte vers, de almindelige eksegetiske discipliner (kontekstbestemmelse, parafrase og detaileksegese) samt en drøftelse af det identificerede problem i lyset af den valgte sekundærlitteratur. De eksegetiske dele af opgaven skal fylde ca. ½ af opgaven, drøftelsen ca. ½.
Som led i undervisningen indleverer den studerende løbende: (a) problemformulering og tekstforslag; (b) forslag til sekundærlitteratur. Begge dele skal godkendes af underviseren. Det er desuden muligt at få respons på (c) en synopsis for den problemorienterede drøftelse, som indgår i opgaven.
Opgaven er en del af den endelige eksamen og må derfor være afleveret på det fastsatte tidspunkt, for at den studerende kan gå til mundtlig eksamen (se ndf.).
Senere i januar 2015 går den studerende til mundtlig eksamen i det opgivne pensum: 1 Timotheusbrev, NT-bifagsstoffet og Romerbrevet eller (hvis man har afløst 1 Timotheusbrev) kun NT-bifagsstoffet og Romerbrevet.
Eksamensspørgsmålet vil enten være et emne i NT-bifagsstoffet eller et tekststykke i det opgivne NT-stof. Den studerende har 30 minutters forberedelsestid forud for eksamen. Om hjælpemidler se studieordningen. Trækkes et tekststykke i det opgivne NT-stof, høres der i syntaktisk analyse af 1-2 vers i stykket, der først meddeles ved eksamensbordet. Derefter høres der i kontekstbestemmelse, parafrase, detaileksegese og samlet tolkning.
Der er intern censur, og bedømmelsen gives efter 7-trinsskalaen. Bedømmelsen er udtryk for en samlet vurdering af såvel den skriftlige opgave som den mundtlige præstation. Vægtningen af de to præstationer er ca. 30 % for den skriftlige opgave og 70 % for den mundtlige præstation.
Bifagsstof (ca. 350 sider)
Indledning 3:
Engberg-Pedersen, T. & K. B. Larsen, “Indledning” i Læsninger i Romerbrevet (ca. 20 sider). Absalon
Aune, D. E., “The Pastoral Letters: 1 and 2 Timothy and Titus” i The Blackwell Companion to
the New Testament (red. D. E. Aune; Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2010), 551–569. online
Nytestamentlig teologi:
Räisänen, H., The Rise of Early Christian Beliefs: The Thought World of Early Christians (Minneapolis, MN: Fortress, 2010), 79-405 (med billeder). Anskaffes af de studerende.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Eksamensforberedelse
- 79
- Holdundervisning
- 70
- Undervisningsforberedelse
- 203
- I alt
- 353
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 min.30 min. forberedelse
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Vinter 2014/2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- TTEABA3NTU
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- ES 2014:
Skema:
Mandage, tirsdage onsdage kl. 9-10 samt fredage kl. 8-10
Auditorium 11
Første undervisningsdag
er mandag den 1. september 2014 - Studienævn
- Studienævnet for Teologi
Udbydende institut
- Teologi
Kursusansvarlige
- Troels Engberg-Pedersen (3-7869744478697370326f7932686f)
Afdeling for Bibelsk Eksegese
Undervisere
Troels Engberg-Pedersen, tep@teol.ku.dk