SVEBBSCH1E Veterinært bachelorprojekt
Veterinary BSc project
Opgaven skal normalt udarbejdes som et teoretisk litteraturstudie. Den studerende kan frit vælge emne inden for et af bacheloruddannelsens fagområder.
Fælles projektseminarer / -forelæsninger.
I starten af kursusforløbet udbydes 3 fælles seminarer /
forelæsninger for alle projektstuderende om:
1) videnskabsteori og hypotesegenerering,
2) opbygning af naturvidenskabelige artikler (IMRAD systemet), og
3) kritisk videnskabelig læsning og skrivning.
Det forudsættes, at den studerende selvstændigt er i stand til at
søge litteratur i videnskabelige tidsskriftdatabaser, alternativt
skal den studerende inden eller i starten af forløbet tage et
kursus i litteratursøgning.
Projektaftale og vejledning
Der skal indledningsvis inden aftalen indgås afholdes en samtale
mellem den studerende og vejleder(e) om gensidige forventninger,
mødeaftaler mm.
Vejledningen tager derefter udgangspunkt i den indgåede aftale og i den studerendes individuelle behov. Vejleder skal fungere som faglig sparringspartner og skal primært vejlede mht. strukturering af opgaven, analysemetoder, væsentlige kilder mv.
Vejleder skal godkende:
- fagområde
- problemformulering
- væsentlige afgrænsninger
- foreløbig disposition
Vejleder skal ikke:
- gennemlæse større dele af opgaven
- bidrage med omfattende detailvejledning
- være ansvarlig for indholdet mm. af den endelige opgave
Målet med bacheloropgaen er, at give den studerende en dybere forståelse for evidensbaseret viden og forskningsformidling. Dette søges opnået ved, at den studerende skriver en projektrapport udfærdiget som en faglig oversigtsartikel på engelsk eller dansk til et veterinært eller andet relevant tidskrift, samt producerer en 15 minutters videnskabelig præsentation om emnet. Den studerende kan frit vælge emne inden for et af bacheloruddannelsens forudgående fagområder.
Viden
- Opstille videnskabelige problemstillinger og hypoteser
- Redegøre for veterinærmedicinsk viden og problemstillinger i relation til projektets fagområde med vægt på problemformulering og -analyse
- Vurdere resultater og hypoteser i den anvendte videnskabelige originallitteratur
- Søge, prioritere og referere litteratur
Færdigheder
- Identificere og bearbejde eksisterende eller ny viden inden for et af uddannelsens fagområder
- Formidle behandlingen af problemformuleringen klart og overskueligt – både skriftligt og mundtligt – til den relevante målgruppe
- Formidle evidensbaseret forskning i skrift og gennem mundtlig fremlæggelse
- Fremlægge og formidle komplekse resultater og problemstillinger på skrift og via mundtlig præsentation
- Skrive en faglig oversigtsartikel på videnskabelig basis
Kompetencer
- Selvstændigt formidle veterinærmedicinsk videnskabelige forskningsresultater på et introducerende niveau
- Diskutere den veterinære problemstillings videnskabelige og samfundsmæssige betydning
- Forholde sig kritisk til litteratur, teorier/modeller og eventuelle data
- Selvstændigt videreudvikle sin viden og færdigheder i tilknytning til fagområdet og det erhvervsområde, som uddannelsen er rettet mod.
How to write and publish a scientific paper, Robert .A. Day, University Press
Bachelorprojektet skal være bedømt inden udgangen af august, hvis kandidatuddannelsen påbegyndes i starten af september.
Kursus i litteratursøgning (udbydes for studerende af KU's forskningsbiblioteker)
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forelæsninger
- 10
- Projektarbejde
- 259
- Vejledning
- 5
- I alt
- 275
Tilmelding foregår ved indgåelse projektkontrakt med vejledende institut. I forbindelse med tilmelding tilmelder instituttet den studerende og hovedvejledere som deltagere på den Veterinære Bachelorside på Absalon.
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, Studietid svarende til 10 ECTSMundtligt forsvar, Maks. 30 minutter pr studerendeBacheloropgaen afsluttes med afholdelse af et mundtligt forsvar på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Forsvaret består af en videnskabelig præsentation (15 min. pr studerende) og efterfølgende eksamination (maks. 15 min. for hver studerende) Forsvaret er offentligt (se note nederst i afsnittet), og hovedvejlederen bekendtgør tid og sted for afholdelse af seminaret efter aftale med den studerende.
Opgaven (oversigtsartiklen) kan skrives på dansk eller engelsk efter aftale med vejlederen. Opgaven på dansk skal også indeholde et resumé på engelsk. Ved engelsksprogede Opgave kan den mundtlige præsentation og efterfølgende eksamination foregå på skandinavisk eller engelsk.
