TTEABA3NTU BA-7. semester: Det Nye Testamentes Eksegese 3 (Romerbrevet og 1 Timotheusbrev samt NT-bifag)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

New Testament Exegesis 3

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

 

Målbeskrivelse:

 

Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:

  • Indgående sproglig, historisk, litterær og teologisk problembevidst viden om Romerbrevet og 1 Timotheusbrev samt deres kontekst.

  • Forståelse af bifagenes bidrag til forsøget på at rekonstruere den fortidige forståelseshorisont og bevidstgøre den nutidige fortolker om egne kontekstbetingede forståelsesmuligheder og -interesser.

  • Færdighed i kritisk og metodisk reflekteret detaileksegetisk arbejde under inddragelse af ind­sigt­erne fra de nytestamentlige bifag.

  • Evne til at formidle en nytestamentlig tekstfortolkning og hovedpunkter i bifagene.

 

Sagt på en anden måde:

I forbindelse med og som resultat af tekstgennemgangen skal I kunne

(a) oversætte de intensivt læste tekststykker fra Romerbrevet og 1 Timotheusbrev,

(b) analysere tekststykkerne syntaktisk – og

(c) mindst lige så vigtigt: redegøre præcist og indsigtsfuldt for de enkelte tekststykkers betydning både inden for det enkelte tekststykke og i forhold til teksten som helhed.

I forbindelse med og som resultat af gennemgangen af bifagsstoffet skal I kunne

(d) redegøre for hovedindholdet af det læste stof til indledning og nytestamentlig teologi og

(e) forholde jer kritisk til de læste fremstillinger.

 

 

Undervisningsform og studenteraktivitet

 

I kursets 1.-3. uge gennemgås 1 Timotheusbrev. I kursets 4.-5. uge gennemgås NT-bifagsstof. I kursets 6.-15. uge gen­nem­gås Romerbrevet.

Ved aktiv deltagelse i undervisningen (mindst 75 % af afholdte timer inden for hver af følgende to under­visningsgrupper – (1) 1 Timotheusbrev + NT-bifagsstof; (2) Romerbrevet – og dokumenteret ved en af læ­reren ført protokol) udgår 1 Timotheusbrev af eksamenspensum.

’Aktiv deltagelse’ er i øvrigt defineret ved opfyldelse af følgende forudsætninger for at få udbytte af undervisningen.

Ved tekstgennemgangen (1 Timotheusbrev, Romerbrevet):

  1. (a) Besvarelse (50-100 ord) forud for timen af nogle spørgsmål til teksten, der er lagt ud på Absalon, og (b) en kort redegørelse (50-100 ord) for én problemstilling i tilknytning til teksten, som ønskes drøftet i forbindelse med behandlingen af teksten i undervisningen. Afleveringerne finder sted på Absalon inden et fastsat tidspunkt.

  2. Villighed til at lade sig høre i selve undervisningen, der tager form af kollokvier (fælles samtale med underviser), summegrupper og mikroforelæsninger.

Ved gennemgangen af bifagsstoffet (se ndf.):

  1. (a) En redegørelse for hovedpunkter i stoffet (200-300 ord) og (b) en kort redegørelse (50-100) for én problemstilling i stoffet, som ønskes drøftet i forbindelse med behandlingen af stoffet i undervisningen. Afleveringerne finder sted på Absalon inden et fastsat tidspunkt.

  2. Villighed til at lade sig høre i selve undervisningen, der tager form af kollokvier (fælles

    samtale med underviser), summegrupper og mikroforelæsninger.

De studerendes forberedelse forudsættes at være 8 timers koncentreret læsning per uge for ’den gennemsnitlige studerende’. Dvs. 2½ timers forberedelse forud for mandags- og onsdagstimerne og 3 timers forberedelse forud for fredagstimerne.

Ved tekstgennemgangene kan forberedelsen med fordel fordeles således: ¼ times efterbehandling af den foregående time, 1 times forberedelse af den nye tekst (oversættelse og syntaktisk analyse), 1¼  henholdsvis 1¾  times forberedelse af indholdsspørgsmål (inkl. besvarelser i Absalon).

Ved gennemgangen af bifagsstoffet kan forberedelsen med fordel fordeles således: ¼ times efterbe­handling af den foregående time, 2¼  henholdsvis 2¾  times læsning af bifagsstoffet (inkl. be­sva­rel­ser i Absalon).

 

Eksamen

Eksamen har to dele:

 

  1. Med aflevering i januar 2015 skrives en eksegetisk opgave af et omfang af 6-8 normalsider med tilknytning til 1 Timotheusbrev. Den studerende vælger selv (a) en overordnet ekse­ge­tisk problemstilling og et tekststykke i brevet (8-12 vers), som kan belyse denne problem­stilling, og (b) relevant sekundærlitteratur i et omfang af ca. 50 sider. I opgaven indgår pro­blemformule­ring, oversættelse og syntaktisk analyse af fem udvalgte vers, de almindelige eksegetiske dis­cipliner (kontekstbestemmelse, parafrase og detaileksegese) samt en drøf­telse af det identi­ficerede problem i lyset af den valgte sekundærlitteratur. De ekse­ge­tiske dele af opgaven skal fylde ca. ½ af opgaven, drøftelsen ca. ½.

    Som led i undervisningen indleverer den studerende løbende: (a) problemformulering og tekstforslag; (b) forslag til sekundærlitteratur. Begge dele skal godkendes af underviseren. Det er desuden muligt at få respons på (c) en synopsis for den problemorienterede drøftelse, som indgår i opgaven.

    Opgaven er en del af den endelige eksamen og må derfor være afleveret på det fastsatte tidspunkt, for at den studerende kan gå til mundtlig eksamen (se ndf.).

  2. Senere i januar 2015 går den studerende til mundtlig eksamen i det opgivne pensum: 1 Timotheusbrev, NT-bifagsstoffet og Romerbrevet eller (hvis man har afløst 1 Timo­theus­brev) kun NT-bifagsstoffet og Romerbrevet.

    Eksamensspørgsmålet vil enten være et emne i NT-bifagsstoffet eller et tekststykke i det opgivne NT-stof. Den studerende har 30 minutters forberedelsestid forud for eksamen. Om hjælpemidler se studieordningen. Trækkes et tekststykke i det opgivne NT-stof, høres der i syntaktisk analyse af 1-2 vers i stykket, der først meddeles ved eksamensbordet. Derefter høres der i kontekstbestemmelse, parafrase, detaileksegese og samlet tolkning.

     

Der er intern censur, og bedømmelsen gives efter 7-trinsskalaen. Bedømmelsen er udtryk for en sam­let vurdering af såvel den skriftlige opgave som den mundtlige præstation. Vægtningen af de to præstationer er ca. 30 % for den skriftlige opgave og 70 % for den mundtlige præstation.

 

Bifagsstof (ca. 350 sider)

Indledning 3:

  • Engberg-Pedersen, T. & K. B. Larsen, “Indledning” i Læsninger i Romerbrevet (ca. 20 sider). Absalon

  • Aune, D. E., “The Pastoral Letters: 1 and 2 Timothy and Titus” i The Blackwell Companion to

    the New Testament (red. D. E. Aune; Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2010), 551–569. online

    Nytestamentlig teologi:

  • Räisänen, H., The Rise of Early Christian Beliefs: The Thought World of Early Christians (Minneapolis, MN: Fortress, 2010), 79-405 (med billeder). Anskaffes af de studerende.

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 79
  • Holdundervisning
  • 70
  • Undervisningsforberedelse
  • 203
  • I alt
  • 353
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min.
30 min. forberedelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Vinter 2014/2015