Bacheloropgavens titel på dansk og engelsk påføres eksamensbeviset. Hvis projektet er på engelsk påføres kun engelsk titel.
Der gives én samlet karakter for projektrapport og seminar. Hovedvægten (60%) lægges på projektrapporten. Præstationen i forbindelse med det mundtlige forsvar vægtes med 40%.
Ved bedømmelsen vægtes den faglige og metodiske del lige. Ud over det faglige indhold lægges også vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, uanset hvilket sprog det er skrevet på, idet evnen til at formidle stoffet indgår i den samlede vurdering.
Ved gruppeeksaminer skal den skriftlige opgaveopgave bedømmes som en fælles opgave, uanset om studerende kan definere, hvem der har skrevet de enkelte afsnit af opgaven. Det mundtlige forsvar (præsentation og eksamination af opgaven) skal foregå samlet med bidrag fra alle i gruppen. Med udgangspunkt i vurderingen af den fælles skriftlige opgave og de efterfølgende individuelle præstationer i forbindelse med præsentation og eksamination gives en individuel bedømmelse de enkelte studerende i gruppen.
Den samlede bedømmelse gives umiddelbart i forlængelse af det mundtlige forsvar.
NOTE:
Såfremt der i bacheloropgaven indgår en fortrolig del, kan der i tilslutning til eksamensseminaret afholdes et lukket møde om denne del af bacheloropgaven. I mødet deltager de(n) studerende, eksaminator og censor. Hele bachelorprojektet kan ikke forelægges på et lukket møde. Dekanen kan dog i ganske særlige tilfælde dispensere fra bestemmelsen om, at hele bacheloropgavn ikke kan forelægges på et lukket møde. - Krav til indstilling til eksamen
- Aflevering af projektrapport senest 2 uger før afslutningen af projektets eksamensperiode. Projektrapporten uploades på Absalon som en pdf-fil, samt afleveres til vejleder i mindst 2 papireksemplarer (et til vejleder samt et til hver af eventuelle medvejledere, et til censor).
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Blokuge 9. Dog kan det mundtlige forsvar udsættes til en af de følgende uger, såfremt det er nødvendigt af hensyn til censors og/eller eksaminators tid. Bedømmelsen skal være afsluttet senest 6 uger efter projektrapporten er afleveret.
- Reeksamen
- Aftales med hovedvejleder
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende gennem den skriftlige projektopgave, afsluttende mundlige præsentation og efterfølgende eksamination vise beherskelse af viden, færdigheder og kompetencer, som beskrevet i målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SVEBBSCH1E
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
Projektet forløber delvist samtidig med Retsmedicin og Forsøgsdyrskundskab og Anvendt etologi og skal normalt udarbejdes i løbet af blok 4 med seneste aflevering fredag i blokuge 7. Tidsfristen er bindende. Forlængelse af fristen skal godkendes af studienævnet efter indstilling fra ansvarlige institut og specifikke projektansvarlige vejleder. ikke-godkendt overskridelse tæller som et eksamensforsøg, og der skal udarbejdes en ny opgave med nye tidsfrister.
- Placering
- Blok 4
BSc-projekt kan i særlige tilfælde forløbe udenfor blok 4, hvis dette er nødvendigt af hensyn til studerendes studieforløb.
- Skemagruppe
- Projektforelæsninger / -seminarer afvikles INDSÆTTES SENERE. Tid for vejledning aftales med de respektive vejleder(e).
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning. Forbeholdt veterinærstuderende
- Studienævn
- Veterinærstudienævnet
Udbydende institutter
- Institut for Klinisk Veterinær- og Husdyrvidenskab
- Institut for Produktionsdyr og Heste
- Institut for Veterinær Sygdomsbiologi
Kursusansvarlige
- Peter Holm (3-756d7445787a736933707a336970)
Studieleder, hovedansvarlig for projekter ved ikke-veterinære institutter - Maria Vang Johansen (3-727b6f45787a736933707a336970)
Ansvarlig for 3 indledende seminarer / forelægningsrækker - Line Elnif Thomsen (4-726b7a6e46797b746a34717b346a71)
Undervisningsudvalgsformand ved IVS - Preben Dybdahl Thomsen (3-75697945787a736933707a336970)
Undervisningsudvalgsformand ved IKVH - Julie Fjeldborg (2-6e6a4477797268326f7932686f)
Undervisningsudvalgsformand ved IPH
Undervisere
Hovedvejlederen skal som minimum være adjunkt og kan være fra alle institutter på SUND, sålænge projektet har veterinær relevans og den faglige hovedvægt ligger indenfor den veterinære bacheloruddannelse fagområder. Projekter inden for virologi kan vejledes fra DTU. Projekter inden for veterinær zoologi kan vejledes fra SCIENCE.